וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנס ההונגרי: הסיפור מאחורי הסנסציה ההזויה של יורו 2016

23.6.2016 / 10:40

התשתיות הרוסות, הכדורגל גוסס, ועצם ההעפלה של הונגריה לטורניר גדול לראשונה מאז 1986 הוגדרה על ידי מאמנה כנס. אז איך היא סיימה בפסגת בית ו' בדרך לשמינית הגמר בצרפת?

אימג'בנק GettyImages

בווידאו: משדר היורו לקראת משחקי שמינית הגמר

אין סטטיסטיקה הזויה יותר ביורו 2016 מאשר העובדה כי הונגריה סיימה כנבחרת הפורייה ביותר בשלב הבתים, לצד ויילס. לשתיהן שישה שערים בשלושה משחקים, כלומר ממוצע של שניים למשחק. תאמינו או לא, אבל הונגריה כבשה כמו גרמניה ואנגליה ביחד. הרבה יותר משווייץ ופולין ביחד. אוסטריה, שבדיה, אלבניה ואוקראינה הבקיעו בכוחות מאוחדים שלושה שערים. להונגריה מאזן כפול, והיא נחשבה נחותה מכל אחת מהן. בעצם, היא נתפסה כנציגה החלשה ביותר בטורניר ללא עוררין. בשר תותחים. כולם חלמו לקבל אותה בהגרלה. הפורטוגלים, האוסטרים והאיסלנדים שמחו עד הגג כאשר שובצו איתה. והנה לכם – הונגריה סיימה במקום הראשון לפני כולן.

ההונגרים לא הפסידו באף משחק ושרדו את שלב הבתים לראשונה מזה חצי מאה. 50 שנה חלפו מאז הפתיעו את ברזיל נטולת פלה ועלו על חשבונה לרבע גמר המונדיאל באנגליה. 30 שנה עברו מאז ההופעה הקודמת שלהם בטורניר גדול כלשהו. אגב, ב-1986 היו להם שאיפות גדולות. ממשיכי מורשתו של פרנץ פושקאש הגיעו אז למונדיאל במקסיקו אחרי תוצאות מופלאות במשחקי ההכנה, כולל 0:3 על ברזיל, והאוהדים חלמו ברצינות על זכיה בתואר בניצוחו של הגאון הצעיר לאיוש דטארי. במשחק הראשון הם ספגו תבוסה 6:0 מול ברית המועצות, וברחבי המדינה נפוצו דיווחים על טלוויזיות שנזרקו בזעם מהחלונות. היו ימים.

עוד בנושא:

הונגריה סיימה בראש בית ו' אחרי 3:3 משוגע נגד פורטוגל
מד הכוח המעודכן, הונגריה כבר במקום התשיעי

שחקני נבחרת הונגריה. GettyImages
הסנסציה הכי גדולה עד עכשיו. הונגריה חוגגת/GettyImages

עזרה מהשוער המנוח

הפעם הציפיות היו נמוכות. ממש נמוכות. לא היה אוהד אחד שהעלה בדעתו כי מקום ראשון בבית 6 אפשרי. מטרת המינימום הייתה לא להתבזות באופן קיצוני. האופטימיים חלמו שאפשר לגרד נקודה. מטרת המקסימום השאפתנית ביותר הייתה לסיים במקום השלישי ולהתברג איכשהו לשמינית הגמר. וזה הרי הגיוני, כי גם במוקדמות סיימה הונגריה רק במקום השלישי, אחרי צפון אירלנד ורומניה. היא כבשה 11 שערים בלבד ב-10 משחקים, וגם זה מייפה את המציאות – במחזור האחרון היא הפסידה 4:3 ביוון ושיפרה את הממוצע.

למשך מספר ימים נדמה היה כי יש סיכוי שתעפיל ליורו כנבחרת עם המאזן הטוב ביותר במקום השלישי, אבל טורקיה הקדימה אותה, והאוהדים היו שבורים. "זה גמר אותנו. היינו בטוחים שנפסיד בפלייאוף ללא קשר להגרלה", אמר העיתונאי מתיאש סלי. הם קיבלו את נורבגיה, והסקנדינבים כבר ראו את הדרך ליורו סלולה. אלא שהונגריה ניצחה פעמיים. שעות לפני המשחק הראשון באוסלו הלך לעולמו מסרטן בגיל 32 השוער מרטון פולופ, וכאשר הנורבגים החמיצו מול שער ריק אמר השדר ההונגרי בהתרגשות: "פולופ הציל את זה, זו הייתה עזרה מלמעלה". הכוכב המנוח "שמר" על 0:1, בבודפשט זה נגמר 1:2, והמאמן הגרמני ברנד שטורק אמר: "ההעפלה היא נס".

שוער העבר ההונגרי, מרטון פולופ. GettyImages
"עזרה מלמעלה". מרטון פולופ המנוח/GettyImages

שלושה מאמנים במוקדמות

הוא צדק. אם אתם סבורים במקרה שההצלחה של הונגריה דומה לזו של איסלנד, עם תכניות ארוכות טווח והשקעה בתשתיות, זה ממש לא נכון. מאז התרסקות הגוש הקומוניסטי, הכדורגל ההונגרי חי בסוג של אנרכיה עם ניהול חובבני. הליגה המקומית חלשה, היציעים ריקים והמתקנים עלובים. המשחק איבד בהדרגה פופולריות, מחקר מרתק שנערך בתחילת המילניום גילה כי הונגריה היא המדינה היחידה באירופה בה מספר המועדונים, השחקנים והמאמנים הצטמצם בהשוואה ל-1954. זוהי, כמובן, השנה הגדולה ביותר של הכדורגל ההונגרי, בה כמעט זכתה נבחרת הפלא של פושקאש, קוצ'יש וחידגקוטי במונדיאל. רק האגדה נותרה ממנה. המציאות הייתה עגומה, והשיפור לא נראה באופק – נהפוך הוא.

תחלופת המאמנים בנבחרת לא הייתה שפויה – תשעה אנשי מקצוע בעשור האחרון. הונגריה ניסתה את מזלה עם זרים, כמו לותר מתיאוס וארווין קומאן, אחיו הצעיר של רונאלד, אבל גם הם נכשלו. הקצב רק התגבר בשנתיים האחרונות. שאנדור אגרבארי התפטר בתום קמפיין כושל במוקדמות מונדיאל 2014 שהסתיים בתבוסה 8:1 בהולנד. אטילה פינטר פוטר אחרי הפסד הביתי לצפון אירלנד במחזור הראשון במוקדמות היורו. פאל דרדאי החליף אותו וייצב את העסק, אבל אז חתם כמאמן ראשי בהרטה ברלין, והמועדון הגרמני דרש ממנו להפסיק לעבוד בשני תפקידים בו זמנית. דרדאי בחר בהרטה, כי האתגר נראה לו מבטיח הרבה יותר.

פאל דרדאי מאמן הרטה ברלין. Boris Streubel, GettyImages
העדיף את האתגר בגרמניה. דרדאי/GettyImages, Boris Streubel

אנדי מולר נקרא לדגל

כך קיבל לפני שנה את התפקיד שטורק, שהגיע במקור לתפקיד ניהולי בהתאחדות בעצתו של דרדאי. כאשר ראה את הנעשה במדינה, קבע הגרמני כי ייקח לפחות עשור כדי לתקן את המעוות. איש לא התווכח איתו, כי גם זו הייתה תחזית אופטימית. ההעפלה הסנסציונית ליורו כלל לא הופיעה ברשימת המטלות. הנבחרת התקשתה מאוד במשחק ההתקפה, לא היה בסגל אף שחקן ברמה הבינלאומית הגבוהה. ההתלהבות מההישג לוותה בתפיסה מציאותית מאוד. זה באמת היה נס, וכך היה צריך להתייחס אליו.

גם שטורק היה מציאותי, אבל הוא עשה עבודה יסודית בגרמניות האופיינית. ראשית, הוא גייס כעוזרו את אנדי מולר, כוכב העבר המפורסם ששבר לפני 20 שנה את לבבות האוהדים האנגלים כאשר כבש את הפנדל המכריע בדו קרב בחצי גמר יורו 96'. השניים שיחקו פעם ביחד במדי דורטמונד, ושמרו על יחסים מצוינים. מולר הוסיף לא מעט, וההשתלמויות שעבר אצל דייגו סימאונה באתלטיקו מדריד הועילו להונגרים. אף משחק ידידות השנה לא הניב ניצחון, אבל היכולת הייתה סבירה, ושטורק עשה בתבונה כאשר אירגן את המבחן האחרון דווקא מול גרמניה בגלזנקירשן. "השחקנים שלי רגילים לשחק מול אלפיים אוהדים. הם צריכים להתנסות מול קהל גדול על מנת שלא יתרגשו יותר מדי ביורו", אמר המאמן.

מאמן נבחרת הונגריה, ברנד שטורק. GettyImages
קבע שייקח לפחות עשור לתקן את המעוות. שטורק/GettyImages

כל מטאטא יורה

לקראת הטורניר, שיחרר שטורק גם אמירה כמעט שחוקה על השועלים מאנגליה. "אם לסטר יכולה לזכות באליפות הפרמיירליג, אז הכול אפשרי", הוא ציין. זו שנה של נסים. על הנייר, דווקא אוסטריה, עם הקפטן כריסטיאן פוקס, הייתה אמורה צפויה להיות לסטר של יורו 2016. רצה הגורל, והשתיים נפגשו לדרבי מרגש במחזור הראשון, והייתה זו הונגריה שיצאה עם ידה על העליונה. ועוד איך – 0:2 מדהים ששינה לחלוטין את תמונת המצב בבית.

הכול התחבר. גאבור קיראי, השוער עם המכנסיים האפורות, הפך בגיל 40 לשחקן המבוגר בתולדות אליפויות אירופה תוך שהוא שובר את השיא של מאמנו לשעבר מתיאוס. החלוץ אדם סולואי, שלא כבש ב-41 משחקים באף מסגרת במשך שנה וחצי מאז דצמבר 2014, לפתע מצא את הרשת. הקשר הצעיר לאסלו קליינהייזלר, ששיחק עד לא מכבר בליגה השלישית וקיבל את הכינוי סקולס בעיקר בגלל צבע השיער, שיחק כמו כוכב מנוסה. עם האוכל בא התיאבון, ומול איסלנד, אחרי שליטה מוחלטת באחזקת כדור, היה זה שער עצמי בדקות האחרונות שהביא נקודה והבטיח עליה לשמיניתה גמר. "אם מישהו היה אומר לי שיהיו לנו ארבע נקודות אחרי שני משחקים, לא הייתי מאמין", אמר בכנות שטורק. כאשר הונגריה צלחה בפעם הקודמת את שלב הבתים, המאמן היה בן שלוש.

שוער נבחרת הונגריה, גאבור קיראי. GettyImages
פתאום כל השחקנים מככבים. קיראי/GettyImages

בלגיה צריכה לפחד?

וכך, אתמול אפילו התאפשר לגרמני לבצע רוטציה, לשמור על שחקנים שסוחבים כרטיס צהוב, לעלות נגד הפורטוגלים עם הרכב חצי משני, ובכל זאת להוביל שלוש פעמים בדרך ל-3:3 והבטחת הפסגה. שלוש בעיטות מחוץ לרחבה נכנסו פנימה בתיקו 3:3, כולל צמד של באלאש דז'ודז'אק. פעם הוא היה כוכב גדול באיינדהובן, אבל המעבר לליגה הרוסית הרס אותו, ובימים אלה הוא מבלה בבורסאספור הטורקית. במוקדמות היה לו שער אחד לפני כמעט שנתיים. נגד פורטוגל שתי הבעיטות שלו הוסטו פנימה עם המון מזל. לכו תבינו.

כעת היא פוגשת את בלגיה בשמינית הגמר. על הנייר, זה ממש לא כוחות. ביום שגרתי, רומלו לוקאקו, קווין דה בראונה ואדן הזאר צריכים לכבוש חמישייה מול קיראי. אלא שהטורניר הזה לא שגרתי מבחינת ההונגרים. הם חווים נס אחרי נס, ומרגישים שפולופ משגיח עליהם מלמעלה. האם הם מסוגלים לעשות אפילו יותר? לידע כללי, היחס על הזכייה של הונגריה במדליות הזהב עדיין עומד על 1 ל-81.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully