וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון אריץ: השיאים המדהימים של אריץ אדוריץ מנבחרת ספרד

17.6.2016 / 14:30

אריץ אדוריץ הפציץ 36 שערים בעונה נדירה בגיל המתקדם, הכריח את ויסנטה דל בוסקה לקחת אותו ליורו, ומול טורקיה הוא צפוי לפתוח לראשונה בחייו בהרכב במשחק רשמי בנבחרת. סיפור מדהים על שחקן חד פעמי

ראובן קסטרו

פעם, בשלהי המילניום הקודם, התאמנו על חוף ימה המרהיב של סן סבסטיאן שני נערים באסקים במסגרת הקבוצה הקטנטנה אנטיגואוקו. אחד מהם היה בן של כדורלגן עבר מזהיר שזכה פעמיים באליפות ספרד עם ריאל סוסיאדד. הכדורגל זרם תמיד בעורקיו, וכשרונו בלט למרחקים. הוריו של השני העדיפו תמיד סקי, ודחפו את בנם לענפי החורף – הוא אפילו זכה במירוץ הסקי האיזורי בגיל תשע. בקיץ הוא עסק בגלישת גלים, ונאלץ להילחם באמו ואביו על מנת שיאפשרו לו גם לשחק כדורגל.

הנער הראשון הוא צ'אבי אלונסו. לפני שנתיים הוא פרש מנבחרת ספרד אחרי 114 הופעות, ככוכב על שהוכתר פעמיים לאלוף אירופה והניף את גביע העולם. נכון לרגע עזיבתו, היתה לחברו הופעה אחת בלבד במדים הלאומיים, 13 דקות מסכנות כמחליף אי שם ב-2010. קוראים לו אריץ אדוריץ, ואולי תתקשו להאמין, אבל הוא המבוגר מבין השניים. צ'אבי אלונסו נולד בנובמבר 1981, החלוץ הקדים אותו ביותר מחצי שנה והגיח לאוויר העולם בפברואר 1981. כלומר, הוא חגג בתחילת השנה את יום הולדתו ה-35. רק אז הוא החל באמת את הקריירה בשורות ספרד.

עוד בנושא:

22:00, ערוץ 10: ספרד מול טורקיה, אדוריץ עשוי לקבל צ'אנס בהרכב
שני אוהדי ספרד מאושפזים במצב קשה לאחר עימות עם חוליגנים רוסים

חלוץ נבחרת ספרד אריץ אדוריץ. GettyImages
חתונה מאוחרת. אדוריץ/GettyImages

בדרך לשבור שיא בן 86

ויסנטה דל בוסקה המתין עוד ועוד עם הזימון הזה, כאילו מסרב להאמין בעצמו ביכולתו של אדוריץ להועיל לנבחרת בגיל כה מתקדם, על אף שהגדיר אותו בעצמו כבר מזמן כ"חלוץ המושלם". בסופו של דבר זה היה בלתי נמנע. הלחץ התקשורתי היה כה כביר, שמאמן ספרד הצהיר: "אנחנו לא יכולים להעמיד פנים שאנחנו יותר חכמים מכולם". הסקורר של אתלטיק בילבאו ערך את הופעתו השניה בחולצה האדומה במשחק הידידות מול איטליה באודינה, והרשית את שער השוויון בתיקו 1:1.

על מנת להבין עד כמה ההישג הזה יוצא דופן, די לציין כי אדוריץ תפס את המקום השני ברשימת הכובשים המבוגרים ביותר בתולדות ספרד. מסקרן אתכם מי מוביל את הדירוג? קראו לו חוסה מריה פניה, הוא נולד ב-1895, שיחק בריאל מדריד כקשר והבקיע בגיל 35 ושבעה חודשים ב-1930. מאז איש לא התקרב אליו, עד שהגיע אדוריץ בגיל 35 וחודש. אם יתמיד בנבחרת גם אחרי יורו 2016, תהיה לו הזדמנות לחלוף על פניו של פניה תוך חודשים ספורים, וזה לא דבר של מה בכך לשבור שיא שמחזיק מעמד 86 שנה. אלא שאדוריץ הוא שחקן מיוחד. בשנים האחרונות נראה כאילו הוא נועד לרסק לרסיסים את כל התובנות. עם כל עונה שחולפת הוא רק הולך ומשתבח.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אריץ אדוריץ, בילבאו. GettyImages
הולך ומשתבח. אדוריץ/GettyImages

רק פושקאש עשה זאת לפניו

הבאסקי מעולם לא שיחק טוב יותר מאשר בעונה החולפת, עם מאזן מטורף של 36 שערים בכל המסגרות. הוא סיים כמלך השערים של הליגה האירופית עם 10 כיבושים וסחב את בילבאו על גבו לרבע הגמר, שם הפסידה רק בפנדלים לסביליה. בכל חייו הקודמים היו לו תשעה שערים במפעלים האירופיים. העונה הוא יותר מהכפיל אתה כמות. דבר כזה, בגיל כזה, לא היה מעולם וגם לא יהיה.

בנוסף, היה אדוריץ המבקיע הספרדי המצטיין של הליגה בפעם השנייה ברציפות. אשתקד היו לו 18 כיבושים, הפעם הוא השתדרג ל-20, וזה מספר מיוחד ביותר. רק שחקן אחד בכל תולדות הליגה הספרדית הצליח להגיע למספרים כאלה בגיל 35. קראו לו פרנץ פושקאש, הגאון ההונגרי המפורסם של ריאל מדריד. כעת מונה הרשימה שני שמות – פושקאש ואדוריץ. לא רע, נכון? יש גם רשימה נוספת, ארוכה קצת יותר, של חלוצים שכבשו שלושער בספרד בגיל 35 ומעלה. היא מנתה חמישה כוכבים, ביניהם פושקאש ואלפרדו די סטפאנו. אדוריץ הוא השישי. האחרון שעשה זאת לפניו היה קיקה סטיאן, כיום מאמן לאס פלמאס, לפני 23 שנה.

שלושער אחד לא הספיק לו, כמובן. היו שניים כאלה בליגה, נגד ראיו וייקאנו ולה קורוניה. והיה גם השלישי, הכי פחות צפוי מכולם, במשחק שפתח את העונה כולה, בסופרקופה נגד ברצלונה. ב-14 באוגוסט אירחה בילבאו את הטרבליסטית הגאה ופירקה אותה 0:4. מיקל סן חוסה פתח את החגיגה עם שער מחצי מגרש, אבל את ההיסטוריה עשה אדוריץ במחצית השנייה, עם שלושה שערים תוך רבע שעה. כך הצעיד את הבאסקים לתואר ראשון מאז 1984, והיה זה גם התואר הראשון בקריירה שלו.

שחקן ריאל מדריד פרנץ פושקאש. hulton Archive, GettyImages
ההישג הייחודי שלו שוחזר. פושקאש/GettyImages, hulton Archive

נזרק פעמיים, וחזר בענק

לו היה משחק במדי אתלטיק במשך כל הקריירה, לא היה צריך להוסיף את החלק השני של המשפט הקודם, אך זה ממש לא המצב. תאמינו או לא, אבל אדוריץ נזרק מבילבאו פעמיים, בנסיבות שונות בתכלית. בסוף הוא שב כדי להוכיח לכולם מה הוא שווה.

בבילבאו לא ממש בנו עליו בצעירותו. בעוד צ'אבי אלונסו עשה חיים משוגעים בריאל סוסיאדד אותה אהד מגיל אפס, חתם אדוריץ בקבוצת המילואים של בילבאו בגיל 19 וראה את דרכו לקבוצה הבכירה חסומה. יופ היינקס הגרמני העניק לו שלוש הופעות קצרצרות כמחליף בעונת 2002/03, ובכך תם הסיפור, כי אחרי עזיבתו של הגרמני במועדון אפילו לא הסתכלו לכיוונו. אז אדוריץ עזב, הוכיח את עצמו בליגה השניה במדי ויאדוליד וחזר בדלת הקדמית בינואר 2006 כדי להפוך לשחקן הרכב. ואולם, המצוקה הכלכלית אילצה את הקבוצה למכור אותו למיורקה בחלוף שנתיים וחצי, בניגוד מוחלט לרצונו וחרף מחאת האוהדים שהתאהבו בו. אדוריץ עבר לאי עם דמעות בעיניים והבטיח לחזור בפעם השלישית.

הוא עשה את זה בקיץ 2012, אחרי שנתיים מוצלחות בוולנסיה, וחתם על חוזה לשלוש שנים, אבל היה כבר בן 31, ורבים סברו כי צפויה לו דעיכה הדרגתית בקבוצת נעוריו. בפועל, המציאות היתה שונה ב-180 מעלות. "גיל הוא רק מספר. אני ממשיך ללמוד כל הזמן, ואני קם בכל בוקר עם חשק גדול להתאמן", הוא מספר. לפתע, יכולת הכיבוש שלו עלתה באופן משמעותי. עד שחצה את גיל 30, המספרים היו בינוניים למדי – השיא האישי עמד על 12 שערי ליגה בעונת 2009/10 במיורקה. אחרי גיל 31, הם האמירו ללא הפסקה. הסקורר שבר את שיאו האישי בליגה מדי שנה. 14 שערים ב-2012/13, 16 ב-2013/14, 18 בעונה שעברה ו-20 בעונה החולפת. זה היה בלתי נתפס. לפני שנה האריכה בילבאו את חוזהו עד 2017, והאוהדים חשבו שהיה צריך לתת לו תקופה ארוכה יותר. הרי בקצב הנוכחי הוא יפרח גם אחרי גיל 40.

שחקן נבחרת ספרד צ'אבי אלונסו חוגג. GettyImages
צעיר מאריץ, ופרש כבר לפני שנתיים. אלונסו/GettyImages

"מעולם לא ראיתי דבר כזה"

למאמן ארנסטו ואלוורדה, שבנה את כל המשחק סביב אדוריץ, נגמר בשלב מסוים אוצר המילים כדי לשבח אותו. "מעולם לא ראיתי דבר כזה. אמרתי לעצמי – הוא בן 35, צריכה להיות נסיגה בשלב מסוים. אבל אין נסיגה. הוא פשוט מדהים. זה מקרה מיוחד במינו". ככל שהעונה התקדמה, כך גברו הקולות שדרשו מדל בוסקה לתת לאדוריץ הזדמנות, כי הרי הוא לבדו כבש יותר מכל יתר חלוצי הסגל הספרדי ביחד. הוא גם הכובש הפעיל הפורה ביותר בליגה הספרדית אחרי כריסטיאנו רונאלדו וליאו מסי.

בסוף המאמן נעתר, וכעת – אחרי שכוכב העתיד אלברו מוראטה לא הרשים במשחק הפתיחה נגד צ'כיה – צפוי סוף כל סוף אדוריץ להופעת בכורה במדי הנבחרת במשחק רשמי בהרכב הפותח. בגיל 35. גם זה שיא, כמובן, והוא מתרחש על הבמה הגדולה באליפות אירופה. כל ספרד תעצור את הנשימה ותעודד אותו, כי הוא עשוי להיות גיבור האומה. סגולותיו כחלוץ רחבה עם חוש נפלא לשערים וניתור מדהים היו ידועות מזמן. אפילו צ'אבי, שמעולם לא שיחק איתו, אמר פעם: "אריץ הוא הנוגח הטוב ביותר שראיתי בחיי". הערב זה הזמן להוכיח זאת לעיני העולם כולו. צ'אבי אלונסו, החבר הצעיר מהחוף בסן סבסטיאן, יצפה בו בטלוויזיה ויעודד.

חלוץ נבחרת ספרד אריץ אדוריץ. GettyImages
הצ'אנס מגיע. אדוריץ מימין/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully