וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בלגיה והולנד 2000

3.6.2004 / 12:33

זינאדין זידאן, תיירי הנרי, דידייה דשאן, מרסל דסאי, עמנואל פטי, ליליאן תוראם, פביאן בארטז וחבריהם הגיעו לטורניר הזה עטורי תהילה, במטרה להיות אלופי העולם הראשונים שמרימים את גביע אירופה. בדרך ציפו להם לא מעט מכשולים: בלגיה והולנד שנהנות ממשחקים ביתיים (הפעם הראשונה בה שתי מדינות מארחות ביחד את האליפות) ומספר הנבחרות הגבוה ביותר שהיה עד כה, 52, שהתמודדו במסגרת תשע בתים, על מקום בין 16 הסופיות.

בדרך לשלב רבע הגמר נפלו לא מעט הפתעות. טורקיה ורומניה בפנים, גרמניה ואנגליה בחוץ. הולנד, בהדרכתו של פרנק רייקארד, ועם האחים פרנק ורונלד דה בור, אדגר דווידס, קלרנס סידורף, יאפ סתאם, דניס ברגאמפ, מארק אוברמרס, בודווין זנדן, פטריק קלייברט ורוי מקאיי, הרגישו לגמרי בבית ופירקו ברבע גמר את יוגוסלביה 1:6 (שלושער של קלייברט), תוך תצוגת כדורגל מרשימה. פורטוגל העיפה את טורקיה המפתיעה מצמד של החלוץ הלוהט נונו גומש. איטליה, שחיכתה כבר זמן רב לתואר כלשהו, ניצחה תחת הדרכתו של דינו זוף את רומניה 0:2 משערים של פרנצ'סקו טוטי ופיליפו אינזאגי. הכוכב הרומני הגדול, גאורגי האג'י, נפרד במשחק זה מנבחרתו, לרוע מזלו הרבה לפני שריקת הסיום, בכרטיס אדום.

המפגש המסקרן בין צרפת וספרד הוליד משחק מותח שהסתיים בהדחתם של הספרדים מהטורניר לאחר הפסד 2:1 (זידאן ודז'ורקף). הולנד, עם קהל ביתי אוהד ומדינה שלמה מאחוריה, נפגשה בארנה באמסטרדם עם איטליה בחצי הגמר הראשון. בדקה ה-34 השאיר זאמברוטה את האיטלקים ב-10 שחקנים, לאחר שספג צהוב שני. מעט אח"כ נשרק פנדל לטובת הולנד, לאחר שנסטה הכשיל את קלייברט ברחבה. פרנק דה בור בעט שמאלה, טולדו זינק נכון והדף. למרות הנחיתות המספרית, איטליה פתחה בסערה את המחצית השנייה כשסטפאנו פיורה ירה כדור אדיר שואן דר סאר, השוער ההולנדי, בקושי הדף. בדקה ה-62 שוב פנדל להולנד, לאחר הכשלה על דווידס. הפעם קלייברט לקח את הבעיטה, אבל בעט למשקוף. עד לסיום ההולנדים לא הצליחו לפצח את ההגנה האיטלקית ושתי הקבוצות נערכו להארכה, כשברקע מאיים ליפול בכל רגע שער הזהב. הולנד שלטה, אבל ההארכה הסתיימה נטולת שערים.

דו קרב בעיטות ההכרעה הסתיים הפעם מהר. לנגד עיניהם המשתאות של רבבות הולנדים ביציע, פרנק דה בור ויאפ סתאם החמיצו את שתי הבעיטות הראשונות. מנגד די ביאג'יו, פסוטו וטוטי דייקו. גם קלייברט בעט נכון, אבל זה היה מאוחר מדי. הולנד בחוץ, איטליה בגמר.

בחצי הגמר השני נפגשה צרפת, על שלל כוכביה, עם פורטוגל האמיצה, בשחזור לחצי הגמר מ-1984. הצרפתים פתחו עם החמצה של הקפטן דשאן, אבל דווקא הפורטוגלים כבשו ראשונים, מבעיטה של גומש מ-20 מטר. 6 דקות בתוך המחצית השניה הצליח הנרי לכבוש ממסירה של תוראם ולהשוות. בהמשך צרפת עשתה מאמצים לגמור את המשחק, אבל החטיאה את המסגרת פעם אחר פעם. סמוך לסיום המגן הפורטוגלי אבל שאבייר כמעט ניפץ לצרפתים את החלום, כשהנגיחה שלו הזניקה את בארטז לאוויר בהדיפה לחוץ. בהארכה הצרפתים המשיכו את הלחץ, הפורטוגלים הצליחו להסתדר איכשהו, אבל 3 דקות לסיום זה קרה. אותו קסאבייר ספק נגע בכדור בידו ברחבה והשופט שרק לפנדל מפוקפק. פורטוגל ההמומה מחתה נמרצות וכמעט שלא עלתה לדשא על מנת לחדש את המשחק. קסאבייר וז'ואאו פינטו הורחקו ופנדל נפסק לטובת צרפת. זידאן בעט בפשטות פנימה והמשחק הסתיים.

ב-2 ביולי עלו צרפת ואיטליה למשחק גמר קלאסי בדה קיפ ברוטרדאם. המחצית הראשונה התאפיינה בעצבנות כשכל צד בוחן את יריבו וממהר לשמור על עצמו. הצרפתים הציגו עליונות מסוימת ואצל האיטלקים בלט במיוחד השוער טולדו, שעלה כשוער ראשון בגלל פציעתו של בופון. בדקה ה-55 פסוטו השתחרר מדסאיי והרים כדור למרקו דלווקיו. בעיטת היעף של החלוץ, שהחליף את אינזאגי בחוד, חדרה פנימה והאיטלקים הובילו 0:1. האזורי היו צריכים לגמור את הסיפור בדקה ה-59 כשטוטי שלח את דל פיירו לבד מול השער, אבל כוכב יובנטוס החמיץ. מן העבר השני, טולדו בתצוגה מופלאה, הציל את נבחרתו שוב ושוב, פעם בהדיפה מבעיטה של וילטרוד ופעם בזינוק לרגלי הנרי.

המאמן הצרפתי רוז'ה למאר הכניס לשדה את טרזגה כחלוץ שלישי, אבל היה זה דווקא וילטרוד שהצליח להפתיע את טולדו משמאל בדקה ה-90 ולהציל את צרפת הגאה ברגע האחרון. 1:1. הלחץ הצרפתי נמשך גם בהארכה, כשהנרי בעט בדקה ה-93 לידיו של טולדו. אפילו בארטז הגיח משערו וניסה לדחוף את חבריו במסירות ארוכות. אלופת העולם לא רצתה להגיע לפנדלים, אבל נאלצה להתמודד עם הגנה איטלקית קשוחה ושוער ביום ענק. ואז הגיעה הדקה ה-103. זידאן, גיבור הניצחון של צרפת במונדיאל עם צמד שערים במשחק הגמר, פרץ משמאל ובמסירה לאחור מצא את טרזגה, שבנגיעה אחת הרים את הרשת האיטלקית. שריקת הסיום נשמעה. צרפת אלופת אירופה.

גיבורי אליפות העולם עשו זאת גם באירופה וביססו את שליטת הטריקולור בכדורגל העולמי, כשהפכו לנבחרת הראשונה שזכתה להניף את גביע אירופה כאלופת עולם.

מלך השערים: קלייברט (הולנד) ומילוסביץ' (יוגוסלביה) עם שישה שערים כל אחד.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: פורטוגל, איטליה, רומניה, טורקיה, אנגליה, בלגיה, גרמניה, שבדיה, ספרד, הולנד, סרביה ומונטונגרו, צרפת, נורבגיה, צ'כיה, סלובניה ודנמרק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully