וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אל עלי: עונת הפריצה המרגשת של קשר טוטנהאם דלה עלי

13.2.2016 / 7:15

דלה עלי ברח מחיים אישיים קשים במיוחד עד שהפך לאחד השחקנים המלהיבים באנגליה. הוא העריץ את ג'רארד, אבל הבין שטוטנהאם היא המקום הנכון לפרוח בו. האם הסנסציה האישית תסתיים בסנסציה קבוצתית, ומקום ביורו 2016?

רויטרס

בווידאו: מרום שפיצר עושה לכם היכרות עם דלה עלי

לדניס עלי ארבעה ילדים, כולם מאבות שונים, ואת כולם גידלה לבדה. דלה עלי הוא האח השלישי במספר, והנישואים של דניס לאביו הניגרי קני התפרקו תוך שבוע. החיים בשכונת העוני והפשע של מילטון קיינס היו קשים, ובשלב מסוים הפכה התמכרותה של האם לאלכוהול לבלתי נשלטת. זה היה הרגע בו קיבלה את ההחלטה לתת לדלה בן ה-13 לעזוב את הבית ולעבור להתגורר עם משפחתו של הארי היקפורד, חברו הטוב לאקדמיית הכדורגל. "כל הילדים בשכונה עישנו, הלכו מכות ועסקו בגניבות. חלקם נכנסו לכלא. חששתי שדלה ילך בעקבותיהם. ידעתי שהוא חולם להיות כדורגלן, והבנתי שהמעבר יאפשר לו להגשים את השאיפות", היא הסבירה. הנער עבר לרובע שקט ובטוח הרבה יותר, ונסק מאז לגבהים בלתי נתפסים.

ניתן לומר, אם כך, שהאקדמיה הצילה את דלה עלי והעניקה לו את הבמה לפתח את כשרונו יוצא הדופן. כאשר ווימבלדון הלונדונית החליטה לעבור בתחילת המילניום למילטון קיינס ולשנות את שמה למילטון קיינס דונס, היו לכך השלכות שליליות לא מעטות. האוהדים חשו נבגדים, ומועדון עם היסטוריה מיוחדת חדל מלהתקיים. עם זאת, חייבים לזכור כי בלונדון יש מספיק מועדוני כדורגל. מנגד, מילטון קיינס דונס היתה המועדון המקצועני הראשון בעיר הנמצאת בחצי הדרך מבירת בריטניה לברמינגהאם. עלי נולד במילטון קיינס ב-1996, ובני גילו הרוויחו בגדול מהקמתה ב-2004 של הקבוצה החדשה שהשקיעה רבות בטיפוח שחקני הנוער. עתידו היה מוטל בספק גדול הרבה יותר לו לא היתה אקדמיה טובה במרחק הליכה מביתו הרעוע.

דלה עלי שחקן טוטנהאם. רויטרס
נגד כל הסיכויים. דלה עלי/רויטרס

ג'רארד רצה אותו בליברפול

דלה הקטן הגיע לראשונה למבחנים של דונס בגיל 11 והרשים, אך נטש בזעם ילדותי כאשר נודע לו כי לא ייקחו אותו למשחק ידידות מול צ'לסי בלונדון. במשך שנה ניסו לשכנע אותו לשוב, והמאמץ השתלם בסופו של דבר לכל הצדדים. התקדמותו של הקשר היתה מסחררת, והוא סומן באופן כמעט מיידי כחניך המוכשר ביותר באקדמיה. לא תמיד היה קל לטפל בו. הוא היה קצת חצוף מדי, נזרק מבית ספר אחד ולא לגמרי התאקלם גם בשני, והתנהגותו הותירה לעתים את מאמני הילדים חסרי אונים, אך מצד שני אי אפשר היה לפספס את חיוכו התמים. אז במועדון הזכירו לו תמיד שהוא צריך לחקות את אלילו, סטיבן ג'רארד.

הקבוצה הראשונה של עלי היתה ברצלונה, אך ההערצה כלפי סטיבי ג'י שינתה את התמונה. הוא תלה את הפוסטרים שלו בחדר, חלם לשחק באנפילד, ולמד בשקיקה מכל מהלך של הקפטן האדום. ג'רארד עצמו מודע לכך היטב, וטען: "התאכזבתי שליברפול לא החתימה את דלה. חשבתי שהוא שחקן שהיינו צריכים לקחת, במיוחד לאור העובדה שהקריירה שלי היתה לקראת סיום. הוא יכול היה לשחק בליברפול במשך 15 שנה". לפי דיווחים מסוימים, ליברפול אכן היתה ברשימת הקבוצות ששמו עין על היהלום הצעיר, והרשימה הזו ארוכה בהחלט, אבל טוטנהאם היתה הנחרצת מכולן. לדבריו של קרל רובינסון, שמאמן את מילטון קיינס דונס מאז 2010 ואחראי לקידומו של עלי, התרנגולים עקבו אחרי דלה במשך יותר משלוש שנים, עד שהחתימו אותו תמורת 5 מיליון ליש"ט לפני שנה.

סטיבן ג'רארד, לוס אנג'לס גלאקסי. רויטרס
מודל לחיקוי. ג'רארד/רויטרס

מסירת עקב בנגיעה הראשונה

לפיכך, ראו הסקאוטים של טוטנהאם את הנגיעה הראשונה של עלי בן ה-16 בקבוצה הבוגרת של דונס, כאשר נכנס כמחליף מול קיימבריג' בגביע וחילק מסירת עקב אמנותית בנגיעתו הראשונה בכדור. הם ראו אותו כובש שער מרהיב במשחק החוזר נגד אותה קיימבריג'. הם ראו כיצד תפס מקום קבוע בהרכב בגיל 17 והצית את דמיון האוהדים בליגה השלישית. בתחילת העונה שעברה כל אנגליה כבר ראתה, כאשר עלי היה אחד השחקנים הבולטים בניצחונה המופלא של מילטון קיינס בגביע הליגה, 0:4 על הרכב משני של מנצ'סטר יונייטד באחד המשחקים הראשונים של לואי ואן חאל על הספסל. רק ההצגה הזו לבדה מול השדים האדומים היתה צריכה לגרום לליברפול להיכנס לפעולה, אך זה לא קרה. בפברואר, בעוד מילטון קיינס נאבקת על העליה לליגת המשנה, בוצעה העסקה שלקחה את עלי לווייט הארט ליין.

"טוטנהאם גרמה לדלה להאמין שהיא הקבוצה הנכונה עבורו", אמר רובינסון. אלא שהמעבר הנוצץ לא עיוור את הנער שהיה מחוייב לקבוצה שטיפחה אותו. הוא ביקש להישאר כמושאל במילטון קיינס עד לסיום העונה כדי להשלים את העבודה, וכך היה. "הוא נלחם על כל תיקול, כל נגיחה וכל מסירה, ונתן את כולו למען הגשמת החלום. לא רואים מחוייבות כזו לעתים קרובות", שיבח רובינסון את הכוכב, שסיים את העונה שעברה עם 16 שערים ותשעה בישולים.

שחקן נבחרת אנגליה, דלה עלי. רויטרס
"הוא נלחם על תיקול". דלה עלי במדי אנגליה/רויטרס

חוצפן בכל המובנים

ואז הוא קפץ הישר למים העמוקים בפרמיירליג. "אני לא רוצה לשחק בהשאלה, ומקווה לקבל הזדמנות כבר עכשיו", אמר הקשר בתחילת העונה. מאוריסיו פוצ'טינו מעולם לא היסס לתת במה לצעירים מוכשרים, ועלי הצדיק את האשראי כבר במשחק הידידות מול ריאל מדריד, במהלכו העביר כדור בין רגליו של לוקה מודריץ'. חוצפה תמיד היתה לו, בכל המובנים של המילה. המשימה של המנג'ר הארגנטיני היתה למקסם את ההיבט החיובי שלה, וזה עבד. ועוד איך עבד. במשחקים הראשונים של העונה שולב עלי כמחליף, והצטיין בכל הדקות שקיבל, כולל שער נהדר לרשת לסטר במחזור השלישי. החל מספטמבר כבר אי אפשר היה להוציא אותו מההרכב, וכיום קשר לדמיין את הקישור של טוטנהאם בלעדיו. אפילו ג'רארד בטוח כי עלי בן ה-19 טוב יותר בהשוואה אליו בגיל המקביל.

מאמן הנבחרת רוי הודג'סון צפה והשתכנע. זה היה קל יותר. הוא קיבל עדכונים על כישוריו של עלי עוד מימיו במילטון קיינס, כי בנו של עוזר המאמן ריי לווינגטון משחק בקבוצה. "לא הופתעתי כשטוטנהאם קנתה אותו. ידעתי שזו עסקה טובה, אבל הוא אף מתעלה על הציפיות", אמר המאמן הלאומי, ונתן לעלי מספר דקות כבר בשלהי מוקדמות יורו 2016 באוקטובר. היה חשוב לשתף אותו במשחקים רשמיים על מנת למנוע כאן ועכשיו את האפשרות שייצג את נבחרת ניגריה. אמנם עלי מעולם לא חשב ברצינות על האופציה, אבל קשריו עם אביו הביולוגי מצוינים, והוא אף בילה איתו חצי שנה באפריקה כאשר היה בן חמש.

מאמן נבחרת אנגליה, רוי הודג'סון. GettyImages
הוא השתכנע. הודג'סון/GettyImages

מי לא ראה את השער מול פאלאס?

בחלוף חודש, הגיעה גם הבכורה בהרכב שלושת האריות, במפגש ידידות עם צרפת בוומבלי, ובדיוק כמו במילטון קיינס ניצל עלי את המעמד כדי להבקיע שער ממרחק לרשת הוגו לוריס, חברו לטוטנהאם. הכיבוש הזה שיחרר משהו גם במשחקי הפרמיירליג. הקשר החל לאיים יותר על השער, ובא על שכרו. כיום יש לו כבר שבעה שערים, כולל הביצוע עוצר הנשימה מול קריסטל פאלאס בסוף ינואר שהביא לתרנגולים שלוש נקודות. ויש משהו סמלי שהרגע המופלא הזה, שיוקרן גם בעוד עשרות שנים, התרחש דווקא על הדשא של סלהרסט פארק, ביתה לשעבר של ווימבלדון. מעין סגירת מעגל שכזו. כי הרי לו היתה ווימבלדון לשחק שם, אולי דלה עלי היה יושב עכשיו בכלא. לכו תדעו.

בזכות האקדמיה של מילטון קיינס דונס, הוא מלהיב כיום את האוהדים ברחבי הגלובוס. יש לו גם שליטה פנומנלית בכדור, גם כושר פיזי, גם ראיית משחק ומסירה משובחת – ולראיה חמישה בישולים בליגה עד כה, גם מחויבות עצומה, וגם החיוך נותר אותו חיוך כריזמטי. האם הכל מושלם? ברור שלא.

עבודה רבה עוד מצפה לעלי, שלא תמיד סוגר נכון את השטחים בהגנה, סופג יותר מדי כרטיסים, ולעתים גם נותן לצד השלילי של חוצפתו לקלקל את הרושם, כמו בתקרית במהלכה זרק כדור בפניו של פטריק ואן אנהולט מסנדרלנד. "הוא עדיין צעיר מאוד, וצריך ללמוד המון. הוא ילד שובב, וזה האופי שלו. לפעמים אצטרך להיות קשוח איתו, לפעמים צריך להעניק לו אהבה", אמר פוצ'טינו. אם הארגנטיני יישאר בטוטנהאם גם בעונות הבאות, הוא עשוי לקחת את עלי גבוה הרבה יותר.

השמיים הם הגבול – אין בכך ספק. אבל האם זה יכול לקרות כבר השנה? האם הוא יהיה בהרכב אנגליה כבר באליפות אירופה בקיץ? והאם טוטנהאם מסוגלת לקחת אליפות כבר בעונתו הראשונה בפרמייר-ליג? בסיבוב הראשון בספטמבר, עלי היה פנטסטי כאשר חניכיו של פוצ'טינו חזרו מפיגור ופירקו את מנצ'סטר סיטי 1:4 בלונדון. ביום ראשון הם יוצאים להתארח אצל סגנית האלופה, והצגה נוספת של הכוכב הצעיר עשויה לקרב את התרנגולים לתואר סנסציוני.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully