וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תור הזהב: תורגן הזאר הוא האח הבכיר של המשפחה ביורו 2020

28.6.2021 / 10:00

אחרי שבילה את כל חייו בצילו של אחיו אדן, תורגן הזאר סוף סוף הופך לחלק מדור הזהב הבלגי עם טורניר נפלא. כך הגשים "האח הכי נחוש ומחוייב במשפחה" את חלומו לשתף פעולה עם אלילו תיירי הנרי, ביצע קפיצת מדרגה ושיחרר טיל ששלח את בלגיה לרבע הגמר על חשבון אלופת אירופה

תקציר: בלגיה - פורטוגל 0:1/ספורט1

ב-2014 קיבל תורגן הזאר את פרס שחקן השנה בליגה הבלגית בזכות ביצועיו במדי זולטה וארחם, והתחנן בפני המאמן הלאומי מארק וילמוטס לכלול אותו בסגל למונדיאל בברזיל. גם בתקשורת היו לו תומכים לא מעטים, אך מועמדותו נפסלה בסופו של דבר, והוא נותר רק ברשימת ההמתנה שלא היתה רלוונטית. כך המשיך תורגן לחכות להזדמנות להוכיח את עצמו בנבחרת, אך היא לא הגיעה גם ביורו 2016, על אף שהוא כבר היה שחקן בכיר ומוערך בבונדסליגה בבורוסיה מנשנגלדבאך.

מינויו של רוברטו מרטינס אחרי הפיאסקו בצרפת שינה את התמונה, ואחיו הצעיר של אדן החל לקבל זימונים. הוא היה נרגש במיוחד לעבוד עם אליל נעוריו, תיירי הנרי, שגויס לתפקיד עוזרו של המאמן הספרדי - כי הרי אדן העריץ בילדותו את זינדין זידאן, אבל תורגן השתדל לחקות בעיקר את חלוץ ארסנל.

במונדיאל 2018 הוא כבר היה בסגל, אחרי עונה מסחררת בשורות גלדבאך, אבל זה עדיין לא הספיק על מנת לקבל דקות על הדשא. את משחקו היחיד ערך תורגן מול אנגליה, במחזור האחרון בשלב הבתים כאשר שתי הנבחרות כבר הבטיחו העפלה לשמינית גמר ועלו עם הרכבים משניים. אז השאיפה לשתף פעולה עם אדן על הבמה הגדולה שוב לא התממשה. בעצם, טכנית זה קרה כאשר תורגן נכנס כמחליף לשבע הדקות האחרונות מול פנמה, אבל מעשית זה לא נחשב. והם המשיכו לחכות.

תורגן הזאר שחקן בורוסיה דורטמונד לפני ניימאר שחקן פריס סן ז'רמן. GettyImages
במקום אחרי עונת שיא - הוא הגיע ליורו אחרי השנה הקשה בקריירה. תורגן הזאר/GettyImages

מרטינס חיבר את האחים בהרכב

לו התקיים יורו 2020 במועד המקורי לפני שנה, היה תורגן הזאר מגיע אליו במומנטום מצוין. המעבר לבורוסיה דורטמונד בקיץ 2019 תמורת 25 מיליון יורו הוכתר בשלב ראשון כהצלחה, והבלגי היה באנקר אצל המאמן השווייצרי לוסיאן פאבר, אשר טיפח אותו בזמנו גם בגלדבאך והוגדר על ידי השחקן עצמו כ"אביו השני".

אלא שהקורונה שיבשה את התוכניות, והעונה האחרונה היתה הקשה ביותר בקריירה של תורגן. הוא כאילו "נדבק" מאדן שעבר גיהנום רפואי בריאל מדריד, החמיץ משחקים רבים בשל פציעות, וגם ראה את פאבר מפוטר כבר בדצמבר. גם כאשר חזר לכשירות, הוא כבר ממש לא היה באנקר, ומאזנו עמד בסופו של דבר על ארבעה שערים בלבד בכל המסגרות - שיא אישי שלילי. זה לא מפתיע אם לוקחים בחשבון שהזאר פתח בשמונה משחקי ליגה בלבד.

לפחות הזכיה בגביע הגרמני - תאמינו או לא, התואר הקבוצתי הראשון בקריירה של תורגן בגיל 28 - המתיקה קצת את הרושם. הזאר בישל מול לייפציג בגמר, והשבועות האחרונים של העונה היו חיוביים יחסית מבחינתו. זו היתה בשורה מעודדת מאוד עבור מרטינס, שהיה מוטרד מאוד ממצבם של כוכבים רבים, ולא רצה לאבד גם את תורגן, עבורו מצא מאז גביע העולם את המשבצת האופטימלית במדים הלאומיים.

במערך 1-2-4-3, שובצו האחים ביחד באגף - תורגן כשחקן קו, ואדן בעמדה התקפית יותר. והנה לכם, החלום הקסום שלהם התגשם סוף סוף בטורניר גדול. עדיף מאוחר מאשר לעולם לא - שניהם בריאים ביחד, ודווקא תורגן גנב בינתיים את רוב הכותרות.

עוד בוואלה!

תורגן הזאר: "השוער לא ציפה לבעיטה הזו". דאגה מפציעת דה בראונה

לכתבה המלאה
תורגן הזאר שחקן נבחרת בלגיה עם אדן הזאר. Thanassis Stavrakis, AP
סוף סוף זכו לשתף פעולה על הבמה הגדולה ביותר. האחים הזאר/AP, Thanassis Stavrakis

"הכי נחוש ומחוייב במשפחה"

זה לא קל להיות האח של סופר סטאר. כישרונו של אדן בלט למרחקים בגיל צעיר מאוד, וההורים הקפידו בהתחלה לשמור על תורגן. ליל, שטיפחה באקדמיה את האח הבכור, רצתה להחתים גם את זה שצעיר ממנו בשנתיים, אבל במשפחה הוחלט שחייבים למנוע הקבלות והשוואות - ושלחו את תורגן ליריבה האיזורית בצפון צרפת, לאנס. לאחר מכן, כאשר סוכנים חמדנים נכנסו חזק לתמונה, השיקולים האלה התעמעמו, ותורגן הוכנס בחבילה אחת עם אדן בדרך לצ'לסי בקיץ 2012. מאז כבר לא ניתן היה להסיר את התווית, אבל אדן עשה כמיטב יכולתו לקדם את העניינים של אחיו האהוב.

"תורגן מוכשר ממני", אמר אדן הזאר בהזדמנויות שונות. זה לא מדויק, כמובן, אבל יש לו איכויות משלו. לאדן הכל תמיד בא בקלות, באופן טבעי. תורגן נדרש לעבוד קשה יותר כדי להצליח, ואביו תיירי העיד: "הוא הכי נחוש והכי מחוייב במשפחה". והוא הלך בדרך שלו כדי להתפתח לשחקן רב גוני, שתופקד בשני האגפים, כפליימייקר, וגם כ"תשע מדומה" וכחלוץ מרכזי. את צ'לסי הוא העדיף לעזוב אחרי עונת השאלה אחת בגלדבאך, על מנת להישאר בבונדסליגה, ואת הקדנציה בת חמש השנים בבורוסיה הראשונה שלו סיים עם 46 שערים ו-44 בישולים.

תיירי הנרי ב-2018. Petr David Josek, AP
תורגן היה מאושר משובו המפתיע. תיירי הנרי/AP, Petr David Josek

הפך לחלק אינטגרלי מדור הזהב

אז הגיעה בורוסיה השניה, בדיוק כאשר אדן הגשים את השאיפה הגדולה והצטרף לריאל מדריד. על הנייר, שני האחים היו בדרך הנכונה. בחלוף שנתיים, זה כבר לא ממש נראה כך, אבל בנבחרת הם דווקא נהנים ביחד - במיוחד האח הצעיר שהיה מאושר עד הגג משובו המפתיע של הנרי לעמדת העוזר. עד לא מכבר, איש לא התכוון לתורגן הזאר כשר דיברו על דור הזהב של בלגיה, אך כעת הוא לפתע חלק בלתי נפרד ממנו. הוא אפילו נושא הדגל ביחד עם רומלו לוקאקו.

אדן פתח על הספסל בשני המשחקים בשלב הבתים, קווין דה בראונה הגיע לטורניר עם שברים בפניו שספג בגמר ליגת האלופות ואתמול נפגע שוב, אקסל ויטסל החלים זה עתה מפציעה בברך שהשביתה אותו במשך יותר מחצי עונה. ובינתיים תורגן הזאר כבר הספיק להבקיע שני שערים חשובים מאוד, תוך שהוא משקיע המון גם במשחק ההגנה לאורך האגף.

אחרי שדנמרק טיאטאה את בלגיה מהמגרש במחצית ראשונה נהדרת בקופנהאגן, היה זה תורגן הזאר שהגיע למקום הנכון כדי להשוות ממסירה של דה בראונה ולהעלות את בלגיה לפסים הנכונים בדרך למהפך וניצחון 1:2. ואתמול, זה כבר היה קריטי פי מיליון, נגד אלופת אירופה המכהנת בשמינית הגמר.

גם שוער ברמתו של רוי פטריסיו היה חסר אונים מול טיל אמנותי שהסתובב החוצה ולא הותיר לו סיכויים גבוהים. היתה זו הבעיטה היחידה של הבלגים למסגרת, ולכן ערכה גדול אף יותר. על הדרך, סגר הזאר היטב את ברנרדו סילבה שהוחלף בתחילת המחצית השניה, ונאבק היטב גם בברונו פרננדש. מבחינת נחישות ומחוייבות, הוא באמת נמצא בצמרת הגבוהה, ולא רק במשפחת הזאר.

תואר איש המשחק הגיע לו בזכות, אבל תורגן העדיף לשבח דווקא את אחיו. היוצרות התהפכו, והפעם אדן זקוק לתמיכה כי ההשוואות כרגע לא ממש לטובתו. "מבחינתי, אדן היה השחקן המצטיין. ספרתי לפחות שלוש עבירות עליו שעברו ללא תגובת השופט. הוא נתן את כולו הערב, ואני מקווה שהוא בסדר", אמר הכוכב שמוביל כרגע על אחיו בדירוג הכובשים באליפויות אירופה.

לאדן יש שער בודד ביורו 2016, תורגן מציג יבול כפול ביורו 2020. והם בכלל לא מתחרים זה מול זה. בשלב זה של הקריירה, ההשוואות הרבה פחות רלוונטיות. הם רק רוצים להביא לבלגיה את הגביע הנכסף. מי מהם יצליח להכניע את איטליה ברבע הגמר במינכן?

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully