וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כשהפסד הוא כולו ניצחון: המצבים בהם עדיף להפסיד

אלכס קרומר

עודכן לאחרונה: 22.6.2021 / 10:37

נבחרת אנגליה יודעת שניצחון מול צ'כיה (22:00) יסדר לה מפגש עם יריבה מבית המוות. איך מגיעים למצב שבו הפסד עדיף על ניצחון ומתי הפסד מכוון הוביל להרחקה מהטורניר?

אורן יוסיפוביץ ואורי לוי מתכוננים למשחקי יום שלישי/עריכת וידאו: עמית שמחה

בימים האחרונים אנחנו עדים לספקולציות בדבר כדאיות אנגליה לנצח את צ'כיה במשחק האחרון של שלב הבתים (22:00, רשת 13). העניין הוא שאם אנגליה תנצח, היא תפגוש יריבה מבית המוות, ואם תסיים בתיקו (או במקרה מסוים גם אם תפסיד) היא תפגוש את הסגנית של בית ה', שכנראה תהיה שבדיה או ספרד (אם כי גם סלובקיה או פולין באות בחשבון).

קשה לומר מה עדיף, אבל כל קבוצה תרצה לדחות את המשחק נגד צרפת, גרמניה או פורטוגל לשלב מאוחר יותר של הטורניר. אנחנו אוהבים ספורט בגלל הריגוש, בגלל אי ודאות ובגלל הרצון לנצח. אנחנו לא אוהבים אם אחת הקבוצות מוותרת על המשחק. זה נגד רוח הספורט. אבל, אם נניח לרגע את הרגשות בצד, ונדמיין מצב בו הערך של ההפסד גבוה יותר מהערך של ניצחון, האם גם אז צריך לשאוף לנצח?

אתחיל מטורניר המוקדמות ליורו 2020. ביחד עם עמיתי מאוניברסיטת מולדה, פרופ' שייטיל האוגן כתבנו מאמר עם דוגמה מוחשית, לפיה הפסד היה ללא ספק התוצאה הטובה ביותר עבור אחת הקבוצות. זה קרה בגלל ליגת האומות: הטורניר החדש שהחליף את משחקי הידידות והעניק לארבע קבוצות כרטיס ליורו - קבוצות שלא העפילו ישירות ממוקדמות ה"רגילות" קיבלו הזדמנות שנייה להגיע ליורו דרך הפלייאוף. כרטיסים לפלייאוף זה חולקו על פי הדירוג הסופי של ליגת האומות.

הארי קיין שחקן נבחרת אנגליה. רויטרס
אז עדיף לנצח או לא?/רויטרס

כזכור, נבחרת ישראל סיימה את הבית שלה בליגת האומות במקום השני אחרי סקוטלנד ולפני אלבניה, ושמרה על הסיכוי להגיע לפלייאוף בתנאי שלא יותר משתי נבחרות שדורגו תחתיה בטבלה המסכמת היו עולות ליורו דרך טורניר המוקדמות הרגיל.

לפני המחזור השביעי בטורניר המוקדמות ה"רגיל", ישראל הייתה מדורגת במקום רביעי אחרי הפסד לסלובניה עם משחקים קשים שנותרו נגד אוסטריה בחוץ ופולין בבית. בקיצור, הסיכויים לעלות ליורו היו כבר לא גבוהים במיוחד. יחד עם זאת, עדיין היה סיכוי לא רע להגיע לפלייאוף. באותה עת שלוש קבוצות שדורגו בליגת האומות מתחת לישראל איימו בצורה ריאלית על הסיכוי של ישראל להגיע לפלייאוף. אלה היו קוסובו (דורגה אז במקום השני בבית א'), הונגריה (דורגה אז במקום השלישי עם אותו המספר נקודות כמו המקום השני בבית ה'), וסלובניה, שדורגה שנייה בבית הישראלי (נזכיר, ישראל היתה מעפילה לפלייאוף רק אם שתי קבוצות, שדורגו תחתיה בליגת האומות עולות אוטומטית ליורו).

ואז, במחזור השביעי, נבחרת ישראל יצאה למשחק חוץ באוסטריה. מבחינת סיכויי העפלה לפלייאוף, עדיף היה לנבחרת ישראל, שנבחרת אוסטריה תעלה ליורו ולא נבחרת סלובניה. בסופו של דבר, האוסטרים ניצחו 1:3. אני כמובן לא טוען, שנבחרת ישראל הפסידה בכוונה, במיוחד לאור העובדה שאוסטריה עדיפה מישראל בכל דירוג נבחרות אפשרי, בטח בבית.

מה שאני יכול לומר בביטחון מלא הוא, שההפסד הישראלי בהחלט עזר לאוסטריה לעלות ליורו ובכך עזר לישראל לעלות לפלייאוף. וכאן האשמה היא כמובן על מתכננת התחרות, שזו אופ"א, שאפשרה מצב כזה, בו הפסד יכל לשרת נבחרת כזו או אחרת יותר מאשר ניצחון. אגב, מאז, ליגת האומות תחלק כרטיסים לפלייאוף אך ורק למנצחות הבתים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
מונס דאבור שחקן נבחרת ישראל בין שחקני נבחרת אוסטריה. רויטרס
הפסד שרק עזר. ישראל מול אוסטריה/רויטרס

דוגמא נוספת מופיעה במאמר של ד"ר לאסלו סזאטו מאוניברסיטת קורווינוס בבודפשט. הוא מתאר מצב מעניין שקרה בליגה הולנדית בסוף עונת 2011/12. במחזור האחרון, הירנביין שיחקה מול פיינורד, כך שלהירנביין היה משתלם יותר להפסיד מאשר לסיים את המשחק בתיקו. זאת משום שהפסד היה מבטיח העפלה לליגת אירופה. לעומת זאת, במקרה של תיקו, הירנביין הייתה צריכה לשחק בשלב הפלייאוף על העפלה לליגת אירופה.

המצב האבסורדי הזה התרחש עקב העובדה שהראקלס, שהפסידה בגמר גביע לפ.ס.וו. איינדהובן הייתה מעפילה לליגת אירופה אם פ.ס.וו הייתה עולה לליגת האלופות. במצב שנוצר, ניצחון של פיינורד היה מעלה אותה לליגת האלופות על חשבון פ.ס.וו. זה גם אומר, שהירנביין עולה לליגת אירופה על חשבונה של הראקלס. אז מה הייתה התוצאה? ניחשתם נכון, הירנביין הפסידה 3:2. הפסד, שכולו ניצחון. אגב, מאז, המפסידה בגמר גביע לא מקבלת יותר כרטיס למפעלים אירופיים.

הרצון להפסיד קיים גם בכדורסל. בעקבות תופעת הטנקינג, שתוארה בהרחבה במחקר, שפורסם על ידי פרופסורים בק טיילור מאוניברסיטת ביילור וג'אסטין טרוגדון מאוניברסיטת דיוק, הנהלת ה-NBA כבר שינתה מספר פעמים את שיטת סדר הבחירות בדראפט, בגלל הבנתה שטנקינג מהווה בעיה רצינית לליגה כולה.

אבל אולי המשחק המפורסם ביותר, שבו שתי הקבוצות רצו להפסיד התרחש בטורניר הבדמינטון במשחקים האולימפיים בלונדון 2012. זוג שחקניות סיניות התחרה מול זוג קוריאניות במשחק האחרון של שלב הבתים, שבו שני הזוגות כבר הבטיחו את עלייתם לרבע הגמר. אבל, ככל הנראה, הם לא רצו לפגוש ברבע הגמר את הפייבוריטיות של הטורניר, טיאן קין וז'או יונגלי מסין. לכן, שני הזוגות עשו הכל כדי להפסיד, מה שהוביל בסופו של דבר לפסילתם והרחקתם מהטורניר. אותו גורל פקד שני זוגות נוספים שניסו את אותה השיטה.

אז גם אנגליה וצ'כיה חושבות אולי שהן יפסידו מהניצחון כי אף אחת מהן לא רוצה לפגוש קבוצות מבית המוות מבעוד מועד. אני רק מקווה שהקבוצות ימלאו אחר הקוד האתי הראשון של פיפ"א, שאומר כי המטרה של כל משחק היא לנצח. ואם זה לא יקרה? כדורגל זה לא בדמינטון.

אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט במחלקה לניהול ספורט באוניברסיטת מולדה, שבנורבגיה. תחומי המחקר שלו כוללים את כלכלת ספורט, ספורט אנאליטיקס, כלכלה התנהגותית, תיאוריה של תחרויות וקבלת החלטות. הוא גם משמש כמרצה אורח במגמה לניהול עסקי ספורט באוניברסיטת בן גוריון בקורס בקבלת החלטות בסביבה תחרותית.

  • עוד באותו נושא:
  • יורו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully