רוד חוליט, מרקו ואןס באסטן, נבחרת הולנד יורו 1988/AP

ההיסטוריה של היורו

ההצגה של לב יאשין, הווטו של פרנקו, הטלת המטבע של איטליה, הצמד של רובש והשלישייה של מערב גרמניה. הקונצרט של פלאטיני, השער של ואן באסטן, הסנסציות של דנמרק ויוון והשלטון הספרדי. ההיסטוריה של אליפויות אירופה מ-1960 ועד היום

צרפת 1960

רק באמצע שנות ה-50 התחילה אירופה לשים מאחוריה את נזקי מלחמת העולם השניה וב-1956 החלה עבודת השטח לקראת אליפות אירופה הראשונה או בשמה הרשמי, גביע אירופה לאומות. בפורמט הראשון של האליפות, נקבעו משחקי בית-חוץ בשיטת נוק אאוט עד שלב משחקי חצי הגמר, ממנו עבר הטורניר למדינה המארחת - צרפת.

האליפות הראשונה נפתחה בסימן קשיי לידה מעט מביכים: מספר הנבחרות שנרשם בתחילה היה קטן מן המינימום הנדרש (16), בגלל איחור בפניות המדינות להשתתפות באליפות. אגב, אף אחת מן המדינות הבריטיות לא נכללה ברשימה. גם הולנד ומערב גרמניה נעדרו וכמוהן שבדיה, שב-1958 הגיעה עד לגמר המונדיאל.

בסופו של דבר, כניסות של הרגע האחרון הצילו את המצב וב-29 בספטמבר 1958 נפתחו משחקי המוקדמות. קצת פחות משנתיים לאחר מכן הערפל התפזר ותמונת העולות לטורניר הגמר בפריס התבהרה: צרפת, יוגוסלביה, ברית המועצות וצ'כוסלובקיה.

הגמר: ברית המועצות - יוגוסלביה 1:2 (הארכה)

בגלל שצרפת המארחת הפסידה ליוגוסלביה 5:4 בחצי הגמר ולא הצליחה להעפיל להתמודדות על התואר, לגמר בפארק דה פראנס הגיעו פחות מ-18 אלף צופים. היוגוסלבים כבשו ראשונים בדקה ה-43 (מילאן גאליץ'), אבל הסובייטים הישוו מיד עם פתיחת המחצית השנייה (סלבה מטרבלי). לאחר 90 דקות הראה לוח התוצאות הפרימיטיבי 1:1. בהארכה עלתה הנבחרת האדומה ל-1:2 (נגיחה של ויקטור פונדלניק) ועד לסיום נהנתה בעיקר מיכולת מופלאה של השוער האגדי לב יאשין, ומכושר ונחישות עדיפים. ברית המועצות היא אלופת אירופה הראשונה.

לחצו לתקציר הגמר

אימג'בנק GettyImages

ספרד 1964

האליפות הזו תיזכר בין השאר בגלל שערורייה פוליטית. נבחרת יוון סירבה לשחק נגד נבחרת אלבניה, עמה הייתה מצויה באותה תקופה במלחמה מתמשכת (החל מ-1912). היוונים הוצאו מהתחרות ולחובתם נרשם הפסד טכני 3:0 לאלבניה. כמו כן, אנגליה ואיטליה השתתפו בטורניר לראשונה, מערב גרמניה עדיין לא.

מספר הנבחרות המשתתפות גדל ל-26 ללא שינוי בשיטה מהאליפות הקודמת: משחקי בית וחוץ בשיטת נוק-אאוט עד לשלב חצי הגמר והגמר המשוחקים אצל המדינה המארחת - הפעם ספרד. הונגריה, ברית המועצות וספרד העפילו בקלות יחסית לחצאי הגמר והצלע הרביעית הייתה דנמרק, שהייתה זקוקה למשחק שלישי ומכריע נגד לוקסמבורג אחרי שתי תוצאות תיקו.

אנגליה, ויילס וצפון אירלנד הבריטיות, שלא השתתפו במוקדמות 1960, נכנסו למעגל התחרויות, אבל אף אחת מהן הצליחה להעפיל לטורניר הגמר. האנגלים והוולשים הודחו על ידי צרפת והונגריה בהתאמה כבר בסיבוב הראשון, וצפון אירלנד הפסידה לספרד 2:1 בסיכום המשחקים בסיבוב השני.


הגמר: ספרד - ברית המועצות 1:2

ברבע הגמר ב-1960, הגנרל פרנקו אסר על ספרד להופיע לצמד המשחקים נגד הסובייטים וברית המועצות עלתה אוטומטית. אבל הפעם דבר לא היה יכול למנוע את ההתמודדות. חסוס מריה פרדה כבש אחרי שש דקות עבור הספרדים, גלימזיאן חוסיינוב איזן כעבור שתי דקות, אבל מרסלינו הבקיע שער ניצחון בדקה ה-84. ספרד חגגה זכייה ראשונה באליפות אירופה.

לחצו לתקציר הגמר

אימג'בנק GettyImages

איטליה 1968

השיטה החל מטורניר זה השתנתה, ומספר הנבחרות המשתתפות במוקדמות גדל ל-32. שלב משחקי הנוק אאוט הוחלף במבנה חדש בן שמונה בתים, כאשר כל קבוצה משחקת פעמיים, בית וחוץ, מול יריבותיה בבית. הראשונות בכל בית העפילו לשלב רבע הגמר (שני משחקים), חצי גמר וגמר. בנוסף, שמה של האליפות השתנה מ"גביע אירופה לאומות" ל"אליפות אירופה בכדורגל של אופ"א".

אחד הסיפורים המעניינים באליפות קשור בנבחרת אנגליה, אלופת העולם הטרייה מ-1966. יחד איתה באותו בית, הוגרלה גם יריבתה השנואה סקוטלנד. למשחק בוומבלי הגיעו 130,377 צופים - שיא כל הזמנים באליפויות אירופה והם ראו את אנגליה מפסידה 3:2. זה לא מנע מנבחרת שלושת האריות לעלות שלב, אבל היא נעצרה בחצי הגמר על ידי יוגוסלביה שחזרה לגמר אחרי שמונה שנים.

עם כל הכבוד לאנגליה, הסיפור של האליפות היה איטליה. הסקוואדרה אזורה התאוששו מהמפלה במונדיאל 1966, צלחו רבע גמר קשה נגד בולגריה (3:4 בסיכום הכללי) ועלו לגמר בזכות הטלת מטבע, אחרי 0:0 נגד ברית המועצות בנאפולי. הסובייטים שעלו למשחקי הגמר בשני הטורנירים הקודמים, הסתפקו במשחק על המקום השלישי (והפסידו בו לאנגליה).

הגמר: איטליה - יוגוסלביה 0:2

הגמר באולימפיקו ברומא ב-8 ביוני מול יוגוסלביה, היה משחק מייגע במזג אוויר קשה והסתיים בתיקו 1:1. בניגוד לחצי הגמר, שם איטליה ניצחה את ברית המועצות בהטלת מטבע, הפעם נקבע משחק חוזר. יומיים אחרי התיקו הראשון, התייצבו באולימפיקו כ-33 אלף צופים בלבד והפעם הנבחרת הביתית ניצחה. ג'יג'י ריבה כבש בדקה ה-12, פייטרו אנסטסי הכפיל בדקה ה-31 ואיטליה ניצחה 0:2.

לחצו לתקציר הגמר

אימג'בנק GettyImages

בלגיה 1972

תחילת שנות ה-70 היו תחילתו של העידן הגרמני. פרנץ בקנבאואר, גרד מילר, פול ברייטנר, אולי הנס, גינטר נצר ואחרים הצעידו את מערב גרמניה לאחת התקופות הטובות ביותר שלה והניפו את גביע אירופה שנתיים לפני שעשו זאת גם בגביע העולם.

כל הנבחרות האחרות באליפות הזו נראו כמו להקות רקע ללבנים-שחורים של גרמניה, שהציגו הגנת ברזל בראשותו של הקייזר בקנבאואר, שיצר לראשונה את תפקיד הליברו, וחוד משונן בכיכובו של גרד מולר. המפציץ של באיירן מינכן - מלך שערי מונדיאל 1970 - הבקיע חמישה שערים בבית המוקדמות והמשיך להרשית בלי סוף עד הזכייה.

ומה עם הנבחרות האחרות? צרפת שנשארה מאחורי הונגריה ובולגריה, לא עלתה כלל מהמוקדמות. גם ספרד, הולנד, וצ'כוסלובקיה לא הצליחו להעפיל לרבע הגמר. בלגיה שעברה את פורטוגל בשלב הבתים, גברה על איטליה ברבע הגמר, העפילה לטורניר גמר היורו בפעם הראשונה.

הגמר: מערב גרמניה - ברית המועצות 0:3

הגמר הרביעי של אליפויות אירופה היה החד צדדי ביותר מבחינת תוצאה במשך 40 השנים הבאות. מולר שכבש צמד ב-1:2 על בלגיה בחצי הגמר, הכניע את ייבגני רודאקוב בדקות 27 ו-58. הרברט וימר מצא את הרשת בדקה ה-52 ו-43,437 צופים באצטדיון הייזל ראו את בקנבאואר מניף את הגביע.

לחצו לתקציר הגמר

AP

יוגוסלביה 1976

אליפות אירופה ב-1976 הייתה המפתיעה מכולן עד אותו שלב. זה אמנם נגמר עם זכייה ראשונה של צ'כוסלובקיה, אבל התחיל הרבה לפני כן, כשהיא השאירה את אנגליה מאחור כבר בשלב הבתים. גם ויילס הקטנה הפתיעה, כשסיימה ראשונה בבית שכלל את הונגריה ואוסטריה.

הצ'כוסלובקים שהסתמכו בעיקר על שחקנים מסלובן ברטיסלבה וסלביה פראג, הוכיחו לכל אורך הדרך שלפעמים כישרון ויכולת אישית נותרים בצילם של קבוצתיות, גאוות יחידה ומסירות. הם עברו את ברית המועצות ברבע הגמר, ניצחו את הולנד של קרויף, ניסקנס ושות' בחצי הגמר ולא עצרו את הגביע הנכסף.

ברית המועצות שהודחה על ידי צ'כוסלובקיה, פספסה טורניר גמר ראשון מאז הקמת המפעל. צרפת ואיטליה אפילו לא עברו את שלב הבתים המוקדם ולטורניר הגמר שהתקיים בבלגרד וזאגרב, הגיעו יוגוסלביה, הולנד, מערב גרמניה וכמובן אותה צ'כוסלובקיה.

הגמר: צ'כוסלובקיה - מערב גרמניה 2:2 (3:5 בפנדלים)

קרוב ל-31 אלף צופים באצטדיון הכוכב האדום בבלגרד, ראו את מערב גרמניה חוזרת מפיגור 2:0 ואת ברנד הולצנביין קובע 2:2 בדקה ה-89. הנבחרות התייצבו להכרעה בפנדלים ושבע הבעיטות הראשונות נעצרו ברשת. כשנבחרתו מפגרת 4:3, אולי הנס ניגש לבעוט את הפנדל הרביעי של הגרמנים ושלח את הכדור מעל המשקוף. הבועט הבא היה אנטונין פאננקה והביצוע שלו הפך לאחד מהידועים בהיסטוריה. שחקנה של בוהמיינס פראג בעט צ'יפ חלש למרכז השער, ספ מאייר נכנע וצ'כוסלובקיה ניצחה. עד היום - וכנראה כך זה יישאר לעד - סוג הפנדל הזה קרוי פאננקה. איזו מורשת.

לחצו לצפייה בפנדל המפורסם של פאננקה

AP

איטליה 1980

אופ"א החליטה לתת לאליפות אירופה של 1980 אופי ספקטקולרי. התאחדות הכדורגל האירופית ביקשה להוריד מהעומס על הנבחרות ובנתה טורניר עם פורמט רחב יותר וחוקים חדשים. 34 נבחרות חולקו לשבעה בתים לא שווים. הראשונות בכל בית עלו לשלב הבא והתחלקו לשני בתים, בני ארבע קבוצות כל אחד

איטליה, כמארחת, הייתה פטורה מהמוקדמות והוגרלה לבית ב' ביחד עם בלגיה, ספרד ואנגליה. בית א' כלל את צ'כוסלובקיה האלופה, הולנד, גרמניה ויוון. בשוך הקרבות האחת מול השנייה, עלו שתי המובילות מכל בית ישירות למשחק הגמר, תוך ביטול שלב חצי הגמר.

איטליה אכזבה עם שתי תוצאות תיקו וניצחון, ובלגיה הקדימה אותה ועלתה למשחק על התואר. בבית המקביל מערב גרמניה ניצחה את הולנד 2:3 (שלושער של קלאוס אלופס) ואת צ'כוסלובקיה 0:1 ושייטה למשחק על התואר.

הגמר: מערב גרמניה - בלגיה 1:2

הגמר באולימפיקו היה אחד מהמשחקים הגדולים בחייו של הורסט רובש, "המפלצת" כפי שהוא כונה. ברנד שוסטר הניע את מרכז המגרש, אולי שטיליקה זרח בחלק האחורי, קלאוס אלופס הבקיע שלושער נגד הולנד בבית המוקדם, אבל הפעם זו הייתה ההצגה של רובש. חלוץ המבורג כבש בדקות 10 ו-88 והגרמנים מחקו שוויון זמני של רנה ונדראייקן בפנדל (75) והניפו את הגביע.

לחצו לצפייה ב-2:3 של מערב גרמניה על הולנד

אימג'בנק GettyImages

צרפת 1984

צרפת, מארחת האליפות הראשונה, התכבדה לארח גם את אליפות אירופה השביעית. שיטת שני בתי הגמר נשארה, אך הפעם שתי הקבוצות הראשונות מכל בית עלו לשלב חצי הגמר, שהוחזר בטורניר הזה. צרפת, שהייתה פטורה משלב המוקדמות, הצטרפה היישר לבית א'. נבחרת הטריקולור של 1984 תחת שרביטו של המאמן מישל הידלגו, נחשבת עד היום לאחת הזוהרות ביותר שהיו לה, עם הקפטן מישל פלאטיני, אלן ז'ירס, ז'אן טיגאנה, לואיס פרננדז ואחרים.

לצרפתים היה חסר סקורר טבעי בחוד דוגמת חלוץ העבר הענק שלה, ז'יסט פונטיין, אבל פלאטיני, שפתח את הטורניר כמלך השערים של הליגה האיטלקית במשך שלוש עונות רצופות, פיצה על כך בשערים ממרכז המגרש. אחת המאכזבות הגדולות של הטורניר הייתה איטליה, שלא צלחה את שלב המוקדמות.

מערב גרמניה שהייתה מועמדת בכירה לזכייה, נכנעה לספרד, נפרדה בתיקו מפורטוגל, ולא עברה את בית ב'. הפתעת הטורניר הייתה דנמרק, שהשאירה את אנגליה מאחור בבית במוקדמות ועלתה לחצי הגמר אחרי 0:5 על יוגוסלביה ו-2:3 על בלגיה.

הגמר: צרפת - ספרד 0:2

אחרי שלושה ניצחונות משלושה משחקים בבית המוקדם ו-2:3 על פורטוגל אחרי הארכה בחצי הגמר, הטריקולור השלימו את העבודה. המחצית הראשונה של מארחת הטורניר הייתה חלשה, אבל בדקה ה-57 מישל פלאטיני כבש בבעיטה חופשית שהשוער הספרדי לואיס ארקונדה היה חייב לעצור. ברונו בלון הכפיל וחתם בדקה ה-90 וצרפת חגגה עם הגביע. פלאטיני שכבש בכל אחד מחמשת המשחקים בטורניר הגמר, סיים כמלך השערים עם תשעה כיבושים.

לחצו לצפייה בדרכה של צרפת לתואר

אימג'בנק GettyImages

מערב גרמניה 1988

לפני הטורניר כולם ציפו ששמה של מערב גרמניה יהיה חרוט על הגביע. לא רק שהנבחרת הגרמנית התהדרה בשחקנים כמו פלר, מתיאוס וברמה, אליהם הצטרפו באותה תקופה גם יורגן קלינסמן, יורגן קולר ותומאס ברטהולד - הפעם האליפות גם התקיימה לראשונה בחצר הפרטית שלהם. לאחר ההפסד מול ארגנטינה בגמר מונדיאל 1986 וכשעל הקווים ניצב הקייזר, פרנץ בקנבאואר, לא העזו לחשוב בגרמניה על עוד פיספוס.

רבים האמינו שהקושי היחיד בו תיתקל הנבחרת הלבנה, יגיע מכיוונה של נבחרתה הצעירה והמבריקה של איטליה, בה שיחקו שמות כמו פאולו מאלדיני, ריקרדו פרי, ג'יאלנוקה ויאלי ורוברטו מנצ'יני. גם ברית המועצות ואנגליה נראו מאיימות, אבל את הולנד אף אחד לא ספר. עד שהטורניר התחיל.

שלושער של מרקו ואן באסטן נגד אנגליה בשלב הבתים (1:3) סימן את הבאות, אבל האורנג' הכינו את המיטב להמשך. מהפך ענק בהמבורג סידר לריינוס מיכלס ושחקניו 1:2 על גרמניה בחצי הגמר ומקום בקרב על התואר. מולם התייצבה ברית המועצות, שניצחה את איטליה וחזרה לגמר לראשונה מאז 1972.

הגמר: הולנד - ברית המועצות 0:2

13 ימים לפני הגמר, ברית המועצות הנחילה להולנדים הפסד 1:0 במשחק הפתיחה של שתיהן בטורניר, אבל זו הייתה אופרה אחרת. רוד חוליט נגח בעוצמה את הראשון של האורנג' בדקה ה-32 ואז הגיע השער המפורסם בתולדות אליפויות אירופה. הדקה הייתה הדקה ה-54 וארנולד מיורן העלה כדור ארוך לרחבה. מרקו ואן באסטן ניצב בזווית חדה וכמעט בלתי אפשרית - כזו שממנה נראה היה שהוא צריך לשלוח כדור רוחב או הגבהה - אלא שהחלוץ הנפלא בעט מהאוויר והכדור טס לחיבורים של רינאט דסאייב. שער ענק וניצחון ענק שהעניק להולנד תואר ראשון אי פעם בטורניר גדול.

לפני הטורניר אף אחד לא ספר את מיכלס ונבחרת הולנד

הולנד זוכה ביורו 1988. AP
הולנד זוכה ביורו 1988/AP

שבדיה 1992

12 שנים לפני הסנסציה של יוון, דנמרק רשמה את ההפתעה הגדולה עד אז בתולדות אליפויות אירופה. הנבחרת הסקנדינבית כלל לא עלתה משלב המוקדמות, אבל היא קיבלה הזמנה דחופה להתייצב במקום יוגוסלביה, שם פרצה מלחמה עקובה מדם. חלק מהשחקנים של המאמן ריצ'רד מולר נילסן כבר שהו בחופשות קיץ והוזעקו בחזרה. קשה להאמין שאפילו אחד מהם האמין שבעוד פחות מחודש הוא יהפוך לאלוף אירופה.

צרפת שהייתה הנבחרת היחידה עם 100 אחוזי הצלחה במוקדמות, נראתה כמי שמסוגלת ללכת עד הסוף, אבל לא צלחה את שלב הבתים. גם אנגליה נשארה בחוץ אחרי ששבדיה המארחת עלתה לחצי הגמר ביחד עם דנמרק. בבית המקביל הולנד וגרמניה עמדו בציפיות והכול הצביע על מפגש חוזר ביניהן גם בגמר. ברטי פוגטס ושחקניו אכן עשו את העבודה עם 2:3 על שבדיה, אבל הולנד נפרדה מהתואר אחרי שנכנעה לדנים בפנדלים.

הגמר: דנמרק - גרמניה 0:2

עם סוללת כוכבים ארוכה ושנתיים אחרי שזכתה במונדיאל, גרמניה הייתה פייבוריטית ברורה לניצחון. אלא שמולה התייצבה נבחרת צנועה ומסודרת עם איש גדול בין הקורות: פיטר שמייכל. השוער הדני מנע מהגרמנים לכבוש שוב ושוב ובדקה ה-18 ג'ון ינסן הדהים עם טיל לחיבורים של בודו אילגנר. קים וילפורט חתם בדקה ה-78 והשלים סיפור מהאגדות; קשר ברונדבי נטש את המחנה הדני במהלך הטורניר כדי לשהות לצד בתו לינה שנלחמה במחלת הסרטן, אבל משפחתו הפצירה בו לשוב לשבדיה. הסיפור ריגש מיליונים ברחבי העולם והוסיף עוד נדבך לתסריט. לינה בת השבע מתה זמן קצר אחרי הטורניר.

ההפתעה הגדולה ביותר בתולדות היורו. עד 2004

ריצ'רד מולר נילסן, נבחרת דנמרק זוכים ביורו 1992. AP
ריצ'רד מולר נילסן, נבחרת דנמרק זוכים ביורו 1992/AP

אנגליה 1996

זו הייתה האליפות הגדולה ביותר מבחינת מספר הנבחרות שהשתתפו בה, החל משלב המוקדמות. 48 נבחרות התחרו על מקום ב-16 המאושרות שעלו לשלב הבתים המוקדם, שכלל ארבעה בתים בני ארבע נבחרות כל אחד.

שתי ראשונות בכל בית העפילו לשלב רבע הגמר, שהוחזר לאחר זמן רב. כמו כן, נקבעו כללים חדשים: במצב של שתי נבחרות בעלות מספר נקודות זהה, ייקבע מיקומן על פי תוצאת המשחק ביניהן ולא על פי הפרש שערים. בנוסף, במצב של הארכה ייכנס לתוקפו גול הזהב האכזרי, שיכריע את המשחק בשנייה שייכבש, ללא צורך בבעיטות הכרעה.

"הכדורגל חוזר הביתה" – הייתה ססמת האליפות ובאנגליה קיוו לזכות כפי שעשו במונדיאל הביתי 30 שנים לפני כן. 1:4 על הולנד המאכזבת בשלב הבתים גם גרם לכך שהחלום נראה כעת אפשרי. האנגלים עברו את ספרד ברבע הגמר בזכות ניצחון בפנדלים, בעוד גרמניה עברה את קרואטיה. בחצי הגמר המפגש נגרר לדו קרב מהנקודה הלבנה ובדיוק כמו במונדיאל 1990 - ידם של הגרמנים שוב הייתה על העליונה. צ'כיה המפתיעה, שניצחה את איטליה בבית ג' ועברה את פורטוגל וצרפת בשלבי ההכרעה, הייתה היריבה של הגרמנים במשחק על התואר.

הגמר: גרמניה - צ'כיה 1:2 (שער זהב)

גרמניה גברה על צ'כיה 0:2 בשלב הבתים, אבל הפעם זה הלך הרבה יותר קשה. פטריק ברגר העלה את החבורה האלמונית יחסית של דושאן אוהרין ליתרון עם פנדל בדקה ה-59 ו-10 דקות לאחר מכן ברטי פוגטס הוציא את מהמט שול והכניס את אוליבר בירהוף. ולזה קוראים חילוף מנצח. חלוץ אודינזה איזן ארבע דקות אחרי שנכנס כמחליף והמשחק הלך להארכה. בדקה ה-95 בירהוף כבש שוב ושער הזהב נכנס נכנס לתוקף. גרמניה ניצחה 1:2 והותירה את הצ'כים שבורי לב.

שער הזהב הראשון שהכריע משחק גמר של טורניר גדול

נבחרת גרמניה, יורו 1996. GettyImages
נבחרת גרמניה, יורו 1996/GettyImages

בלגיה והולנד 2000

זינאדין זידאן, תיירי הנרי, דידייה דשאן, מרסל דסאי, עמנואל פטי, ליליאן תוראם, פביאן בארטז וחבריהם הגיעו לטורניר הזה עטורי תהילה, במטרה להיות אלופי העולם הראשונים שמרימים את גביע אירופה. בדרך ציפו להם לא מעט מכשולים: בלגיה והולנד שנהנות ממשחקים ביתיים (הפעם הראשונה בה שתי מדינות מארחות ביחד את האליפות) ומספר הנבחרות הגבוה ביותר שהיה עד כה, 52, שהתמודדו במסגרת תשע בתי מוקדמות על מקום בין 16 הסופיות.

זה היה טורניר עם לא מעט הפתעות. פורטוגל ורומניה עלו לרבע הגמר מבית שכלל גם את גרמניה ואנגליה, ספרד נכנעה לנורבגיה והצליחה לעלות לרבע הגמר בכל זאת וטורקיה השאירה מאחור את שבדיה ובלגיה. צרפת ניצחה את ספרד ברבע וגברה על פורטוגל בזכות שער זהב של זינדין זידאן בדקה ה-117 נגד פורטוגל.

איטליה שהציגה מערך שכלל שלושה בלמים, ניצחה בכל ארבעת המשחקים הראשונים שלה בטורניר ובחצי הגמר גברה על הולנד בפנדלים. דינו זוף שלפני 32 שנה הגיע לגמר כשחקן, עשה זאת שוב - הפעם כמאמן.

הגמר: צרפת - איטליה 1:2 (שער זהב)

המערך של זוף הוביל את האיטלקים לטורניר נפלא ולמרחק נגיעה מזכייה, אבל לא יותר. מרקו דלבקיו, ששיתף פעולה בחוד עם חברו לרומא, פרנצ'סקו טוטי, כבש בדקה ה-55 וקבע 0:1. האזורי שמרו על היתרון במשך דקות ארוכות נגד אלופת העולם מלאת הכישרון, אבל שלוש דקות בתוך תוספת הזמן סילבן וילטורד השווה וכפה הארכה. בדקה ה-103 דויד טרזגה, שכמו וילטורד נכנס כמחליף, קיבל את הכדור בתוך הרחבה וירה ברגל שמאל לרשת הגבוהה. צרפת שזכתה לפני שנתיים באליפות העולם, היא עכשיו גם אלופת אירופה.

צרפת הפכה לאלופת העולם הראשונה שזוכה גם ביורו

צרפת זוכה ביורו 2000. AP
צרפת זוכה ביורו 2000/AP

פורטוגל 2004

אם עד קיץ 2004 יורו 1992 נחשב למפתיע מכולם, הרי שהאליפות שנערכה בפורטוגל הגיעה וקבעה רף חדש להפתעות - כזה שאולי לעולם לא יישבר. היה זה הטורניר שהצביע יותר מכל על צמצום הפערים בכדורגל בשנות ה-2000, כשרק שבועות ספורים לפני כן זכתה פורטו בליגת האלופות בצורה מפתיעה ביותר.

כל הגדולות העפילו לאליפות, אבל יוון, שהמשיכה עד לזכייה סנסציונית, אותתה על כוונותיה כבר בשלב המוקדמות, בו הקדימה את ספרד בעיקר בזכות ניצחון 0:1 בסראגוסה. גרמניה לא צלחה את שלב הבתים בפעם השנייה ברציפות והפעם גם ספרד ואיטליה נשארו בחוץ (האחרונה אחרי 2:2 מעורר תהיות בין שבדיה לדנמרק).

ברבע הגמר יוון הסנסציונית המשיכה בדרכה, הפעם עם 0:1 על צרפת - תוצאה אותה היא השיגה גם נגד צ'כיה בחצי. פורטוגל המארחת ניצחה את אנגליה בפנדלים וגברה 1:2 על הולנד, ועלתה בעצמה למשחק על התואר.

הגמר: יוון - פורטוגל 0:1

יוון אמנם הפתיעה את פורטוגל עם 1:2 במשחק הפתיחה של הטורניר, אבל מי האמין שהיא תעשה זאת שוב נגד המארחת? עם לואיס פיגו, כריסטיאנו רונאלדו ודקו בקישור הקדמי, ועם אלוף העולם לואיז פליפה סקולארי על הקווים, פורטוגל הייתה פייבוריטית. אלא שיוון הדיחה פייבוריטית אחרי פייבוריטית עוד לפני כן. אנגלוס חריסטאס הבקיע בדקה ה-57 וכל הניסיונות של הסלסאו להשוות עלו בתוהו. הנבחרת שלפני הטורניר ההימורים על זכייה שלה נעו בין 1/80 ל-1/150, הדהימה וזכתה בגביע. היא עשתה זאת ללא סטייל ועם כדורגל נוקשה וחסר דמיון, אבל בסופו של דבר מיליוני יוונים בכל רחבי העולם יצאו לרחובות לחגוג הישג שאולי לא יחזור לעולם.

יוון הדהימה את העולם וחגגה הישג שאולי לא יחזור

יוון זוכה ביורו 2004. GettyImages
יוון זוכה ביורו 2004/GettyImages

אוסטריה ושוויץ 2008

בפעם השנייה בהיסטוריה, אליפות אירופה לאומות נערכה בשתי מדינות. אוסטריה ושוויץ זכו באירוח המשותף של יורו 2008, אליו הגיעה יוון כאלופה המכהנת, אך בסיומו של הטורניר חגגה הנבחרת הכי לוזרית באירופה ובישרה על שינוי כיוון בכדורגל האירופי. זו הייתה האליפות של ספרד, שהניפה את גביע אירופה בפעם השנייה בתולדותיה והראשונה מאז 1964, לאחר שסיימה את הטורניר הנפלא בלתי מנוצחת והציגה מאזן מושלם בשלב הבתים.

אנגליה כלל לא עלתה לטורניר אחרי כישלון מהדהד במוקדמות, צרפת הציגה יכולת ירודה וצברה נקודה בלבד בשלב הבתים והולנד הרשימה רק כדי להיות מודחת ברבע הגמר על ידי רוסיה. ספרד עברה את איטליה בפנדלים, הביסה את הרוסים 0:3 וטיפסה לגמר. למשחק מולה התייצבה גרמניה, שגברה על פורטוגל וטורקיה בזו אחר זו בתוצאה זהה: 2:3.



הגמר: ספרד - גרמניה 0:1

אחרי שגילתה דומיננטיות לכל אורך הטורניר והציגה כדורגל איכותי, ספרד השלימה את העבודה וזכתה בתואר שהגיע לה. דויד וייה אמנם נעדר, אבל פרננדו טורס מצא את הרשת בדקה ה-33 והשער שלו הספיק בשביל זכייה לעיני 51,428 צופים באצטדיון ארנס האפל בווינה. זו הייתה הזכייה הראשונה של ספרד מאז 1964 בטורניר גדול, והיא סימנה על הבאות.

הראשון בשושלת הגדולה בתולדות הכדורגל הספרדי

ספרד זוכה ביורו 2008. GettyImages
ספרד זוכה ביורו 2008/GettyImages

פולין ואוקראינה 2012

0:4 מוחץ על נבחרת איטליה בגמר, הכתיר את נבחרת ספרד בפעם השנייה ברציפות, אחרי שב-2010 היא גם זכתה באליפות העולם. זו הייתה חותמת נוספת על השלטון של הכדורגל הספרדי, כשהנבחרת של ויסנטה דל בוסקה מסיימת את הטורניר ללא הפסד ואנדרס אינייסטה זוכה בתואר "השחקן המצטיין של הטורניר".

הטורניר בפולין ואוקראינה היה השלישי בהיסטוריה אותו מארחות שתי מדינות. את היציעים בשמונת האצטדיונים פקדו לאורך הטורניר 1,440,896 צופים, ממוצע של קרוב ל-47 אלף למשחק. אנגליה שחזרה אחרי ההיעדרות ב-2008, שוב נעצרה מוקדם - הפעם על ידי איטליה בפנדלים. האזורי המשיכו לגמר בזכות 1:2 על גרמניה בחצי הגמר מצמד של מריו באלוטלי.

בצד השני של ההגרלה, ספרד דילגה על פני צרפת ברבע הגמר (0:2) וניצחה את פורטוגל בפנדלים בחצי. המאכזבת הגדולה הייתה הולנד, ששנתיים לפני כן הגיעה לגמר המונדיאל והפעם סיימה את שלב הבתים ללא נקודות, אחרי הפסדים לגרמניה, פורטוגל ודנמרק.

הגמר: ספרד - איטליה 0:4

איטליה וספרד נפרדו ב-1:1 בשלב הבתים, אבל הגמר היה אופרה אחרת. 63,170 צופים באצטדיון האולימפי בקייב ראו את דויד סילבה קובע 0:1 קבע בדקה ה-14 ואת ג'ורדי אלבה מכפיל בדקה ה-41. איטליה לא הצליחה להתקרב ופרננדו טורס (84) וחואן מאטה (88) קבעו 0:4 לספרד בסיום. זה היה הניצחון הכי גדול בתולדות משחקי הגמר של אליפויות אירופה. ספרד הפכה לנבחרת הראשונה שזוכה בשני טורנירי יורו רצופים ולראשונה שזוכה בשלושה טורנירים גדולים ברציפות.

השלטון של ספרד בכדורגל העולמי קיבל חותמת נוספת

ספרד זוכה ביורו 2012. GettyImages
ספרד זוכה ביורו 2012/GettyImages
  • עוד באותו נושא:
  • יורו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully