וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוויה פסיכדלית: יורו שכולו הזיה הוכרע על ידי הכובש הכי ביזארי

אדר, "הכובש הכי ביזארי בגמר כלשהו", הכריע טורניר שכל כולו הזיה והרס את החלום למדינה שהחייתה לו את הקריירה. הצחוק העז של רוי קוסטה, הגביע שהחליק לצרפת מהידיים והשיא שנלקח מברצלונה. שליחנו ליורו על הגיבור המוזר והנבל האכזר

עריכת וידאו: נטלי זברו

1. רוי קוסטה הסתובב במסדרונות סטאד דה פראנס עם חיוך מאוזן לאוזן. הוא היה חלק מדור הזהב הפורטוגלי שלא זכה להגיע לארץ המובטחת, וזה עתה ראה מעמדת השידור כיצד חבורת פועלים שחורים עושה היסטוריה עבור המדינה שלו. "הימרתי על 0:1 לנו", התגאה בפני העיתונאים הפורטוגלים. "אבל אדר???", שאל בתדהמה אחד מהם.

הפליימייקר-פרשן המחויט פרץ בצחוק עז והמשיך לדרכו.
כן, אם הייתם אומרים למישהו בפורטוגל שכריסטיאנו רונאלדו יהיה זה שיזנק (בצליעה) ממקום מושבו בספסל כדי לקפוץ על אדר אחרי גול מכריע בגמר היורו, הוא ודאי היה שולח אתכם להסתכלות פסיכיאטרית. "לא סתם שער, אלא שער ניצחון בסגנון רונאלדו, בבעיטה חדה מרחוק", חגג העיתונאי מיגל פראטס אחרי עוד בירה, כשהוא וחבריו מחבקים ומברכים זה את זה, כאילו הביאו בעצמם את הגביע. "אדר, אלוהים אדירים... זו חוויה פסיכדלית. הוא כנראה כובש שער הניצחון הכי ביזארי שהיה בגמר כלשהו של טורניר גדול".

שחקן גמלוני בן 28 ששיחק רק 13 דקות בטורניר הזה - בכלל יליד גינאה-ביסאו הנמצאת במערב אפריקה - הוא זה שהכריע את גמר יורו 2016. הוא עשה זאת עם השער הרשמי הראשון שלו במדי נבחרת פורטוגל, "ואולי גם היחיד שלו בקריירה בבעיטה מחוץ לרחבה, הרי הוא כובש בעיקר בנגיחות", מוסיף פראטס. חלוץ שנרכש בחמישה מיליון יורו על ידי סוונסי בקיץ שעבר, לא הצליח לכבוש ב-15 משחקים (לאיתי שכטר היה גול אחד), הושם ללעג באנגליה אחרי שקיבל 18,500 אלף ליש"ט עבור כל דקת משחק ונשלח לליל. שם, אדר הצליח לחזור לעניינים. צרפת החייתה לו את הקריירה, והנה הוא חיסל לה את החלום. אי אפשר היה לחשוב על סיום מופרך יותר לטורניר שהיה כל כולו הזיה.

עוד בנושא:
ללא כריסטיאנו רונאלדו: פורטוגל זכתה ביורו 2016 לראשונה בתולדותיה
צפו בפורטוגל חוגגת, רונאלדו: "זה הרגע הגדול בקריירה"
רכבת הרים של רגשות: אלבום תמונות מהערב האמוציונלי של רונאלדו
אמו של רונאלדו תקפה את פאייה, בייל: "נורא מה שקרה לכריס"

שחקני נבחרת פורטוגל חוגגים עם אדר. רויטרס
מי היה מאמין? אדר חוגג/רויטרס

הגיבור המפתיע, רק נזכיר, ספג בוז מהקהל שלו במשחק ידידות מול בלגיה לפני כארבעה חודשים ולא נחשב לשחקן אהוד בפורטוגל. "אני לא יכול להוכיח שמגיע לי להיות בסגל בדיבורים, אני צריך הזדמנות על המגרש", הגיב בראיון לפני היורו. בדקה ה-43 שלו בטורניר, הוא עבר מדיבורים למעשים. אדר אמר שרונאלדו ניבא שיכבוש, פרננדו סנטוס טען במסיבת העיתונאים שאדר ניגש אליו רגע לפני שנכנס והבטיח: "המאמן, היום אני מבקיע". וסנטוס, כידוע, הוא אדם מאמין. "הברווזון המכוער עשה את זה, עכשיו הוא ברבור יפהפה", התגאה המאמן במחליף השלישי שלו. "חשבתי להכניס אותו כשרונאלדו נפצע, אבל אז הבנתי שנצטרך אותו בשלבים מאוחרים יותר כדי שיתיש את ההגנה הצרפתית העייפה".

אז החלוץ המחליף התיש ואז הכיש. הוא גם הצליח לייאש. שני אוהדי ליל ישבו על המדרגות ביציאה ומיאנו להשלים עם הסצנריו: "איך דווקא הוא הרס לנו את החלום?". הוא היה מצוין בחצי העונה בקבוצה שלכם, הזכרתי. כבש שישה שערים, בישל כמה נוספים. הצעיר מבין השניים, פיליפ, השיב: "הייתי מוותר על השערים שלו רק כדי שהבעיטה הזו תצא החוצה. איך זה נכנס?". גם המגן רפאל גריירו, אחרי מקלחת מהירה ועם המדליה על צווארו, הודה בחיוך: "השער של אדר הפתיע את כולנו".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
רונאלדו/רויטרס

2. ההפתעה על פניהם של הפורטוגלים, הייתה כאין וכאפס לעומת התדהמה שאחזה בצרפתים. הבמות הוכנו, אוטובוס החגיגות נחשף מבעוד מעוד ומבחינת כולם הגביע כבר נצבע בצבעי הטריקולור, אבל נבחרת צרפת הצליחה לבעוט בדלי בוולה מרהיב. הכול בא לה בהזמנה והמזל של דידייה דשאן עבד שעות נוספות בטורניר הזה, עד שאזל בגמר. "אולי הפציעה הזו של רונאלדו עבדה לרעתנו בסופו של דבר", הסכים להודות המאמן הצרפתי במסיבת העיתונאים. "פורטוגל התגוננה עם יותר שחקנים, צופפה את מרכז השדה ולא הצלחנו להשיג הכרעה. נפלנו בפרטים הקטנים".

הפציעה באמת העסיקה יותר את הצרפתים. פרט למוסא סיסוקו שנראה יותר כמו מסי סיסוקו במחצית הראשונה, יתר השחקנים בעיקר הביטו לכיוון המנהרה היוצאת מחדרי ההלבשה כדי לוודא שרונאלדו לא חוזר. המארחת הייתה בטוחה שהכול יילך לה בקלות אחרי שעברה את גרמניה, בטח ובטח אחרי שדימיטרי פאייה (והעש) הוציאו את רונאלדו מכלל פעולה. "הגביע הזה החליק לנו מהידיים", אמר לוואלה! ספורט אלוף העולם לשעבר והפרשן בהווה, ביצ'נטה ליזארזו.

הלך הרוח הצרפתי שיחק לידיה של פורטוגל. במקום להתנפל, המארחת חיכתה שהניצחון יקרה מעצמו. כשזה לא קרה והמשחק נגרר להארכה, השחקנים של דשאן כל כך חששו מפנדלים וכעונש נתפסו לא מוכנים. גם סנטוס, שהפך בסופו של דבר לכוכב האמיתי של הטורניר הזה, הופתע: "חשבתי שהם יהיו אגרסיביים יותר, שישחקו באינטנסיביות במחצית הראשונה. בהפסקה אמרתי לשחקנים לעלות בראש מורם וחזה מתוח, ולחכות לרגע המתאים". כשהתבקש לסכם במשפט אחד את הטורניר של פורטוגל וההצלחה בגמר, זרק עוד משפט לפנתיאון: "היינו פשוטים כמו יונים ופיקחים כמו נחשים". גם העוזר הנאמן ז'ואאו פינטו ישב בצד ולא הצליח להסביר למה התכוון המשורר. אתם מוזמנים לנסות לפענח בעצמכם.

הצרפתים שבורים/רויטרס

3. "זו הנבחרת של ספורטינג ליסבון - פס הייצור הכי טוב באירופה", התגאה העיתונאי לואיס מיגל רבלו מתאוס. ארבעה שחקני ספורטינג פתחו בהרכב של פורטוגל בסטאד דה פראנס (רוי פטריסיו, אדריאן סילבה, וויליאם קרבאליו וז'ואאו מריו) ועוד שישה בוגרי האקדמיה שותפו (סדריק, ז'וזה פונטה, נאני, רונאלדו, ריקרדו קווארסמה וז'ואאו מוטיניו). 10 מתוך 14 השותפים בגמר הזה, "וגם סנטוס אימן את הקבוצה והספיק לעבוד קצת עם רונאלדו לפני המעבר שלו למנצ'סטר יונייטד", מציין רבלו מתאוס.

בגמר 2012, ספרד הציגה שישה שחקנים בוגרי לה מאסיה, האקדמיה המפורסמת של ברצלונה. העשירייה תוצרת אלקושטה, האקדמיה המקבילה של ספורטינג ליסבון, ניפצה את השיא הזה ולימדה שוב על מידת ההשפעה של הירוקים על נבחרת פורטוגל. עובדים נכון עם אלפי הילדים מגיל צעיר, מקנים להם יסודות ומנחילים להם בהדרגה את ההרגלים הטקטיים. הנבחרת עד גיל 21 הגיעה לגמר היורו בשנה שעברה עם שמונה שחקנים מספורטינג ועל פי נתוני העבר, בכל קבוצת גיל בנבחרות הלאומיות של פורטוגל, היו לפחות שבעה בוגרי אלקושטה. וכך קבוצה שלא זכתה באליפות פורטוגל מאז 2002 וגם העונה ראתה את הגב של היריבה המושבעת בנפיקה, הצליחה לייצר את השלד של אלופת אירופה הטרייה.

שחקן נבחרת צרפת בקארי סאניה לפני שחקן נבחרת פורטוגל ז'ואאו מריו. GettyImages
פס ייצור משובח. ז'ואאו מריו/GettyImages

4. "תודה על הכול, מישל", נכתב על מסכי הענק בסטאד דה פראנס בסיום המשחק, לצד תמונתו של מישל פלאטיני, נשיא אופ"א לשעבר ומי שהוביל את נבחרת צרפת לזכייה ביורו הביתי הקודם ב-1984. ברגע שהבחינו בתמונה, אוהדי הטריקולור הגיבו בבוז צורם לאיש שבזכותו הטורניר נערך כאן, "אבל גם זה שהרס את היורו", כדברי אחד האוהדים. דווקא מהצד הפורטוגלי נשמעו מחיאות כפיים. בכל זאת, פלאטיני הוא אבי "היורו המורחב". הוא פעל למען המעבר ל-24 נבחרות, "ואלמלא השינוי הזה, אני מניח שהיינו בבית כבר לפני יותר משבועיים", יודע גם הפרשן פראטס. "מי היה מאמין שמקום שלישי יהיה שווה זכייה בתואר, שניצחון אחד ב-90 דקות יכול להספיק".

אז הנה, זה קרה. פורטוגל הצליחה להשיג ניצחון ב-90 דקות רק פעם אחת במהלך הטורניר, נגד ויילס בחצי הגמר. ששת המשחקים האחרים שלה הסתיימו בשוויון או שהוכרעו בהארכה ופנדלים. זה די והותר בטורניר בו חשוב יותר לא להפסיד מאשר לנצח.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully