וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גמר עם האדישות: הבלוג של מיכאל יוכין על מסוט אוזיל

7.7.2014 / 8:00

בגרמניה סימנו את מסוט אוזיל כחוליה החלשה של הנבחרת, התקשורת השתגעה מחוסר התשוקה ששידר וקראה ליואכים לב להעיף אותו, אבל קשר ארסנל מתעקש שלא ישפטו אותו על פי שפת הגוף בלבד, ומרוצה מהיכולת שלו במונדיאל. האם דווקא עכשיו הוא ייקח את המנשאפט לגמר הראשון שלו?

שחקן נבחרת גרמניה מסוט אוזיל מול שוער נבחרת גאנה פטאו דאודה. GettyImages
הדרישות להדיח אותו מההרכב התחילו עוד לפני שהמונדיאל יצא לדרך. מסוט אוזיל/GettyImages

לחבוט במסוט אוזיל זה התחביב הלאומי בגרמניה בימים אלה. אחרי שספג ביקורת ארסית ובלתי פוסקת בחצי העונה האחרונה שלו בארסנל, הפליימייקר עומד בפני עליהם תקשורתי גדול אפילו יותר במולדתו, והדרישות להדיח אותו מההרכב התחילו עוד לפני שהמונדיאל יצא לדרך.

במשחקי ההכנה שקיימה נבחרתו של יואכים לב ספג אוזיל יחס מחפיר. עוד במרץ, למרות שבישל את שער הניצחון נגד צ'ילה בשטוטגרט, האוהדים לא פירגנו לו. בתחילת יוני, בתיקו 2:2 מול קמרון במנשנגלדבאך, שרקו לו בוז ביציעים. העיתון 'בילד' חיכה לו בפינה. "המשחק הראשון יהיה ההזדמנות האחרונה", הוא קבע והצהיר שלאוזיל אין מקום בהרכב: "הוא לא לוקח אחריות".

מריו גצה שחקן נבחרת גרמניה (משמאל) חוגג שער עם מסוט אוזיל. GettyImages
"הצמד הבלתי נראה"? אוזיל עם מריו גצה/GettyImages

ברייטנר תוקף

הקמפיין נגדו רק הולך ומתעצם עם כל משחק שחולף בברזיל, ולקראת חצי הגמר הוא מגיע לשיאים חדשים. העיתונים, וה-בילד' בראשם, קוראים ללא הפסקה להדחתו. אחרי המשחק מול אלג'יריה, חתך מאמר המערכת של 'סודויטשה צייטונג' את אוזיל ומריו גצה לגזרים והגדיר אותם "הצמד הבלתי נראה". התופעה החמירה אחרי רבע הגמר נגד צרפת. "בילד" נתן לו ציון 5 מתוך 6 (1 הוא דווקא הגבוה ביותר בשיטה הגרמנית), והסביר: "אוזיל שוב היה הגרמני החלש ביותר על הדשא. הוא לא משקיע, וניצח רק ב-18 אחוזים מהמאבקים שלו".

הגדיל לעשות פול ברייטנר, כוכב העבר שמתפרנס כפרשן. "אם לב רוצה לזכות, הוא צריך להעיף את אוזיל. יש תשעה שחקני שדה שעולים למגרש ונותנים את הכל במשך 90 דקות, ושחקן אחד שלא עושה כלום ורק מסתובב בהליכה. זה לא ייתכן בגביע העולם. לב חייב לצאת מהקונכיה שלו ולהגיב למתרחש"."מה לא בסדר עם אוזיל? אני אוהב את השחקן הזה, אבל הוא נראה כמו הצל של עצמו", ציין חלוץ העבר הנורבגי יאן אוגה פיורטופט.

עוד באותו נושא

ברזיל געשה משמועות, הרופא הבהיר: "ניימאר לא יחזור גם לגמר"

לכתבה המלאה
יואכים לב מאמן נבחרת גרמניה. Martin Rose, GettyImages
"חייב לצאת מהקונכיה שלו ולהגיב למתרחש". יואכים לב/GettyImages, Martin Rose

מודע לשפת הגוף הבעייתית

אז מה לא בסדר עם אוזיל? קודם כל, הוא משחק מחוץ לעמדה הטבעית שלו. הפציעה של מרקו רויס הכריחה את לב לשנות את המערך, והוא החל להשתמש באוזיל כחלק מהשלישיה הקדמית שאמורה להחליף מקומות ללא הפסקה. זה עבד טוב נגד פורטוגל, אז היה אוזיל נהדר במחצית הראשונה ונטל חלק קריטי במהלך שגרם להכשלה על גצה ברחבה ולשער הראשון. נגד גאנה, ארצות הברית ואלג'יריה, שגילו יכולת טובה הרבה יותר בעורף בהשוואה לפורטוגלים, העסק היה מוצלח פחות.

שנית, במובנים לא מעטים הביקורת על אוזיל פשוט לא מוצדקת. היא נובעת בין היתר משפת הגוף שלו, שמשדרת אדישות וחוסר תשוקה. הכוכב עצמו מודע לכך. בראיון שהעניק ל-'סודויטשה צייטונג' בתום שלב הבתים, אמר במפורש: "כאשר אני רואה את המשחקים בעצמי בטלוויזיה, אני מבין למה אנשים מתכוונים. הראש למטה, הכתפיים למטה. ברור שהייתי רוצה לשנות את זה ולהיראות אחרת. אני גם צריך להגיב באופן מיידי אחרי שאני מאבד את הכדור, ולהילחם".

אלא שזה לא הוגן לשפוט שחקן לפי הופעתו החיצונית. יש להתמקד בתרומתו על המגרש, וכאן יש לאוזיל אבחנה ברורה: "אני מרוצה מההופעות שלי, גם אם ברור שאני מסוגל לשחק טוב יותר. אנשים מחכים ליכולת שהיתה במונדיאל לפני ארבע שנים, אבל אז היריבות עדיין לא הכירו אותי לעומק. היום הן עושות הכל כדי לנטרל אותי. כולם יודעים שאני מעדיף לשחק במרכז, כי משם אני יכול לנוע לכל מקום. כאן המצב שונה, אבל אני מבין שכדי לזכות בטורניר צריך להתאים את עצמי לנבחרת ולא להיפך".

מרקו רויס שחקן נבחרת גרמניה פצוע. Simon Hofmann, GettyImages
הפציעה שלו שינתה את התפקוד של אוזיל. מרקו רויס/GettyImages, Simon Hofmann

לב סומך גם כשלא הכל תקין

בדרום אפריקה סיפק אוזיל שלושה בישולים, בעוד בברזיל עדיין אין לו אפילו אסיסט אחד. לב לא נשמע מודאג. לפני המשחק מול צרפת, הוא נזעק להגן על שחקנו וטען: "הביקורת על מסוט בלתי מתקבלת על הדעת. זה נכון שהוא לא בכושר שיא אחרי עונה מתישה בארסנל, אבל אוזיל מסוגל להכריע משחקים במהלך אחד. הוא היה השחקן הטוב ביותר שלנו ב-2010 וב-2012. אני לא מסוגל לשכוח את זה. יש לי בטחון מלא בשחקניי, ואני סומך עליהם גם אם לא הכל עובד לפי התוכניות".

אז אוזיל הצטיין בשני הטורנירים הקודמים של גרמניה, אז הוא היה נער הזהב של הכדורגל הגרמני, והנטיה הכללית היתה לפרגן לו בכל הזדמנוחת. איך אפשר אחרת? הרי הוא היה הרוח החיה בניצחונות המפוארים על אנגליה וארגנטינה בדרום אפריקה, שהניבו רביעיות. במשחקים אלה, כשהוא משחק בעמדה חופשית לחלוטין במרכז המגרש, באה לידי ביטוי היכולת הנהדרת של אוזיל להוציא לפועל התקפות מתפרצות בזכות ראיית המשחק שלו. ואולם, בנסיונות הקודמים הודחה נבחרתו בחצי הגמר. היא הפסידה 1:0 לספרד במונדיאל 2010, ונכנעה 2:1 לאיטליה ביורו 2012.

הפעם, לקראת חצי הגמר השלישי בחייו, הלך הרוח ברור לחלוטין. אוזיל סומן מראש כשעיר לעזאזל, והמלעיזים נהנים להציג כל מהלך שלו מוצג באור שלילי. בניגוד לעבר, כעת אוהבים לשים לב לעובדה שהוא לא שר את ההמנון. אפילו הפרגון הנפלא בדקה ה-119 מול אלג'יריה, כאשר העדיף להשאיר את הכדור לאנדרה שורלה, והבקיע רק אחרי שהבעיטה של חברו נהדפה מקו השער, גרר הערות ציניות. "אוזיל כל כך חלש שהוא אפילו לא רוצה להבקיע", אמרו.

שחקן נבחרת גרמניה מסוט אוזיל לפני שחקן נבחרת אנגליה ג'ון טרי. רויטרס
נער הזהב של הכדורגל הגרמני. מסוט אוזיל במונדיאל 2010/רויטרס

גמר ראשון?

אז אמרו. החודשים הקשים בלונדון גרמו לעורו להפוך להרבה יותר עבה. "אני כבר לא כישרון צעיר, אלא שחקן מנוסה ששיחק בשלוש ליגות בכירות. אני לוקח אחריות. בארסנל יש לי אחריות רבה יותר מאשר בריאל מדריד, ואני אוהב את זה. המאמנים שלי, ארסן ונגר ויאכים לב, נותנים לי בטחון", הוא אמר לפני הנסיעה לברזיל.

לכן, סביר מאוד להניח שלב יתעלם מברייטנר וישאיר את הפליימייקר שלו על המגרש גם מחר. ואולי, דווקא כאשר הציפיות ממנו כה נמוכות, הוא יהיה חתום על המסירה הגאונית שתפרק את הגנת הסלסאו ותצעיד את גרמניה לגמר הראשון בקריירה שלו. יהיה זה אירוני אם דווקא כאשר כולם נגדו וכאשר הוא משחק בתפקיד טבעי הרבה פחות, תתעלה גרמניה של אוזיל על הישגיה הקודמים. הפוך על הפוך.

מסוט אוזיל שחקן נבחרת גרמניה. רויטרס
"אני כבר לא כישרון צעיר, אני לוקח אחריות". מסוט אוזיל/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully