וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

במרחק נגיעה ממראדונה: מארק האמשיק בדרך לשבור את שיאי המועדון של נאפולי

3.4.2017 / 9:00

הקפטן הסלובקי סוגר עשור בנאפולי, יוכתר בקרוב כמלך שערי המועדון בכל הזמנים על חשבונו של מראדונה, וצפוי לשבור גם את שיא ההופעות. היו שהמליצו לו לעזוב כדי להתקדם, אבל האמשיק מאושר בעיר שהפכה לביתו, שם הפך להיפך הגמור של היגואין, שראוי להערכה גדולה הרבה יותר

רויטרס

בווידאו: קבלת הפנים שחיכתה להיגואין בסן פאולו

דווקא כאשר גונסאלו היגואין חזר לאיצטדיון סאן פאולו ושמע אינספור שריקות בוז, היה טבעי שהשחקן הטוב על המגרש היה מארק האמשיק. הקשר הסלובקי, המלך הבלתי מעורער של נאפולי, הוא ההיפך מהסקורר הארגנטינאי שערק ליובנטוס. היגוואין הוגדר בדרום איטליה כבוגד, ואילו האיש עם הכרבולת הוא סמל לנאמנות מוחלטת. בסוף העונה הוא יסגור עשור שלם במועדון, ומעולם לא היה לנאפולי שחקן זר שבילה תקופה כה ממושכת במועדון. מבחינת ההערצה, הוא שני רק לדייגו מראדונה, ובמובנים לא מעטים הוא לא רחוק מלעבור אותו.

שער השיוויון המרהיב לרשתו של ג'יג'י בופון היה צעד נוסף לעבר שיא הכיבושים של מראדונה. הארגנטיני מצא את הרשת 115 פעמים במדי נאפולי בכל המסגרות, והאמשיק עומד כעת על 111. הוא עשוי לחלוף על פניו של דייגו כבר במאי, בעונה הטובה ביותר שלו מבחינת שערים. השיא האישי שלו, 12 שערים, נקבע אי שם ב-2009/10. העונה יש לו כבר 11, ועוד רגלו נטויה. בפברואר הוא הבקיע את השלישיה הראשונה בחייו, בניצחון 1:7 בבולוניה. הסלובקי רק הולך ומשתפר לקראת יום הולדתו ה-30 בקיץ, ולאוהדים יש למה לצפות. חוזהו הוארך בקיץ עד 2020, ולכן גם שיא ההופעות של המועדון נמצא בהישג יד.

השיא הזה שייך כיום למגן המיתולוגי משנות ה-70' וה-80', ג'וזפה ברוסקולוטי, שלבש 511 פעמים את החולצה בצבע תכלת. מיד אחריו מדורג עם 505 הופעות אנטוניו יוליאנו, הפליימייקר האגדי של שנות ה-60' וה-70' שזכה לשתף פעולה עם דינו זוף. המשחק מול יובה היה ה-443 של האמשיק, והוא בסך הכל בן 29. שנתיים יספיקו לו כדי להיות הגדול מכולם – הן בשערים והן במשחקים. הוא האגדה האמיתית, וסירובו להתפתות להצעות מכל מועדוני הפאר שחיזרו אחריו הביא לו סטטוס של אליל, בעוד אורח החיים הספורטיבי ואופיו הצנוע הופך אותו לדמות מתאימה הרבה יותר לחיקוי מאשר מראדונה. לא בטוח אם היה בכל תולדות נאפולי אייקון כזה, והוא מזוהה לחלוטין עם כל ההיסטוריה המודרנית של המועדון.

עוד בנושא

האמשיק הפגיז, נאפולי חילצה 1:1 מיובנטוס
קבלת הפנים של אוהדי נאפולי לגונסאלו היגואין
דז'קו כבש צמד ב-0:2 של רומא על אמפולי

מארק האמשיק שחקן נאפולי. רויטרס
דמות מתאימה הרבה יותר לחיקוי מאשר מראדונה. מארק האמשיק/רויטרס

אבא מכר את הרכב למענו

קל לשכוח זאת, אבל האמשיק הצטרף לנאפולי הרבה לפני שהיא הפכה לקבוצת צמרת. הוא הוחתם והוצג יחד עם הקיצוני הארגנטיני אסקיאל לאבצי בקיץ 2007, כאשר הנשיא אאורליו דה לאורנטיס הצליח זה עתה להשיב את הקבוצה לליגה הבכירה. "אלה שני השחקנים שיהפכו לכוכבי על", אמר הבעלים הגאה. רבים קיוו שלאבצי, הארגנטינאי הנמוך והזריז, יהיה היורש של מראדונה, והוא אכן הצית את הדמיון, אבל עזב לפריס סן ז'רמן עוד ב-2012. האמשיק עדיין שם, על אף הנסיונות להעבירו צפונה. אפילו פאבל נדבד לא הצליח במשימה, וזה לא דבר של מה בכך.

כי הרי נדבד היה ונשאר המודל של האמשיק. בניגוד למדינות יוגוסלביה לשעבר, אין כל שנאה בין שני חלקי צ'כוסלובקיה שהתפצלו לישויות עצמאיות בתחילת שנות ה-90', ולכן הגיוני שהסלובקי העריץ את הצ'כי מאז שהוא זוכר את עצמו, ואפילו חלם בילדותו לשחקן כמו נדבד בספרטה פראג. המהלך היה אפשרי כאשר הקשר היה בן 15, אבל המועדון התמהמה, וסלובן ברטיסלאבה נכנסה לתמונה. היתה רק בעיה אחת – פודלאביצה, הקבוצה הקטנטנה בה שיחק האמשיק, דרשה תמורתו 5,000 יורו, ובאופן מדהים הכסף לא עמד לרשותה של סלובן שהיתה קרובה לפשיטת רגל. ריכארד, אביו של הנער, לא ויתר. כאשר הבין שהשאיפות של מארק רציניות, הוא מכר את הרכב המשפחתי, גייס בעצמו את הסכום הנדרש והעניק את בנו לסלובן "במתנה".

שחקן נבחרת סלובקיה מארק האמשיק. Hans Punz, AP
הופעת בכורה בליגה בגיל 17. מארק האמשיק/AP, Hans Punz

נדבד תמיד ראה בו יורש

שנתיים מאוחר יותר, אחרי שערך את הופעת הבכורה בליגה הראשונה בגיל 17, האמיר מחירו של האמשיק פי 100, וברשיה שילמה 500 אלף יורו כדי להביאו לאיטליה. המפגשים הראשונים בין האמשיק לנדבד נערכו – תאמינו או לא – בליגה השניה בעונת 2006/07 כאשר יובנטוס הוגלתה במסגרת פרשת קלצ'ופולי, וברשיה אפילו ניצחה אותה 1:3 במשחק הביתי בכיכובו של הסלובקי. גם אחרי המעבר לנאפולי תמורת 5.5 מיליון יורו המשיך האמשיק להשיג נצחונות על הגברת הזקנה, והבקיע בין היתר ב-1:2 על החבורה של נדבד באוקטובר 2008. זו היתה העונה האחרונה של הצ'כי, שתלה את הנעליים, הצטרף להנהלה, והקפיד להלל את האיש שרצה להיות כמוהו.

"האמשיק הוא היורש שלי", אמר נדבד ב-2010, "ההחלטות שהוא מקבל על המגרש דומות לשלי. יש לו אופי נהדר, ראיית משחק, והוא יודע להבקיע שערים חשובים ברגעים הקריטיים. הוא הופך לאחד השחקנים הטובים ביותר בליגה". היה זה רמז עבה לשאיפותיה של יובה להחתים את הכוכב העולה, אבל האמשיק לא מיהר. הוא נשאר בנאפולי גם ב-2011 כאשר מילאן סימנה אותו כיעד האולטימטיבי. בסופו של דבר, בחר סילביו ברלוסקוני לרדת מהעץ כאשר הבין שהמהלך עלול להזיק למועמד מפלגתו בבחירות המקומיות בנאפולי. בכל מקרה, האמשיק עצמו תמיד היה מאושר בחלקו. גם כאשר הישוו אותו לסטיבן ג'רארד ופרנק למפארד, וקבוצות רבות בפרמיירליג הוזכרו כמעוניינות, הוא נשאר במקומו.

פאבל נדבד במדי יובנטוס. New Press, GettyImages
"האמשיק הוא היורש שלי". פאבל נדבד/GettyImages, New Press

אליפות – והוא יהיה גדול כמו דייגו

היו שסברו כי הנאמנות עצרה את התפתחותו ולא איפשרה לו לנסוק למעמד של כוכב על בעיני הקהל הרחב. כך, למשל, הצהיר מאמן סלובקיה יאן קוזאק אחרי השער הנפלא של הכוכב לרשת רוסיה ביורו 2016: "לדעתי, נאפולי קטנה מדי עבור מארק. הוא ראוי לשחק בקבוצה גדולה באמת". מינו ראיולה, הסוכן השערורייתי אשר נדבד נמנה בזמנו עם לקוחותיו, ניהל קמפיין שלם בנושא. עוד ב-2012 הוא טען: "האמשיק הוא שחקן ענק שצריך לנסות את עצמו בסביבה חדשה. רק כך אפשר למצוא מוטיבציה מחודשת". שלוש שנים מאוחר יותר, אחרי שעצתו לא התקבלה, הכריז ראיולה: "האמשיק מזכיר את נדבד שתמיד היה השחקן האהוב מבחינתי, אבל הוא שגה כאשר לא עזב את נאפולי. הוא לא ממצה את הפוטנציאל, ויש ביכולתו להיות אחד השחקנים הטובים בתבל".

"כל אחד רשאי להחזיק בדעתו", השיב לו הסלובקי, "מינו חושב שטעיתי, אבל אני גאה בהחלטותיי. אני נמצא בנאפולי כל כך הרבה זמן, ומקווה להישאר לשנים ארוכות נוספות". הגישה הזו לא השתנתה גם בהמשך. סוכנו של האמשיק אמנם השתדל להלחיץ קצת את המועדון במהלך המו"מ על הארכת החוזה וסיפר שהסיכויים להישארותו של הכוכב נאמדים ב-50 אחוזים, אבל האוהדים לא ממש התרגשו. הם מכירים את הקפטן טוב מספיק כדי לדעת שזה בלוף. "סביר להניח שאסיים את הקריירה בנאפולי. המשפחה שלי צמחה כאן, וזהו ביתי", אמר הסלובקי אחרי החתימה, והמשיך בדרכו לשבירת כל שיאי המועדון.

לנאמנותו אכן יש מחיר. האמשיק לא מוערך מספיק מחוץ לדרום איטליה, וגם העובדה כי הוא משחק בנבחרת "לא אופנתית" פוגעת בו. מבחינת היכולת נטו הוא אחד הקשרים המצטיינים בעולם, אבל לא זוכה להכרה מסוג זה. מצד שני, מתקבל הרושם שלא ממש אכפת לו. האושר הפנימי שלו חשוב הרבה יותר, והחלום לזכות באליפות עדיין קיים. זה לא יקרה העונה – בוודאי לא אחרי התיקו אתמול שהשאיר את הפער מיובנטוס בפסגה על 10 נקודות – אבל אפשר להמשיך ולשאוף למטרה הקדושה גם בשנים הבאות. אם וכאשר תוגשם בזכותו, האמשיק יעבור את מראדונה לא רק מבחינת מספר השערים והמשחקים. הוא יעמוד לצידו כגדול השחקנים של נאפולי בכל הזמנים.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

מארק האמשיק שחקן נאפולי חוגג. GettyImages
האוהדים יודעים שהוא לא יעזוב. מארק האמשיק/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully