וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צרפת 1960

3.6.2004 / 12:00

רק באמצע שנות ה-50 התחילה אירופה לשים מאחוריה את נזקי מלחמת העולם השניה וב-1956 החלה עבודת השטח לקראת אליפות אירופה הראשונה לאומות או בשמה הרשמי, גביע אירופה לאומות. בפורמט הראשון של האליפות, נקבעו משחקי בית-חוץ בשיטת ה'נוק אאוט' עד שלב משחקי חצי הגמר, ממנו עבר הטורניר למדינה המארחת.

הנרי דלאוני, מזכ"ל ההתאחדות הצרפתית לכדורגל ואחד ממייסדיי אופ"א, היה באותן שנים האיש המשפיע בכדורגל האירופאי. אליפות אירופה הראשונה הייתה הבייבי שלו והיה ברור לכל כי טורניר הבכורה ב-1960, ייערך בפריס (הגביע אגב, נקרא עד היום על שמו של דלאוני). האליפות הראשונה נפתחה בסימן קשיי לידה מעט מביכים: מספר הנבחרות שנרשם בתחילה היה קטן מן המינימום הנדרש (16), בגלל איחור בפניות המדינות להשתתפות באליפות. אגב, אף אחת מן המדינות הבריטיות לא נכללה ברשימה.

בסופו של דבר, כניסות של הרגע האחרון הצילו את המצב וב-29 בספטמבר 1958, באצטדיון לנין במוסקבה ולעיני יותר ממאה אלף צופים, נפתח הטורניר. ברית המועצות, בראשותו של החלוץ הרוסי אנטולי איליין, שגם הפך להיות הכובש הראשון בהיסטוריה של האליפות, נראתה כנבחרת הטובה ביותר. אותו איליין היה גם כובש השער היחיד בגמר האולימפי בו השתתפה ברית המועצות, ב-1956.

לבד מהנבחרת האדומה, הרשימו גם הנבחרות של צרפת וצ'כוסלובקיה, כשבשמינית הגמר הן גוברות על יוון ודנמרק בהתאמה. ברבע הגמר כבר החל להסתמן ראש חץ שכלל את בריה"מ, צרפת (ללא מלך השערים שלה ז'וסט פונטיין), צ'כיה ויוגוסלביה. בריה"מ נהנתה מכך שיריבתה ספרד, הוצאה מהתחרות במהלכה בהוראתו של הגנרל פרנקו (שלא איפשר לנבחרתו לשחק במוסקבה הקומניסטית) והסתפקה בניצחון 0:3 במשחק הראשון בכדי לעלות לחצי הגמר.

ואז הגיעו ארבע העולות לפריס למשחקי חצי הגמר והגמר. הסובייטים עשו את העבודה עם 0:3 קליל על צ'כיה ויוגוסלביה הפתיעה את המארחת צרפת בניצחון 4:5 דרמטי. הכל היה ערוך ומוכן לקראת ה-10 ביולי, לגמר הסלאבי בפארק דה פרנס: ברית המועצות מול יוגוסלביה.

בגלל היעדרותה של הנבחרת המארחת, הגיעו לגמר האירופאי הראשון פחות מ-18 אלף איש. אלה שכן הגיעו ראו משחק צמוד וקשוח. היוגוסלבים כבשו ראשונים בדקה ה-43 (גאליק), אבל הסובייטים הישוו מייד עם פתיחת המחצית השנייה (מטרבלי). לאחר 90 דקות הראה לוח התוצאות הפרימיטיבי 1:1. בהארכה עלתה הנבחרת האדומה ל-1:2 (נגיחה של פונדלניק) ועד לסיום נהנתה בעיקר מיכולת מופלאה של השוער האגדי שלה, לב יאשין ומכושר ונחישות עדיפים. ברית המועצות היא אלופת אירופה הראשונה. במקום השלישי זכתה צ'כיה, לאחר שגברה על צרפת 0:2.

מלכי השערים: איבנוב (בריה"מ) וג'רקוביץ' (יוגוסלביה) עם שני שערים כ"א.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: בריה"מ, יוגוסלביה, צ'כיה, צרפת, הונגריה, יוון, טורקיה, רומניה, אוסטריה, נורבגיה, פורטוגל, ספרד, פולין, דנמרק, מערב גרמניה, בולגריה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully