וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצאר החדש: יאגו אספס מוביל את סלטה ויגו בעונה אישית חלומית

25.1.2017 / 14:30

הוא הוגדר כפלופ מהדהד בליברפול ונכשל בסביליה, אבל בקבוצת נעוריו, קילומטרים ספורים מעיירת הולדתו, יאגו אספאס תמיד הרגיש אהוב. אלכסנדר מוסטובוי מעריץ, ברצלונה שונאת לשחק מולו, והערב הוא מקווה להדיח את ריאל מדריד מהגביע

one

בווידאו: צפו בצמד של יאגו אספס מול גרנאדה

אין בספרד שחקן שהטריד בשנתיים האחרונות את שתי הגדולות יותר מאשר יאגו אספס. בעונה שעברה כבש חלוץ סלטה ויגו צמד כאשר קבוצתו הביסה את ברצלונה 1:4 באיצטדיון בלאידוס. באוקטובר האחרון הוא שיחזר את הקסם, עם בישול ושער מרהיב תוך תשע דקות בדרך ל-3:4 על הקטלונים. בשבוע שעבר הצטרפה גם ריאל מדריד לרשימת הקורבנות. אספס אמנם הרשית מולה בסנטיאגו ברנבאו בעונה שעברה, אבל סלטה רוסקה אז 7:1, ולכן זה לא ממש נחשב. הפעם, במשחק הראשון בגמר גביע המלך, הסיפור היה שונה בתכלית. אספס הבקיע באמצע המחצית הראשונה, ואז – 54 שניות אחרי שער השיוויון של מרסלו – סיפק אסיסט פנטסטי למגן השמאלי ג'וני.

עוד בנושא

22:15, סלטה ויגו-ריאל מדריד בגומלין ברבע הגמר
ריאל מודאגת: רונאלדו חש בכאבים תוך כדי נהיגה והזעיק אמבולנס
בברצלונה סופרים טעויות: "ריאל בפסגה בזכות השופטים"

יאגו אספאס שחקן סלטה ויגו. GettyImages
תמיד מטריד את הגדולות. יאגו אספס/GettyImages

בכורה בנבחרת בגיל 29

הערב ינסה אספס להשלים את העבודה בגומלין בוויגו, ואז העונה הנהדרת שלו תהפוך לחלומית באמת. כבר עכשיו אפשר להגדירה כטובה ביותר בחייו. הוא הכובש הספרדי המצטיין בליגה, עם 11 שערים – רק ליאו מסי, לואיס סוארס וכריסטיאנו רונאלדו מקדימים אותו. תוסיפו שלושה בישולים, והוא אחראי ישירות למחצית מהשערים של סלטה. הוא הבקיע פעמיים בליגה האירופית וסייע לקבוצתו לשרוד בהצלחה בשלב הבתים. ואם זה לא מספיק, הרי שהוא גם זומן לראשונה לסגל הנבחרת, וכבש שער מעולה כבר בהופעת הבכורה, ועוד בוומבלי.

הטלפון מהמאמן הלאומי ג'ולן לופטגי הגיע בנובמבר בהפתעה מוחלטת. החלוץ היה במקלחת אחרי אימון ולא רצה להאמין לחבריו שהעבירו לו את הבשורה המשמחת. במשך מספר דקות, הוא חשב שמדובר במתיחה. אלא שזו היתה המציאות – דייגו קוסטה נפצע, והוא הוזעק ברגע האחרון כדי למלא את השורות ולנסות להרשים. בגיל 29 זה לא דבר של מה בכך. אספס היה משוכנע שההזדמנות לייצג את המדינה לא תגיע לעולם. "זה חלום ילדות שהתגשם כנגד כל הסיכויים", הוא אמר. והמשחק עצמו היה כבר מעבר לחלום. אנגליה הובילה 0:2 בדקה ה-89, אבל אז צימק אספס את התוצאה בבעיטה מסובבת אופיינית לפינה הרחוקה, ועמוק בזמן הפציעות הישווה איסקו ל-2:2.

הממלכה היתה בהלם, כי הרי אספס הוא נציג הכרחי בכל רשימת פלופים שהעיתונאים אוהבים להרכיב. עונת 2013/14 שלו בליברפול הוגדרה ככישלון מהדהד. הספרדי בקושי ראה דשא, הבקיע שער מסכן בגביע, ו-8 מיליון ליש"ט ששולמו תמורתו לא הניבו דבר. האדומים היו ברי מזל לקבל חלק ניכר מהסכום חזרה כאשר הצליחו למכור את הספרדי, אבל צריך לקחת את הדברים בפרופורציות. האם שחקן שלא קיבל הזדמנויות יכול להיות האשם המרכזי בפיאסקו האישי?

שחקן ליברפול יאגו אסאפס מול שחקן ניוקאסל ויקטור ווניימה. רויטרס
ציפיות גבוהות מדי ואי ודאות לגבי מעמדו. יאגו אספס בליברפול/רויטרס

מי יכול להדיח את סוארס מההרכב?

אפשר לומר, כמובן, שכל אחד מסוגל להילחם על מקומו בהרכב, אבל המצב אליו נקלע אספס היה בעייתי באופן קיצוני. כאשר עבר מסלטה לליברפול ביוני 2013, לא ידע המועדון האנגלי מה יהיה עתידו של סוארס. החלוץ האורוגוואי, שספג עונש השעיה חמור עוד באפריל על נשיכה בידו של ברניסלאב איבאנוביץ', הודיע על כוונתו לעזוב, והאדומים חששו שיצליח לכפות את רצונו. אספס הוחתם על מנת לשמש גיבוי למקרה זה, ולכן ניצב בפני שני אתגרים קשים בו זמנית – גם ציפיות גבוהות מדי, וגם אי ודאות לגבי מעמדו האמיתי. תוסיפו לכך את העובדה כי לא ידע מילה באנגלית והתגעגע מאוד למשפחתו ולחבריו אחרי שעזב את ביתו בגליסיה לראשונה בחייו, ואת האישיות השברירית, ותבינו מדוע ההתאקלמות מעבר לתעלה לא היתה חלקה בלשון המעטה.

במחזורים הראשונים היה אספס בהרכב, ואפילו שיחק לא רע, אבל אז תמה ההשעיה של סוארס שנשאר סופו של דבר, והסיפור של הספרדי נגמר. האורוגוואי סיפק הצגות פנומנליות על בסיס שבועי, ולצידו כיכבו דניאל סטארידג' בעונת שיא בקריירה ופליפה קוטיניו בעונת הפריצה הגדולה. האדומים דהרו בפסגה וחלמו על אליפות – אז איך לעזאזל יכול לשחק ספסל להרשים, ועוד ללא יכולת לתקשר עם המנג'ר ברנדן רוג'רס ללא מתורגמן? הבטחון העצמי של אספס היה בשפל, ובשלב מסוים הוא החליט שכל ההרפתקה היתה טעות, במיוחד כי בתקשורת וברשתות החברתיות נהנו ללעוג על כל שגיאה שביצע.

מצד שני, התברר שאספס לא מתפקד מחוץ לבית גם כאשר הוא מבין את השפה. עונת ההשאלה בסביליה ב-2014/15 היתה קטסטרופלית בכל קנה מידה, והסכסוך עם המאמן אונאי אמרי התדרדר לקראת סוף התקופה לשפל בלתי נסבל. הבאסקי אפילו קרא לחלוץ "עבריין סדרתי", וסביליה ממש לא היתה מרוצה מכך שהתחייבה חוזית מול ליברפול לרכוש את כרטיסו. אז היא זרקה את אספס לרוכש הראשון, ובהפסד כספי. סלטה אמרה תודה.

שחקני סלטה ויגו ב-2001 גוסטבו לופז עם אלכסנדר מוסטובוי. GettyImages
"נרגש מהביצועים של אספס". אלכסנדר מוסטובוי/GettyImages

מוסטובוי רואה נקודות דמיון

בוויגו אספס תמיד הרגיש בבית. הוא נולד בעיירת החוף מואניה ממש מעבר למפרץ, במרחק קילומטרים ספורים מבלאידוס, ואהד את סלטה מאז שהוא זוכר את עצמו. הוא התקבל לאקדמיה שלה בגיל שמונה ועשה את כל הדרך לבוגרים כדי להציל את המועדון האהוב בהופעת הבכורה. היה זה ביוני 2009, כאשר סלטה היתה בסכנת ירידה ממשית ביותר לליגה השלישית, זקוקה נואשות לניצחון על אלאבס. אספס נכנס כמחליף, כבש צמד והביא את הנקודות הקריטיות. כך הוא הפך מיידית לאליל האוהדים – הנער המקומי שחולל את הנס.

טוב, בעצם לא ממש נער. החלוץ כבר היה אז בן 22, ובאופן כללי הקריירה שלו התפתחה באיטיות. מאמנים רבים לא האמינו בו, והיו תקופות ארוכות בהן באמת לא הצדיק אמון כזה. אספס לא היה יציב, התנהג בילדותיות, התווכח עם השופטים, ספג כרטיסים אדומים מיותרים, ורק בעונת 2011/12 החל למצות את הפוטנציאל עם 23 כיבושים בדרך לעליית ליגה. עונת הבכורה המוצלחת בליגה הבכירה הביאה את המעבר לליברפול, אבל גם בה היו אקורדים צורמים, כולל הרחקה בגין נגיחה בפניו של קרלוס מרצ'נה בדרבי הלוהט מול לה קורוניה. אספס עזב לאנגליה על תקן שחקן קצת מפונק, וכאשר חזר הביתה היה חשש שיהיה מפונק אפילו יותר בתום שנתיים מבוזבזות.

בפועל, ההיפך המוחלט קרה. הכוכב הבין לעומק עד כמה הבית חשוב לו, ספג את אהבת האוהדים ונסק לגבהים חדשים. שיתוף הפעולה עם נוליטו פרח בעונה שעברה, ואספס תרם לא רק 14 שערים וארבעה בישולים, אלא גם משחק מגוון מאוד בתפקידים רבים בחוד. ההתלהבות היתה כה גדולה שאפילו אלכסנדדר מוסטובוי, אחד השחקנים הנערצים בתולדות המועדון, התפייט. "אני עוקב אחרי המשחקים של סלטה ונרגש מהביצועים של אספס. המהירות שלו נהדרת, והכישורים הטכניים יוצאים מהכלל, עם רגל שמאל קטלנית. הוא מזכיר לי את עצמי, ואומרים שאפילו האופי שלנו דומה", כתב הצאר הרוסי בעיתון מקומי של ויגו.

יאגו אספאס שחקן נבחרת ספרד. GettyImages
חולם על המונדיאל. יאגו אספס בנבחרת/GettyImages

"מנהיגות ותשוקה"

מחמאה גדולה יותר אי אפשר לבקש, ובקיץ הוטלה על אספס משימה גדולה עוד יותר. מכירתו של נוליטו למנצ'סטר סיטי הותירה אותו על תקן הכוכב הגדול של הקבוצה. האוהדים קיוו שיוכל להוביל את הצעירים אחריו – וכך אכן היה. אספס בגרסתו החדשה הוא שחקן יציב, בלי אדומים וריבים מיותרים. הוא מקצוען שמודה לגורל על כך שהתאפשר לו לחזור לקבוצה היחידה בה הוא מסוגל לפרוח, ואפשר לראות זאת בכל מהלך. "מאז שובו, יאגו הפך למנהיג. בעבר הוא לא ידע לקחת אחריות, אבל עכשיו הוא המודל לחיקוי, ומשמש דוגמא עבור חבריו. הוא משחק עם המון תשוקה, וסוחף את כולם. הבטחון העצמי שלו לא יודע גבול", אומר המאמן אדוארדו בריסו.

עם הביטחון הזה אפשר להגיע רחוק, ואספס מרשה לעצמו לחלום בגדול. הוא רוצה להתבסס בסגל הנבחרת, לנסוע למונדיאל ברוסיה, להצליח בליגה האירופית, לטפס כמה שיותר גבוה בליגה, וגם – אם אפשר – לזכות העונה בגביע. בברנבאו עשתה סלטה צעד גדול בדרך לסנסציה מול ריאל, והערב יהיה אספס שוב איש המפתח.

עקבו אחרי יוכין בפייסבוק

חלוץ סלטה ויגו יאגו אספס. GettyImages
ישלימו את הסנסציה? יאגו אספס/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully