וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה לי פוליטיקה עכשיו: המנהיגים שניצלו לרעה אירועי ספורט גדולים

אלכס קרומר

עודכן לאחרונה: 6.6.2021 / 15:25

ברלוסקוני העביר צו חירום ביום העלייה לגמר המונדיאל, פוטין פתח במלחמה יום לפני פתיחת האולימפיאדה, והעלה את גיל הפנסיה תוך ניצול האיסור להפגין בזמן המונדיאל

לפני כמה שבועות היינו עדים לפריצה מזעזעת לביתו של ערן זהבי באמסטרדם, שהתרחשה בזמן נסיעתו למשחק חוץ של קבוצתו. מקרה זה מתווסף לרצף של מקרים בהם פושעים בוחרים עיתוי הפרציה בצורה אסטרטגית.

אבל לא רק פושעים משתמשים באירועי ספורט על מנת למקסם את רווחתם. תופתעו לגלות (או שאולי לא תופתעו), שגם ממשלות משתמשות בצורה אסטרטגית באירועי ספורט גלובליים על מנת להשיג מטרות פוליטיות. המקרים המוכרים ביותר הם כמובן אולימפיאדת ברלין 1936, אולימפיאדת מוסקבה 1980 ואולימפיאדת לוס אנג'לס 1984. יתרה מזאת, בשנת 1969, מיד לאחר משחק מוקדמות המונדיאל בין אל סלבדור להונדורס פרצה מלחמה בין מדינות אלה, שנקראת מלחמת הכדורגל. אך בטור הזה, ברצוני לתת כמה דוגמאות אחרות, שקושרות בין עיתוי אירועי ספורט גלובליים להחלטות פוליטיות מעוררות מחלוקת.

המקרה הראשון מתייחס למונדיאל 1994. ראש ממשלת איטליה דאז, סילביו ברלוסקוני, שהבין דבר או שניים בענייני כדורגל בתור היותו בעלים של מילאן, חיפש דרך להעביר צו חירום, שיבטל את מעצרם של כ- 2,000 פוליטיקאים ואנשי עסקים שהיו חשודים בשוחד, ולא היה יכול למצוא עיתוי מוצלח יותר מאשר היום בו איטליה העפילה לגמר המונדיאל. העיתוי הזה בהחלט הוריד את גובה הלהבות סביב הדיון על ביטול המעצרים.

ראש ממשלת איטליה לשעבר סילביו ברלוסקוני, 2019. AP
ברלוסקוני/AP

כעת, נתקדם 14 שנים קדימה. בתקופה העתיקה משחקים אולימפיים שימשו להפוגה בין מלחמות ועיתוי טוב להרגעת הרוחות בין הצדדים הלוחמים. טוב, זה היה פעם. יום לפני פתיחת המשחקים האולימפיים ב-8.8.2008, יום בו כל העולם מתעניין באירוע גלובלי כזה, רוסיה החליטה לפתוח במלחמה נגד גאורגיה. מלחמה בה רוסיה ניסתה להשיג מטרות רבות, שקשורות בין היתר לשטחים במחלוקת ולרצונה של גאורגיה להיכנס לברית נאט"ו. ממשלת רוסיה לא חשבה על עיתוי טוב יותר שיצמצם למינימום את התעניינות העולם במאורע.

אם מישהו חשב שעיתוי הפלישה לגאורגיה היה מקרי, אזי הדוגמא הבאה ממחישה שולדימיר פוטין מבין היטב בספורט. כזכור, בשנת 2018, רוסיה הייתה מארחת המונדיאל. טורניר מוצלח לכל הדעות. אבל אם חשבתם שפוטין לא ינצל את האירוע לקידום עניינים שבמחלוקת, אז טעיתם. העניין הוא, שתקופה ארוכה לפני המונדיאל התרחשו דיונים סוערים בנוגע להעלאת משמעותית של גיל הפנסיה. כמה משמעותית? מגיל 60 לגיל 65 אצל גברים ומגיל 55 לגיל 63 אצל נשים.

זו לא א היתה החלטה פופלרית ביותר ולא קלה לאישור ללא התנגדות. אז, כמובן לפני שמעבירים החלטה כזו, יש צורך בדיונים קדחתניים, ניתן לצפות להפגנות לאחר אישור ההחלטה, וכדומה. אבל לא ברוסיה. כי לפני תחילת המונדיאל נאסרו כל ההפגנות הפוליטיות. אם כך, הייתם מצפים, שאם לא יהיו הפגנות פוליטיות, אז בטח לא ייתקבלו גם החלטות פוליטיות. אז זהו, שלא. ממשלת רוסיה אישרה את חוק העלאת גיל הפנסיה בדיוק בזמן משחק פתיחת המונדיאל בין נבחרת רוסיה לנבחרת ערב הסעודית.

פעיל זכויות אדם בהפגנה נגד ולדימיר פוטין לפני הגביע העולמי. רויטרס
פוטין/רויטרס

וכמה מילים על האזור שלנו בהקשר של עיתויים של אירועי ספורט גלובליים. כזכור, מלחמת לבנון הראשונה נפתחה ב-6.6.1982, שבוע לפני פתיחת המונדיאל בספרד. מלחמת לבנון השנייה פרצה שלושה ימים לאחר סיום מונדיאל 2006. את ה-1:7 הבלתי נשכח של גרמניה נגד ברזיל בחצי הגמר ב-2014 ראינו בפאבים ריקים או במקלטים בשל מבצע צוק איתן. אז לפני קיץ של יורו ואולימפיאדה, נקווה לקצת שקט.

אלכס קרומר הוא פרופסור מן המניין לכלכלת ספורט באוניברסיטת מולדה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully