וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נעל הזהב: משליך הנעליים ארדה טוראן עושה חיל באתלטיקו מדריד

14.4.2015 / 13:00

הוא חם מזג, השליך נעל על הקוון במשחק הגביע מול ברצלונה וגם לא בחר בדייגו סימאונה למאמן השנה בטקס כדור הזהב ("טעות של פיפ"א) אבל ארדה טוראן הוא אחד מסמלי ההצלחה של אתלטיקו מדריד. עכשיו גם בבית משוכנעים: מדובר בייצוא המשובח ביותר של הכדורגל הטורקי

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
התפילות עזרו. ארדה טוראן בזמן הפנדלים מול לברקוזן/מערכת וואלה!, צילום מסך

דו קרב הפנדלים בין אתלטיקו מדריד ללברקוזן בגומלין שמינית גמר ליגת האלופות, סיפק את אחת מתמונות השנה בספורט העולמי. בזמן שכל שחקני אתלטיקו מדריד עמדו חבוקים זה לצד זה והביטו בדאגה לעבר השער אליו נבעטו הפנדלים בוויסנטה קלדרון, חברם ארדה טוראן ישב ביניהם. אחרי שהתחנן לבעוט וראה את דייגו סימאונה מוותר על השימוש בו בפנדלים בגלל פציעה שגרמה לו לצאת לפני כן על אלונקה, הוא ניסה לעזור בדרך לא קונבנציונלית. הקשר הטורקי כרע על ברכיו, עם הגב להתרחשויות, כיסה את הפנים ונשא תפילה אל השמיים. הצליח לו.

התמונה הזו, שריגשה בחודש שעבר את טורקיה כולה, מסמלת את החיבור המוצלח בין טוראן לאתלטיקו מדריד. קשר עז ומחויבות עד אין קץ, אבל בדרכו הייחודית. לא כמו כולם. מאז שסימאונה הגיע למדריד בדצמבר 2011 ושינה את פני המועדון עם זכייה בליגה האירופית, הנפת גביע המלך, תואר אליפות ראשון אחרי 18 שנה והשתתפות בגמר ליגת האלופות, יש חמישה שחקנים עליהם הוא התעקש לא לוותר. ולא מדובר בכוכבים הגדולים. חואנפראן שיחק 118 משחקים בתקופת סימאונה, גבי 116, דייגו גודין 114, קוקה 113 והחמישי הוא טוראן עם 107 הופעות.

מי שהגיע מטורקיה כנסיך עתיר גינונים, הפך באופן מפתיע לפועל מסור בשורות אלופת ספרד ולאחד השחקנים האהובים בוויסנטה קלדרון. קבלו את הייצוא המוצלח ביותר בתולדות הכדורגל הטורקי.

דרבי ברבע גמר ליגת האלופות: אתלטיקו מדריד - ריאל מדריד (21:45, ספורט 5 ו-HD)

במקביל: יובנטוס תארח באיטליה את מונאקו לשחזור חצי הגמר מ-1998

ארדה טוראן שחקן נבחרת טורקיה. רויטרס
בטורקיה היו בטוחים שיחזור מהר הביתה. ארדה טוראן במדי הנבחרת/רויטרס

מהרגע הראשון שלו בספרד, ארדה טוראן נלחם בשדים ובהיסטוריה. הוא עזב את גלאטסראיי בקיץ 2011 כשחקן הטורקי היקר בהיסטוריה, ואחרי החודשים הראשונים שלו במדריד כבר דיברו במולדת על חזרה מהירה מהצפוי הביתה. כדרכם של רבים מכוכבי הכדורגל הטורקי. נשיא גלא הכשיר את הקרקע עם אמירות על אופציית סירוב ששמורה לקבוצתו, אבל אז סימאונה נחת בוויסנטה קלדרון והכול השתנה. טוראן, שיועד לתפקיד הפנטזיסט, קיבל על עצמו משימות טקטיות אצל המאמן החדש והרוויח את מקומו דרך עבודה קשה. היכולת לשלב בין הדברים, ולספק לצד האנרגיות והתרומה ההגנתית גם מהלכי הכרעה דוגמת הבישול לרדאמל פלקאו בגמר הליגה האירופית ב-2012, היא שהפכה אותו לעוגן במה שנחשב לתור הזהב הנוכחי של הקולצ'ונרוס.

השחקן עליו אמרו שיחזור תוך חודשים לטורקיה, חתם בספטמבר 2013 על חוזה חדש באתלטיקו מדריד. עד יוני 2017, עם סעיף שחרור שקפץ מ-24 מיליון יורו ל-40 מיליון. למרות זאת, עדיין מדובר בסכום אותו מוכנות קבוצות בכירות רבות לשלם, וההתעניינות מצד מנצ'סטר יונייטד, ארסנל וגם ליברפול (עליה אמר בעבר טוראן שזו קבוצת החלומות שלו) אינה מקרית. אחרי שמונאקו מכרה את חאמס רודריגס לריאל מדריד, היא חיפשה מחליף ופנתה לאתלטיקו במטרה לרכוש את הקשר הטורקי. הקולצ'ונרוס דחו את ההצעה על הסף. אחרי שנפרד מדייגו קוסטה, פיליפה לואיס, טיבו קורטואה ודויד וייה, סימאונה פשוט לא יכול היה לוותר על טוראן.

"ארדה הוא משהו אחר", החמיא המאמן הארגנטינאי לקשר הטורקי לפני כחודשיים, אחרי שנעדר מההפסד לסלטה ויגו בגלל הרחקה וחזר עם הופעה נהדרת ב-0:3 על אלמריה. "הוא שחקן ששולט ברסן המשחק, כזה שיודע לחבר בין ההגנה לבין הכנפיים וההתקפה. כשהוא משחק טוב, הוא יכול לשנות את המשחקים לטובתנו. הוא אחד משחקני ההכרעה שלנו".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
מאמן אתלטיקו מדריד דייגו סימאונה מחבק את ארדה טוראן. AP
סלח לאחד מיקיריו באתלטיקו גם על פרשת ההצבעה של פיפ"א. דייגו סימאונה עם ארדה טוראן/AP

סימאונה רואה בטוראן שחקן הכרעה, למרות שהמספרים שלו רחוקים מלהרשים. הוא כבש שני שערי ליגה ב-27 הופעות והוסיף עוד שער אחד בליגת האלופות, שם פתח בהרכב בכל שמונת המשחקים. טור הבישולים שלו מציג ארבעה כאלה בליגה ועוד שניים בצ'מפיונס. לא בשמיים. אבל שימו לב לתזמון. שער הליגה הראשון שלו העונה היה בדרבי בברנבאו, בו נכנס כמחליף בדקה ה-61 ואחרי רבע שעה קבע 1:2 גדול על ריאל מדריד, נגדה הצטיין גם בגמר גביע המלך ב-2013 (אחריו גילח את ראשו). פחות משלושה שבועות לאחר מכן, הטורקי הכריע את המשחק הביתי מול יובנטוס בליגת האלופות ולמעשה דאג שהקולצ'ונרוס יסיימו בראש בית א'.

זה אותו שחקן שכבש בשני המשחקים הראשונים של אתלטיקו בליגת האלופות בעונה שעברה, ולאחר מכן הבקיע גם לרשת מילאן וגם ב-1:3 הענק על צ'לסי בסטמפורד ברידג', בדרך לגמר אלופות ראשון מאז 1974. מדובר במוסר הכי מדויק של אתלטיקו (85.4 אחוזי דיוק), שני במסירות מפתח אחרי קוקה (1.3 בממוצע למשחק), המכדרר הטוב בקבוצה (1.4 דריבלים למשחק) ומצד שני גם זה שמאבד הכי הרבה כדורים, פשוט כי הוא לוקח הכי הרבה סיכונים. אולי היחיד שסימאונה מאפשר לו לעשות את זה.

"הוא ספקטקולרי", הגדיר אותו החבר קוקה. "את השערים שלו הוא תמיד שומר לרגעים החשובים באמת". סאול הצעיר, שמתחרה עם טוראן על העמדה בצד ימין של הקישור, החמיא: "יש לו פלג גוף תחתון חזק מאוד שמאפשר לו לשמור טוב על הכדור. השחקנים, האוהדים וכולם במועדון יודעים שהוא לא רק שחקן יוצא מן הכלל אלא גם אדם נהדר, הוא יודע כמה הוא חשוב לנו".

שחקני אתלטיקו מדריד חוגגים עם קוקה (במרכז). רויטרס
מחמיא לחבר הטורקי. קוקה, במרכז, לצד ארדה טוראן/רויטרס

את הסיכונים לוקח טוראן לא רק בפן המקצועי. צובר הכרטיסים הסדרתי של אתלטיקו לא תמיד מצליח לשלוט במזג החם שלו, כשהמקרה הזכור מכולם היה בחצי גמר גביע המלך, אז הטורקי השליך את הנעל שלו בעצבים לכיוון הקוון ופספס במעט את ראשו. את האירוע הוא סיים ללא כרטיס אדום וללא עונש נוסף, שכן השופט ציין בדו"ח שלו כי "ארדה השליך את הנעל החוצה" ולא רמז לכל ניסיון פגיעה מכוון. יומיים לאחר מכן, כשטוראן חגג את יום הולדתו ה-28, הגישו לו חבריו עוגה בצורת נעל של אתלטיקו מדריד. התקרית הזו נותרה כלא יותר מקוריוז. עוד אחד.

באותו חודש ינואר, כשלושה שבועות לפני כן, נערך טקס כדור הזהב. בבוקר שאחרי הטקס הנוצץ, כשפורסמו הצבעותיהם של כל הקפטנים והמאמנים הלאומיים, בלטה בחירתו של טוראן. קפטן נבחרת טורקיה, אחד מיקיריו של סימאונה באתלטיקו, בחר למאמן השנה שלו את יואכים לב. על פי הפרסום של פיפ"א, טוראן אפילו העדיף את ז'וזה מוריניו במקום השני, ורק אחריו דירג את מאמנו הארגנטינאי. ההצבעה המפתיעה של קשר אתלטיקו יצרה מיני-סערה, אותה מיהר טוראן להרגיע עם הבהרה לפיה "בחרתי בסימאונה למאמן השנה, מבחינתי הוא המאמן הטוב בעולם. זו הייתה טעות של פיפ"א".

ארדה טוראן שחקן אתלטיקו מדריד מכשיל את ליאונל מסי שחקן ברצלונה. David Ramos, GettyImages
גם הגנה, גם התקפה. גם משמעת טקטית, גם סיכונים. ארדה טוראןבולם את ליאונל מסי/GettyImages, David Ramos

סימאונה סלח כמובן וממשיך לשבח בכל הזדמנות את טוראן, ששיחק אצלו כבר בכל עמדה בקישור והעונה ממוקם בעיקר בצד ימין, שם הוא משתף פעולה בצורה נפלאה עם המגן חואנפראן. המשמעת הטקטית, ההקרבה והרצון לנצח בכל מחיר, בשילוב חוכמת הרחוב החיננית, חיברו אותו למאמן ולקהל ברמות שאף אחד לא שיער. ואת זה למדו להעריך גם בטורקיה.

ההצלחה המסחררת בספרד, ובעיקר העקביות (שנה רביעית כשחקן הרכב באחת הקבוצות הבכירות באירופה), הפכו את טוראן לגיבור תרבות במולדת ואת אתלטיקו למועדון אהוב באיסטנבול. בניגוד לכוכבים הטורקים הגדולים של שני העשורים הקודמים, שלא הצליחו להתמיד בקריירה מחוץ למדינה ומיהרו לחזור לסביבה המוכרת, טוראן לא נכנע לפיתויים והרוויח את הכבוד מבית. עכשיו אף אחד כבר לא לוחץ עליו לחזור. בטורקיה אפילו משוכנעים שיעבור בקיץ לקבוצה גדולה אחרת, שכן הוא כבר בן 28 ולאתלטיקו לא תהיינה עוד יותר מדי הזדמנויות למכור אותו ברווח. הקשר עצמו? הוא כבר הביע את רצונו: "לבלות את כל הקריירה באתלטיקו".

ארדה טוראן שחקן אתלטיקו מדריד. AP
גם בבית למדו להעריך. ארדה טוראן/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully