וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעשה לך פסל: רוי פטריסיו שוב מוכיח כי הוא אחד השוערים הטובים בעולם

במולדתו הציבו פסל בדמותו אחרי הזכיה ביורו 2016 וכעת, אחרי שעזב את ספורטינג ליסבון לראשונה בחייו ועבר דווקא לוולבס, שוב זוהר רוי פטריסיו על הבמה הגדולה מכולן. שליחנו למוסקבה מיכאל יוכין על גיבור הניצחון של פורטוגל על מרוקו

עריכה: מתן חדד

שני אוהדים מרוקאים שהתגנבו ליציע העיתונות ועודדו את נבחרתם בהתלהבות עצומה כבר ראו את זה בפנים. הם קפצו לשמיים, ואולי אפילו התחילו להתחבק באושר, כאשר כדור הנגיחה של יונס בלהנדה עשתה את דרכה לרשת. ואולם, לרוי פטריסיו היו תוכניות אחרות. בזינוק נדיר, שהזכיר את ההצלה המיתולוגית של גורדון בנקס מפלה ב-1970, הצליח השוער הפורטוגלי למנוע את שער השיוויון. עשרות אלפי מעריצי מרוקו, שהגיעו ממדינות רבות ומגוונות, בדיוק כמו שחקני הנבחרת עצמם, לא ידעו את נפשם מרוב צער. את האכזבה אפשר היה לחוש בכל פינה באיצטדיון לוז'ניקי הענק. ורוי פטריסיו? הוא קם על רגליו כאילו דבר לא התרחש וסידר בשקט את העורף לפני ביצוע כדור הקרן.

כריסטיאנו רונאלדו זכה בתואר איש המשחק. לא היתה שום אופציה אחרת - כוכב העל של ריאל מדריד הבקיע בנגיחת זינוק מרהיבה את השער היחיד בלשחק, ובתנאים כאלה הוא מקבל את הפרס אוטומטית. עם זאת, הוא לא היה במיטבו, בוודאי אם משווים את היכולת להצגה מול ספרד במחזור הראשון. שני כדורים חופשיים ממצבים קורצים פגעו בחומה, התנועה ללא כדור לא תמיד היתה יעילה, וכאשר קיבל כדור על המגש ברחבה במחצית השניה הוא הטיס אותו ליציע. בסיכום הכללי, מרוקו היתה עדיפה במשך רוב דקות המשחק, ראויה לפחות לנקודה. האיש שמנע זאת ממנה לא היה רונאלדו, אלא רוי פטריסיו, והוא היה המצטיין האמיתי.

עוד בנושא:

מונדיאל 2018: כריסטיאנו רונאלדו כבש, צפו ב-0:1 של פורטוגל על מרוקו
רונאלדו על הזקנקן שלו: "אמרתי שאם אכבוש מול ספרד, אמשיך עם זה"

שוער נבחרת פורטוגל רוי פטריסיו. רויטרס
קם כאילו לא קרה כלום. פטריסיו מציל את פורטוגל/רויטרס

ההצלה מגריזמן הונצחה

המחמאות זרמו מכיוונם של העיתונאים הפורטוגלים אחרי שריקת הסיום. "רוי פטריסיו הוא אחד השוערים הטובים בעולם", קבע פרשן הטלוויזיה ז'ואאו רוסאלדו. קשה להתווכח עם כך, וזה אפילו לא חדש. הרי הוא נבחר לשוער הטוב ביותר ביורו 2016, והיה לו חלק עצום בזכיה הסנסציונית של פורטוגל אשר ספגה שער אחד בלבד בכל שלבי הנוק-אאוט. זה קרה בתיקו 1:1 מול פולין, בסיומו היה רוי פטריסיו הגיבור הגדול בדו קרב הפנדלים עם הדיפה עוצרת נשימה מיאקוב בלאשצ'יקובסקי. בגמר מול צרפת הוא שמר על רשת נקיה וביצע שורה של הצלות נהדרות, כולל התעופפות שעצרה את הנגיחה של אנטואן גריזמן וזיכתה את השוער בפסל.

זו לא טעות. כמה שוערים קיבלו פסל עוד לפני שהקריירה שלהם הסתיימה? בלייריה, עיר הולדתו של רוי פטריסיו, הוצבה לפני שנה דמותו המזנקת לכדור של גריזמן, ממש לפני הכניסה לאיצטדיון הביתי של הקבוצה המקומית. בילדותו סימפט השוער את לייריה, אבל לא הספיק לשחק במדיה. כבר בגיל 12 הוא סומן ככישרון ענק, הוחתם באקדמיה של ספורטינג ליסבון - ומאז לא עזב. בהופעת הבכורה בליגה הפורטוגלית, כאשר היה בן 18 בלבד, הוא הדף פנדל והביא לירוקים-לבנים ניצחון. בעונת 2007/08 הוא גבר ללא קושי מיוחד על הרכש הסרבי ולאדימיר סטויקוביץ', כוכב מכבי חיפה לעתיד, וביסס את מעמדו כשוער הראשון של הקבוצה. הוא נותר בתפקיד זה במשך יותר מעשור, ורבים לא הבינו מדוע אינו מתקדם למועדון גדול יותר מחוץ לפורטוגל.

עוד באותו נושא

מונדיאל 2018: כריסטיאנו רונאלדו כבש, צפו ב-0:1 של פורטוגל על מרוקו

לכתבה המלאה

"שילם מחיר על נאמנות"

ואולי זו הבעיה הגדול ביותר של רוי פטריסיו. הנסיונות להבין מדוע הוא היה ונשאר כה אנדרייטד עד עכשיו מובילה לבעיות הקבוצתיות. "ספורטינג היא לא שם נוצץ במיוחד. קשה לקבל הערכה כאחד השוערים המובילים בעולם כאשר אתה משחק בה. הרי ספורטינג לא זכתה באליפות בתקופתו. אוהדים של קבוצות אחרות צוחקים שיש לרוי פטריסיו יותר אליפויות אירופה מאליפויות פורטוגל. התדמית הלוזרית של הקבוצה נדבקת גם לכוכביה", מסביר רוסאלדו. "במידה מסוימת, שילם רוי פטריסיו מחיר על נאמנות לספורטינג. הוא לא רצה לעזוב את הקבוצה בזמן הנכון, ועכשיו הוא עוזב על תקן בוגד, בנסיבות עגומות מאוד ובטונים צורמים", קבע העיתונאי הפורטוגלי קרלוס רודריגס.

קשה לדמיין עזיבה עצובה יותר, כי ספורטינג התרסקה לרסיסים בחודשים האחרונים. זה החל בביקורת בוטה של הנשיא ברונו דה קרבאליו על שחקניו בפוסט אומלל בפייסבוק שגרם לסכסוך קשה מאוד בינו לבין הכוכבים. אחרי שההדורים יושרו איכשהו בקושי בעזרתו של המאמן ז'ורז'ה ז'סוס, הגיע אירוע קשה שבעתיים, כאשר עשרות "אוהדים" פרצו למתקן האימונים חמושים באלות ותקפו פיזית את השחקנים. כתוצאה מכל, החליטו לפחות תשעה כוכבים להתיר באופן חד צדדי את החוזים בטענה כי אינם מרגישים בטוחים. איגוד השחקנים עומד לצידם, והם נחשבים לשחקנים חופשיים, אבל המועדון ממש לא מסכים לכך, והסוגיה השנויה במחלוקת צפויה להגיע לבית המשפט. התנהלותו של רוי פטריסיו בפרשה לא מצאה חן בעיני חלק מאהדי ספורטינג אשר רואים בו אויב כעת.

רוי פטריסיו עם כריסטיאנו רונאלדו. GettyImages
חלק מהאוהדים רואים בו אויב ובוגד. רוי פטריסיו בתחילת דרכו בספורטינג, עם כריסטיאנו רונאלדו ביונייטד/GettyImages

המדיטציה עוזרת

את עתידו הוא רצה לקבוע עוד לפני המונדיאל, אבל אחרי מגעים אינטנסיביים עם נאפולי חתם דווקא בוולבס. מדוע הועדפה העולה החדשה לפרמיירליג כאשר אופציות הרבה יותר נחשבות היו על הפרק? למשל, היה עיתונאי שווייצרי אוהד ליברפול נסער אתמול במרכז התקשורת. "רוי פטריסיו היה שחקן חופשי, אבל יורגן קלופ לא הביא אותו. על מה הוא חושב? ראינו כבר מה קרה עם סימון מיניולה ולוריס קאריוס. הפורטוגלי יותר טוב מכל שוער אחר", הוא זעם. רודריגס הניח: "סביר כי הסאגה המשפטית הרתיעה. ספורטינג עשויה לזכות, ואז המועדון שיחתים את רוי פטריסיו יצטרך לשלם דמי העברה גבוהים". את וולבס זה לא הדאיג במיוחד, כנראה. לקבוצה שנשלטת בפועל על ידי סוכן העל ז'ורז'ה מנדס היה ניחוח פורטוגלי חזק כבר בעונה החולפת, וזה צפוי להתגבר בתקופה הקרובה.

העזיבה המתוקשרת לא היתה פשוטה מבחינת השוער, ולפני המונדיאל הוא נסע להירגע במרכז ההינדואי בגרמניה, בניהולו של החבר הקרוב פרמאהמסה ווישבנאנדה. הגורו של הינדואיזם לא אוהב כדורגל, אבל מחובר מאוד לשוער, ואף נסע לעודד אותו במהלך אליפות אירופה לפני שנתיים, שם נערכה גם פגישה מרגשת עם רונאלדו. לדעתו של רוי פטריסיו חובב המדיטציה, הביקור עזר לזכות במדליות הזהב, וכעת הוא חיפש שקט נפשי לקראת גביע העולם. אם שופטים לפי ביצועיו בפתיחת הטורניר ברוסיה, המדיטציה הזו בהחלט עובדת.

ההצלה המדהימה אחרי הנגיחה של בלהנדה עוד תיכנס לפנתיאון אם פורטוגל תלך רחוק במונדיאל. את ההכרה כאחד הטובים בתפקידו, רוי פטריסיו כנראה כבר לא יקבל בזירה הגלובלית, אבל התהילה הזו גם לא ממש מעניינת אותו. הוא מתרכז בעבודה, והפורטוגלים מרוצים מהגג. "מבחינת יציבות ומנהיגות שקטה אין לו מתחרים. רוי פטריסיו הוא המודל למקצוען. תמיד רגוע, תמיד ממוקד, אף פעם לא עושה בעיות. יש לו השפעה גדולה בחדר ההלבשה גם אם הוא לא מדבר הרבה", מספר רוסאלדו. בקצב הזה, השוער בן ה-30 יקבל בסופו של דבר פסל גם בליסבון.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

רוי פטריסיו, שוער נבחרת פורטוגל. רויטרס
נתראה בפסל הבא. רוי פטריסיו/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully