וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אמת או שקרטל: איזה טורניר מצפה לקפטן נבחרת סלובקיה?

11.6.2016 / 8:00

מרטין שקרטל מגיע ליורו אחרי עונה גרועה בליברפול, אך הוכיח לאורך הקריירה הארוכה שלא מומלץ להספיד אותו. הערב ממתין לו גארת' בייל, בגללו ספג את הכרטיס האדום היחיד בפרמיירליג

מערכת וואלה!

הסטטיסטיקה המוזרה ביותר של מרטין שקרטל נעוצה בכך שספג כרטיס אדום אחד בלבד במשך שמונה שנותיו בליברפול. הבלם הסלובקי הקשוח ידוע בחיבתו לתיקולים חריפים, תפיסות חולצות ושלל תרגילים מלוכלכים, אבל רק פעם אחת הוא נשלח למקלחת מוקדמת, וגם זה רק בצהוב שני. היה זה בספטמבר 2011, כאשר העיף באוויר את גארת' בייל, הכוכב העולה של טוטנהאם, בכניסה ברוטלית מאחור. האדומים כבר היו אז בנחיתות מספרית, והרחקה שניה הרסה אותם לחלוטין בדרך לתבוסה 4:0.

גם בנבחרת יש לשקרטל כרטיס אדום אחד בלבד ב-81 הופעות. הוא קיבל אותו משחק אומלל במיוחד ביוון במוקדמות המונדיאל הקודם, במהלכו נרשם לחובתו גם שער עצמי אבסורדי בו לא היה אשם – השוער יאן מוחה איפשר אז למסירה פשוטה לאחור להתגלגל מתחת לרגלו בסגנון אוי דוידוביץ'. לעומת זאת, באנגליה השערים העצמיים הובקעו בעיקר באשמתו, ויש לו שבעה כאלה – שיא מועדון לצד ג'יימי קראגר והמאזן השני בתולדות הפרמיירליג כולה. זה רק מדגיש את חוסר היציבות שלו. יחסיו של הסלובקי עם היציעים ידעו המון עליות ומורדות לאורך הקדנציה הארוכה באנפילד.

בימים אלה, נמצאים היחסים בשפל העמוק ביותר. העונה של שקרטל לא רק הופרעה על ידי פציעה בתחילת 2016, אלא גם התאפיינה בכושר לקוי במיוחד, שהמשבר הגיע למימדים מפלצתיים במשחק בסאות'המפטון במרץ. האדומים הובילו 0:2 בהפסקה כאשר הסלובקי נכנס כמחליף במקומו של דיאן לוברן, גרם מיד לפנדל שהוחמץ, ואז היה אחראי לטעויות שהובילו למהפך של הקדושים ולהפסד 3:2. יורגן קלופ לא היה מאושר בלשון המעטה, ולא סמך יותר על שקרטל בשלהי העונה. את כל המשחקים המכריעים בליגה האירופית ראה הסלובקי מהספסל, בעוד קולו טורה הוותיק משחק במקומו.

עוד בנושא:

ויילס - סלובקיה: בייל מפרגן לחברים, קוזאק לא מזלזל ביריבה
יורו 2016: 1:2 דרמטי לנבחרת צרפת על נבחרת רומניה
ולדימיר פטקוביץ': "יש לנו אפשרות לפתוח את היורו עם חיוך"

מרטין שקרטל במדי ליברפול מול גארת' בייל במדי טוטנהאם. Clive Rose, GettyImages
עדיין זוכר את האדום ההוא. שקרטל מול בייל/GettyImages, Clive Rose

בדרך החוצה מאנפילד?

כעת יש קונצנזוס ששקרטל בן ה-31 לא ימשיך בקבוצה, על אף שחתם לפני שנה על הארכת חוזה עד 2018. בשיקטש, גלאטסראי ומידלסברו הוזכרו כמועמדות להחתימו, בעוד קלופ יבצע רענון משמעותי מאוד של ההגנה לקראת העונה הבאה. ואולם, זו לא הפעם הראשונה בה נראית עזיבתו של הסלובקי קרובה. בקיץ 2013, אחרי עונה אותה הגדיר בעצמו כ"חלשה ביותר בקריירה", הוא קושר למעבר לנאפולי על מנת להתאחד עם רפא בניטס, האיש שהביא אותו לאנגליה בינואר 2008 מזניט תמורת 6.5 מיליון ליש"ט. הספרדי ראה בו תשובה הולמת לנמניה וידיץ', הבלם הסרבי שהגיע למנצ'סטר יונייטד אף הוא מהליגה הרוסית, ורצה להחתימו גם בליגה האיטלקית, שם עשוי היה להתאחד עם בן ארצו מארק האמשיק.

למרות זאת, שקרטל לא רק נשאר באנפילד, אלא גם חווה עונה סנסציונית והיה קרוב מאוד לזכות באליפות. הוא תרם לא פחות משבעה שערים, כולל צמד נפלא ב-1:5 על ארסנל, וחזר להיות גיבור חיובי על אף שלא תמיד הפגין יכולת עילאית במרכז ההגנה. הוא הזכיר שוב את הבלם שהצליח, לצד חברו הטוב דניאל אגר, להוציא מההרכב אגדה כמו קראגר. הוא לא החמיץ דקת משחק בליגה בעונת 2010/11 ונבחר לשחקן העונה של המועדון ב-2011/12. רוי הודג'סון סמך עליו בקדנציה הקצרה שלו בליברפול, וכך גם קני דלגליש. עבורם הוא היה שחקן מפתח, ובסופו של דבר אפילו ברנדן רוג'רס למד להעריך אותו והגדיר אותו כאחד הלוחמים הטובים בליגה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
יורגן קלופ מאמן ליברפול עצבני. GettyImages
ירענן את ההגנה של המייטי רדז. קלופ/GettyImages

מעריץ את קנבארו – ואת באג'ו

קראגר דווקא התרשם פחות, ובתפקידו החדש כפרשן אחרי הפרישה אף מתח ביקורת גלויה על חברו לשעבר. "הוא לא חזק מנטלית, ותמיד תופס את השחקנים ברחבה. שיחקתי איתו במשך שנים, והוא לא הפסיק לעשות את זה. כל השופטים כבר מכירים את התופעה, ואני לא חושב שמרטין ישתנה מתישהו", הוא הצהיר והדגיש כי הסלובקי לא מצטיין בשמירה על חלוצים במצבים נייחים. היתה זו נקודת התורפה של שקרטל מאז ומתמיד, והיא קצת מפתיעה כאשר לוקחים בחשבון את מבנה גופו האתלטי וגובהו, 191 סנטימטרים. איכשהו, הוא יעיל הרבה יותר בקרנות וכדורים חופשיים דווקא בהצטרפות להתקפות.

ואולי זה בכלל קשור לתקופת נעוריו. אחרי שהעדיף קריירה של כדורגלן על פני הוקי קרח, בו הצטיין בילדותו, שיחק שקרטל כקיצוני שמאלי וכחלוץ מרכזי. רק בגיל 17, כאשר המאמן מאס במגבלות הטכניות שלו, הוצע לו לעשות הסבה לעמדת הבלם, והוא נותר שם. פיצול האישיות הזה גרם לו למצוא שני מודלים שונים בתכלית לחיקוי והערצה – פאביו קנבארו ורוברטו באג'ו. הסלובקי עקב בשקיקה אחרי הקריירה של שניהם, והנה לכם צחוק הגורל – את זו של קנבארו הוא סיים באופן אישי.

ג'יימי קראגר, ליברפול. GettyImages
ביקר את חברו להגנה לשעבר. קראגר/GettyImages

המונדיאל היה מפתיע. והיורו?

היה זה במונדיאל 2010, הטורניר הגדול הראשון של סלובקיה כמדינה עצמאית. שקרטל הגיע לדרום אפריקה אחת אחת התקופות המאכזבות יותר בליברפול, אבל זה לא הפריע לו להיות שותף לסנסציה גדולה. אחרי תיקו מתסכל מול ניו זילנד, בו ספגה ההגנה בראשותו שער שיוויון בנגיחה עמוק בזמן פציעות, והפסד חלק לפרגוואי, הגיע הקרב מול אלופת העולם. שתי הקבוצות היו זקוקות לניצחון על מנת להמשיך לשמינית הגמר, ואיטליה היתה פייבוריטית ברורה, אבל שקרטל סיפק את אחד המשחקים הטובים ביותר במדים הלאומיים ועזר לשמור על רשת נקיה במשך 80 דקות. כאשר מצאו האיטלקים את הרשת, זה כבר היה מאוחר מדי. סלובקיה ניצחה 2:3 ועלתה, בעוד קנבארו פרש מהמדים הלאומיים בטעם מר.

ההישג הזה מדגיש עד כמה עשויה סלובקיה להיות מסוכנת גם בטורניר הנוכחי. גם הפעם, בדיוק כמו לפני שש שנים, האמשיק הוא הכוכב הגדול היחיד בסגל שלה, אך הנבחרת הזו יודעת להילחם, וכאן נכנס לתמונה הבלם הקשוח. ב-2010 ענד האמשיק את סרט הקפטן, אך הפעם זהו שקרטל שמשמש המנהיג האולטימטיבי. התרגשותו אחרי שההעפלה לאליפות אירופה הובטחה באוקטובר היתה משעשעת במיוחד. שקרטל פרץ ללא חולצה, יחד עם חבריו, לשידור הראיון עם המאמן יאן קוזאק, והאירוע הזה נכנס הישר לפנתיאון של הכדורגל הסלובקי.

אגר פרש, החבר עדיין כאן

על אף כל מגבלותיו, הוא יודע לשרוד בצמרת. יש משהו סמלי בכך שאגר הדני, שותפו לעורף של ליברפול שמבוגר מהסלובקי בשלושה ימים בלבד, הודיע בשבוע שעבר על פרישה מכדורגל, בעוד שקרטל מתכונן לטורניר שעשוי להיות הגדול ביותר בחייו. אם יתעלה ויסחוף את סלובקיה להישג משמעותי, הוא ישמח מאוד גם את הנהלת ליברפול שתוכל להרוויח עליו קצת יותר בחלון ההעברות הקרוב.

בשלב הבתים זימנה ההגרלה לשקרטל מפגשים עם כל התחנות בקריירה. במחזור האחרון הוא יוכל להתחבק עם מאמן אנגליה הודג'סון, איתו כה אהב לעבוד באנפילד. במחזור השני יש לו עסק עם רוסיה, אשר בליגה שלה עשה את הצעדים המשמעותיים הראשונים בדרך לפסגה. והערב יש לו עסק עם וויילס, בשורותיה משחק חברו לליברפול ג'ו אלן – וגם גארת' בייל, כמובן. האם יעיף שוב את הכוכב הגדול באוויר ויספוג כרטיס אדום נדיר בעיתוי טרגי? או אולי יהיה שקרטל המצטיין והמבוגר האחראי בדרך לניצחון מפואר? הנדנדה שלו במשך כל הקריירה מלמדת כי שתי האפשריות ריאליות בערך באותה מידה.

שחקן ליברפול מרטין שקרטל. Clive Rose, GettyImages
איפה תיעצר הנדנדה? מרטין שקרטל/GettyImages, Clive Rose

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully