וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאלוהים יעזור להם: פולין משוגעת על רוברט לבנדובסקי

9.6.2016 / 9:00

אחרי חמש שנים אדירות בבונדסליגה, רוברט לבנדובסקי הוא הדמות הכי פופולרית בפולין, כולל השוואות ליושב במרומים. הצלחה ביורו עשויה להכתירו לגדול השחקנים הפולנים בכל הזמנים, אבל יש גם תסריט אחר

עריכת וידאו: מרום שפיצר

פולין ירדה מהפסים, והמגזין "ורפוסט" צחק על התופעה כאשר פירסם בשער את תמונתו של רוברט לבנדובסקי תחת הכותרת: "הוא כמו אלוהים". זו היתה אמורה להיות בדיחה, אך לא בטוח שכולם הבינו, כי חלוץ באיירן מינכן באמת הפך לסוג של אל במולדתו. הוא הדמות הפופולרית ביותר במדינה, ופניו מסתכלות על התושבים בכל מקום. אינספור פרסומות משתמשות בדמותו, כל העיתונים מבליטים אותו, תוכניות טלוויזיה מוקדשות לו ללא הפסקה.

תאמינו או לא, אבל רק בשנה האחרונה פורסמו חמש ביוגרפיות של לבנדובסקי, מתוכן שתיים מיועדות לילדים. בסך הכל, דמותו מופיעה על הכריכה של 28 ספרים שונים. העסק יצא מזמן מפרופורציות, ואתם יכולים לנחש מה קרה בפולין אחרי שלבנדובסקי הפציץ חמישייה תוך תשע דקות מול וולפסבורג.

עוד בנושא
האנשים שיעשו את היורו: מיכאל יוכין מתכונן לטורניר
פולין במקום ה-10: דירוג מד הכוח של הנבחרות ליורו
קרלוס גרסיה, פרשן וואלה! ספורט, מנתח את הבתים

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
לא, לא מלחיץ בכלל. לבנדובסקי אלוהים/מערכת וואלה!, צילום מסך

אחרי 30 שנה: כוכב על ראשון

אפשר להבין את הטירוף הזה, כי המדינה השתוקקה כבר 30 שנה לכוכב על אמיתי. מאז שנות ה-80' לא היה לפולנים שחקן ברמה הבינלאומית הגבוהה, ודורות שלמים של אוהדים גדלו מבלי לחזות באף כדורגלן צמרת. כעת, כאשר לבנדובסקי מצית את הדמיון, רבים לא מהססים להשוות אותו לגדולי האומה. הוא מוזכר בנשימה אחת עם קזימרז' דיינה האגדי, המאסטרו של הנבחרת שסיימה במקום השלישי במונדיאל 74', וגז'גוז' לאטו, מלך השערים באותו טורניר. הוא מתמודד על התהילה עם זבינגב בונק המופלא, כוכב הנבחרת ששחזרה את ההישג במונדיאל 82'.

האם זה באמת נכון? בקרב אנשי המקצוע הדעות חלוקות. "מתייחסים לרוברט כאל משיח, ואין אדם אהוד ממנו במדינה. בזכות הישגיו בבאיירן, הוא בהחלט בר השוואה לבונק ולאטו. ברמת הקבוצה, הוא כבר עבר אותם. אם יצליח באליפות אירופה, הוא יעבור אותם גם בנבחרת", אומר העיתונאי יאקוב קז'יזוסטניאק. מנגד, העיתונאי הבכיר מארק ואבז'ינובסקי קובע נחרצות: "לבנדובסקי עדיין לא מתקרב לבונק ודיינה, כי הם כיכבו במונדיאל, ורוברט טרם עשה משהו משמעותי בנבחרת. אפילו אם יככב באליפות אירופה, זה עדיין לא שווה ערך לגביע העולם".

הציפיות מלבנדובסקי כה גבוהות, שהוא סופג שריקות בוז אחרי משחק חלש אחד או שניים. האוהדים רוצים לראות אותו מפציץ במדים הלאומיים כמו בבונדסליגה. במובן זה, יש ללבנדובסקי מה להוכיח ביורו 2016, שאמור להיות הטורניר המכונן שיקבע את דמותו בתולדות הכדורגל הפולני. זה יכול להיות טורניר חייו, ועלול להיות גם החודש בו ייזרק בבעיטה מהאולימפוס של המעריצים המקומיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
רוברט לבנדובסקי שחקן נבחרת פולין. AP
הציפיות ממנו כל כך גבוהות, שאם הוא לא כובש הוא סופג שריקות בוז. לבנדובסקי/AP

שריקות הבוז והרהורי הפרישה

לפני ארבע שנים המצב היה שונה. לאליפות אירופה הביתית הוא הגיע על תקן סנסציה, אחרי עונה כבירה אחת בלבד בבורוסיה דורטמונד שהסתיימה בזכייה בדאבל, עם 30 שערים בכל המסגרות כולל שלושער לרשת באיירן מינכן בגמר הגביע. זה היה נהדר עבור שחקן בן 24, אך עדיין רחוק מאוד ממעמדו הנוכחי. כיום הוא בן 28, אחרי חמש שנים בצמרת הכדורגל הגרמני, בתום העונה הפורייה ביותר בחייו שהניבה 42 כיבושים. הוא נחשב לאחד החלוצים הטובים באירופה, ויש הסבורים שהוא הסקורר הטהור המצטיין ביבשת. זה הזמן לספק את הקבלות אחרי האכזבה בפעם הקודמת.

ביורו 2012 הודחה בפולין בשלב הבתים למרות התמיכה הגדולה של האוהדים המקומיים. לבנדובסקי פתח ברגל ימין עם שער מהיר לרשת יוון במשחק הפתיחה, אך הפולנים סיימו אז ב-1:1, והתברר שזו הייתה הפעם היחידה בה מצא את הרשת. תיקו 1:1 מכובד מול רוסיה לווה בהפסד מביך 1:0 לצ'כיה, במהלכו התקשה מאוד לבנדובסקי להגיע למצבי הבקעה. זה היה פיאסקו מהדהד, והוא המשיך במוקדמות המונדיאל, אז נכשלו הפולנים בבית נוח יחסית ודורגו במקום הרביעי אחרי אנגליה, אוקראינה ואפילו מונטנגרו. ללבנדובסקי היו שלושה שערים בלבד בקמפיין, במהלכו חווה את המשבר הגדול ביותר עם ההתאחדות והאוהדים.

באוגוסט 2013, לפני משחק הידידות מול דנמרק, ביקשה אורנג', הספונסר של הנבחרת, לצלם פרסומת עם לבנדובסקי, ווייטק שצ'סני וקובה בלשצ'יקובסקי. הכוכבים סירבו בטענה כי הם מנוצלים יתר על המידה לצרכים מסחריים ודרשו כי כל שחקני הסגל ייטלו חלק במשימה. המצב החמיר כאשר עיתונאים המקורבים להתאחדות האשימו את החלוץ ברדיפת בצע וטענו שהוא דורש תשלומים נוספים עבור ההשתתפות בפרסומת. כתוצאה מכך ספג לבנדובסקי שריקות בוז צורמות מהקהל במהלך המשחק ושקל לפרוש מהנבחרת מתוך כעס. "עשו ממני שעיר לעזאזל. אנשים האמינו לסיפורים חד צדדיים, וזה מתסכל כי חשבתי שהם סומכים עליי יותר". המחשבות על נטישה לא האריכו ימים, אך הן בהחלט היו שם. ללבנדובסקי לא היה קשה לנחש מי עומד מאחורי הפרשה.

זבינגייב בונייק, נבחרת פולין. GettyImages
מקנא ביורש? בונייק/GettyImages

המאבק מול בונייק

המאבק הסמוי מול בונק, כוכב אדיר במדי יובנטוס בשנות ה-80' לצד מישל פלאטיני, התחיל כבר ב-2008, כאשר לבנדובסקי הצעיר עזב את הליגה השלישית וחתם בשורות לך פוזנאן. בונק שאל אז את צ'זארי קוכארסקי, סוכנו של לבנדובסקי, "מי הנער הזה?". "הנער הזה יהיה שחקן טוב ממך", השיב לו קוכארסקי בחיוך, והאמין בכך. כאשר הנבואה התחילה להתגשם במהירות מסחררת בתחילת העשור, בונק כבר היה נשיא ההתאחדות, ויש הגורסים כי הוא מקנא בכוכב החדש. לא לחינם מיהרו עיתונאים מסוימים להפיל את התיק על לבנדובסקי בשעות משבר. ייתכן וגורמים בכירים מאוד כיוונו מרחוק את האש, גם אם בונק תמיד תומך בלבנדובסקי פומבית ומשבח אותו ללא הפסקה. אגב, ג'ובאני טרפאטוני, שאימן את בונק ביובה, מעדיף את חניכו: "לבנדובסקי הוא סקורר נפלא, אבל זביגנייב היה מהיר יותר ומסוכן יותר".

במוקדמות היורו הנוכחי לא היה זקוק לבנדובסקי תמיכה מאיש. המאמן אדם נבאלקה שינה את השיטה מ-1-3-2-4 ל-2-4-4, והתברר שזה מתאים יותר ללבנדובסקי במדים הלאומיים. הוא הוכתר למלך שערי המוקדמות עם 13 כיבושים, היה שותף לניצחון ההיסטורי על גרמניה, וגם שימש כקפטן בעקבות הפציעות של בלשצ'יקובסקי. ההמולה סביבו רק הלכה והתעצמה עם כל חודש שחלף, והעונה החלומית בבאיירן הקפיצה את מניותיו אל מעבר לגבול השפיות.

שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי מאוכזב. רויטרס
פולין אופטימית, אבל ככה היא הייתה גם בטורניר הקודם, וכולם זוכרים איך הוא נגמר. לבנדובסקי/רויטרס

מי כאן הקפטן

בפולין שוררת אופטימיות גדולה מאוד לקראת אליפות אירופה, ופרשנים לא מעטים טוענים כי זו הנבחרת הטובה ביותר זה 30 שנה. לבנדובסקי צריך לסחוף אותה להצלחה מסחררת, אבל האם הוא מסוגל לכך מנטלית? מעל כושר המנהיגות שלו מרחף סימן שאלה גדול, כי הוא מעולם לא נדרש להפגין זאת בקבוצותיו בבונדסליגה, ותמיד עסק במילוי המשימות על המגרש בלבד.

בהקשר זה, הוא מפסיד לקודמיו באופן ברור למדי. העיתונאי הפולני כריסטופר לאש טוען: "דיינה היה מנהיג, ובונק היה לוחם על המגרש. הוא גרם לשחקנים ללכת אחריו. לעומתו, לבנדובסקי הוא בסך הכל חלוץ שיודע להבקיע. הוא מקצוען נפלא, אך לא מעבר לכך. הוא נבחר לקפטן רק כי הוא השחקן הכי טוב של הנבחרת, אבל הוא לא הקפטן האמיתי במלוא מובן המילה. בלם טורינו קאמיל גליק וקשר סביליה גז'גוז' קריכוביאק משפיעים בחדר ההלבשה יותר ממנו".

ייתכן שזו צריכה להיות חלוקת המשימות. גליק וקריכוביאק יכולים להיות הכוח המניע, בעוד לבנדובסקי ישים את הכדורים ברשת. אם זה יעבוד, קשה אפילו לדמיין לאיזו רמה יוכל להגיע פולחן האישיות במולדתו. לבנדובסקי יכול לקנות את עולמו, ואם פולין תגיע לחצי הגמר או יותר, הרי שרבים מאוד יכריזו עליו כגדול השחקנים הפולנים בכל הזמנים, לפני דיינה ובונק – גם אם זה לא בהכרח מוצדק. זה יכול להיות החודש הגדול בחייו. מצד שני, אל תקנאו בו אם לא יכבוש אפילו שער אחד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully