וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"היום השופטים הולכים והופכים לרובוטים"

עודכן לאחרונה: 17.6.2021 / 10:18

רגע לפני שאוראל גרינפלד הולך בדרכו ושובר בצורת של 39 שנים ללא שופט ישראלי בטורניר גדול, אברהם קליין בן ה-87 נפתח בריאיון מיוחד. על ה-VAR ("לעתים הוא טוב, אבל חסר שיקול דעת"), המונדיאלים ("הטופ") ולמה הוא לא מתחייב שיצפה בכל המשחק ההיסטורי (22:00, ספורט1)

פלייר השופטים דוד פוקסמן אלי חכמון רועי ריינשרייבר אוראל גרינפלד עידן ירקוני/אלקטרה סחר

39 שנים עברו מאז שישראל שלחה בפעם האחרונה שופט בינלאומי לטורניר כדורגל גדול. האחרון היה השופט אברהם קליין במונדיאל של 1982 בספרד. קליין שפט באותו טורניר של גביע העולם כשופט המרכזי את איטליה נגד ברזיל שנחשב עד היום לאחד המשחקים הכי גדולים בתולדות המונדיאל. איטליה ניצחה 2:3 את ברזיל הפנטסטית והמשיכה עד להנפת הגביע אחרי שניצחה בגמר את מערב גרמניה. עד כדי כך היה פיגורה בינלאומית בתחום השיפוט שגם בגמר שפט, אבל רק כקוון. בניגוד להיום, שופטים שימשו אז גם כקוונים בטורנירים הגדולים.

הערב באמסטרדם ארנה (22:00, ספורט1) יעלה אוראל גרינפלד לשפוט את המפגש המסקרן בין הולנד לאוסטריה. השתיים ניצחו במשחקים הראשונים שלהן והן רוצות להיות ראש הבית. גרינפלד, בכיר השופטים בישראל כבר כמה שנים, כבר זכה לשפוט בליגת האלופות ובמשחקי נבחרות, אך כאמור הוא הראשון מאז קליין שמוזמן לטורניר גדול. היורו ובחודש הבא האולימפיאדה בטוקיו יהוו מבחינתו גם מבחן לזימון אפשרי לשפוט בגביע העולם בקטאר 2022.

אברהם קליין. מירי צחי, מעריב
"אני מחזיק בדרך כלל מחצית ואז הולך לישון". אברהם קליין/מעריב, מירי צחי

"זה ששופט ישראלי מגיע למעמד כזה, זה כבוד למדינת ישראל", קובע קליין בן ה-87 בריאיון לוואלה! ספורט, ולא מוכן להתחייב שיוכל לצפות בכל המשחק אותו ישפוט גרינפלד הלילה. "אני מתחיל בצפייה במשחק שנערך ב-16:00. צופה גם בזה שמתחיל בשעה 19:00. אבל במשחק שמתחיל בשעה 22:00, אני מחזיק בדרך כלל מחצית ואז הולך לישון. אני נרדם מול המסך כי אני עייף מכל הפעילות הגופנית שאני עושה כל היום. אני נוהג לשחות בים בחיפה או בבריכה ולכן את ההשלמה של המשחק אני עושה למחרת בבוקר. אולי הפעם אצפה בכל המשחק בגלל אוראל, אם אחזיק מעמד. אני עוקב אחרי אוראל ומאחל לו בהצלחה. קראתי שהוא ישפוט את המשחק הזה ובהחלט זו התמודדות מאוד מעניינת בין שתי נבחרות שניצחו במשחק הראשון".

היה לך ברור שדווקא הוא יגיע כל כך רחוק?

"בוועדות השיפוט למיניהן יש תמיד פוליטיקה. היה בעבר ויש גם היום. אני לא רוצה לדבר על שופטים אחרים שהיו מועמדים בעבר. אם הוא הגיע, זה הישג עצום".

אתה יודע להסביר מה מיוחד בו? כיצד דווקא הוא הגיע לטורניר גדול?

"מאז 1982 אף אחד לא היה שם. מה הסיבה? אני לא יודע. רק חבל שזה לא קרה קודם. אני מאוד מקווה בשביל אוראל שיציג יכולת גבוהה ויסלול את דרכו לשפוט במונדיאל כי המונדיאל זה הטופ. לדעתי היו שופטים ב-30 השנים האחרונות שהיו ראויים להגיע לשפוט בטורנירים גדולים. למה זה לא קרה? אני לא יודע להסביר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
אוראל גרינפלד שולף כרטיס אדום אל עבר שחקן ריינג'רס קמאר רוף. Ian MacNicol, GettyImages
"מקווה שהוא יסלול את דרכו לשפוט במונדיאל". אוראל גרינפלד/GettyImages, Ian MacNicol

איך זה שבתקופה שלך היה אותך ואת האחים אשכנזי ובמשך כל כך הרבה זמן לא היה לנו שופט במעמד כזה?

"אני באמת לא יודע להסביר. אני יכול להגיד על עצמי שכבר ב-1970 במונדיאל במקסיקו שפטתי את אנגליה נגד ברזיל שהיה משחק בפרופיל מאוד גבוה. לה גרדיאן הגדיר את אותו משחק כגמר שלפני הגמר. זה היה משחק בין האלופה המכהנת מ-1966 אנגליה לבין האלופה שהגיעה באותו טורניר ברזיל. הייתי אז שופט צעיר יחסית. לשופטים בקושי שילמו באותה תקופה הוצאות נסיעה, אבל אני התייחסתי לשיפוט בצורה מאוד רצינית. המשחק השני הגדול שלי היה ב-1978 בין ארגנטינה שזכתה באותו מונדיאל לבין איטליה. זה היה משחק מאוד קשה. איטליה ניצחה את ארגנטינה ואמרו במשך שנים שבגלל שארגנטינה הפסידה, לא קיבלתי לשפוט את הגמר. באותו מונדיאל היה לי עוד משחק גדול בין מערב גרמניה שהיתה אלופת העולם לבין אוסטריה והאוסטרים הדיחו את הגרמנים. ואז הגיע המשחק בין ברזיל לאיטליה ב-1982 שהוא אחד המשחקים הגדולים בהיסטוריה של הכדורגל".

בוא נחזור שוב לאוראל. יש משהו בשופט הזה שמזכיר לך קצת את עצמך?

"קשה לי להשוות בין שופטים אחרים לביני. זה לא ברמה שלי לעשות השוואות. אני רק יכול לאחל לו להצליח כמוני".

מה יותר קשה. לשפוט אז או היום?

"בעבר שופטים במונדיאלים היו נעזרים בקוונים שהיו גם שופטים באותה הרמה. אם קוון כזה שהיה גם שופט, היה מאותת לשופט המרכזי על משהו אז השופט כמובן היה מקבל את זה כי הם באותה הרמה. היום יש קוונים שהם רק קוונים והם נקראים עוזרי שופט. השופטים העוזרים מתערבים לפעמים בדברים שאני לא הייתי תמיד מקבל. אבל היום השופטים נעזרים ב-VAR וטוב שה-VAR הגיע. ה-VAR היה פוסל את שער היד של מראדונה וה-VAR גם היה דואג להרחיק את שומאכר בעבירה המכוערת על באטיסטון שם השופט לא ראה ולא הרחיק. ה-VAR לעתים הוא טוב, אבל לפעמים הוא גם לא טוב. אני לא תמיד אוהב שה-VAR מתערב במקרים של פיפטי פיפטי. אני חושב שצריך לתת יותר שיקול דעת לשופט המרכזי גם כשיש היום את ה-VAR".

אז אתה בעד ה-VAR אבל במידה.

"בהחלט. אני לא רוצה שהשופטים יהיו רובוטים והיום השופטים הולכים ונהיים רובוטים. זה גם לא טוב ששופטים צריכים להפסיק את המשחק לארבע דקות ואפילו לשמונה דקות כדי להחליט מול המסך. במדינות קרות זה גם מוביל לפציעות. ההפסקות האלה עולות בבריאות של השחקנים כי הם מתקררים ואחרי זה יוצאים מייד לספרינט ומותחים שריר. חייבים לשנות משהו. ואני כבר לא מדבר על הקהל שמתחבק ושמח ובסוף מגלה שהשער נפסל. לכן אני בעד ה-VAR, אבל צריך למצוא דרך להשתמש בו בצורה יותר טובה ורק במקרים מסויימים. לקחו היום לשופטים את חוק השמונה עשר. לקחו מהם את שיקול הדעת וזה חבל לי".

השופט איתן שמואלביץ' צופה ב-VAR בדרבי התל אביבי. אריאל שלום
"צריך למצוא דרך להשתמש בו בצורה יותר טובה ורק במקרים מסויימים". מערכת VAR/אריאל שלום

גרינפלד כבר היה במעמד של ליגת האלופות. הערב הוא ישפוט ביורו. אתה רואה הבדל בין לשפוט קבוצות לנבחרות?

"ראשית, הדבר הכי יוקרתי זה לשפוט מונדיאל. במונדיאל משחקים השחקנים הטובים ביותר. אחרי המונדיאל מגיע כמובן הצ'מפיונס ליג. וכמובן שגם היורו הוא טורניר אדיר. אני לא שפטתי ביורו כי עד 1990 ישראל לא היתה חברה באופ"א ואני פרשתי משיפוט בוגרים ב-1984 בגיל 50. אני הייתי חלק מפיפ"א שהוא ארגון יוצא מהכלל ודואג לכבד אותי עד היום".

איך היתה האינטרקציה שלך עם השחקנים אז?

"שפטתי את כולם ועם הבולטים כמו פלה נשארתי חבר. אם הוא כתב לי הקדשה בספר שלי, זה אומר הכל. באחד המפגשים שהיו לי אחרי הפרישה, פגשתי את ג'ורג' בסט ואמרתי לו שהיה לי הכבוד להכיר אותו. הוא אמר לי: 'אתה היית בשלושה מונדיאלים. אני לא הייתי באף אחד'. הוא צדק. מונדיאל זה מונדיאל. קח את פלה שהיה בארבעה מונדיאלים וזכה בשלושה. להגיע לשם זה הטופ".

למה לא שפטת במונדיאל של 1974?

"ב-1972 שפטתי בברזיל טורניר ענק שאורגן לכבוד 150 שנות עצמאות של ברזיל. הוזמנו 20 נבחרות מכל העולם. הנשיא קרא לזה מונדיאליטו. ניהלתי שישה משחקים כולל חצי הגמר והגמר. בגמר שיחקו פורטוגל עם יוזביו שהיה הקפטן לבין ברזיל. ברזיל ניצחה 0:1 בגמר. קיבלתי אחרי המשחק משרוקית מזהב 24 קראט. אמרו לי אז מפיפ"א שאני ברשימה למונדיאל כעבור שנתיים ב-1974. אלא שאז אירע טבח הספורטאים במינכן 1972 והסבירו לי שהגרמנים לא יכולים לקחת סיכון ולאבטח אותי אצלם במונדיאל כעבור שנתיים. ואז עד 1976 לא שפטתי משחק בינארצי. אחרי טבח הי"א במינכן, במשך ארבע שנים, לא שפטתי משחק בינלאומי ורציתי להפסיק לשפוט בחו"ל ולהתמקד רק במשחקים כאן בארץ. אבל אז חזרתי לשפוט בחו"ל וב-1978 שפטתי במונדיאל השני שלי מתוך השלושה".

אברהם קליין. אלכסנדר זיסקינד, מעריב
"רציתי להפסיק לשפוט בחו"ל ולהתמקד רק במשחקים כאן בארץ". אברהם קליין/מעריב, אלכסנדר זיסקינד

ראינו בשבת את כריסטיאן אריקסן מדנמרק עובר החייאה על כר הדשא. יצא לך כשופט לעבור אירוע דומה?

"ראיתי את האירוע הזה בטלוויזיה והייתי בהלם. לשמחתי הוא התאושש כי הוא קיבל טיפול יסודי במגרש. היו לי מספר פציעות של שחקנים אבל לא מצב של החייאה. שופטים חייבים ללמוד עזרה ראשונה. בעברי הייתי מציל ועברתי קורס החייאה, אבל לא הייתי צריך להגיש כזה סיוע. בעבר שפטנו במגרשים בהם גם לא היו רופאים ולכן שופט צריך ללמוד עזרה ראשונה".

גרינפלד חוזר לטורניר גדול אחריך, אבל ישראל עוד לא מוצאת את דרכה לטורניר גדול מאז 1970.

"זה כואב לי. לטעמי יש לנו שחקנים טובים והיו שחקנים נפלאים שלנו ששיחקו באירופה. שמע, אתה רואה את מקדוניה או אפילו הונגריה ואתה שואל האם אנחנו לא יכולים להיות שם? אני חושב שכן. אני עדיין מאמין שזה אפשרי".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully