וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זה מלך שערי המונדיאל? בלגיה סומכת על רומלו לוקאקו

1.6.2014 / 15:00

הוא רואה כל משחק פרמיירליג כדי ללמוד, הוא הגיע לגיל 21 עם מספרים שמסי ורוני היו חולמים עליהם, אבל הוא עדיין לא מצא את מקומו בצ'לסי. אולי אם יוביל את הסגל החלומי של בלגיה למשהו ממשי במונדיאל, אפילו מוריניו יעריך את רומלו לוקאקו. זה הזמן לקפוץ עוד כיתה

רומלו לוקאקו שחקן נבחרת בלגיה. AP
צעיר, לומד, כובש. לוקאקו/AP

את שער הבכורה שלו במדי אברטון, אליה הושאל ביום האחרון של מועד ההעברות בקיץ החולף מצ'לסי, רומלו לוקאקו לא זכר. הוא נכנס כמחליף עם פתיחת המחצית השנייה במשחק החוץ של הטופיז מול ווסטהאם וחמש דקות לסיום, הצליח להקדים את מגן הפטישים, ג'ואי אובריאן ולנגוח לרשת. אובריאן התנגש בו ולוקאקו איבד את ההכרה לכמה שניות. הוא הודה שרופא הקבוצה היה זה שגילה לו שהוא כבש את שער הניצחון הדרמטי, שקבע 2:3 בסיום.

יממה לאחר המשחק ההוא, שנערך לקראת סוף חודש ספטמבר האחרון, לוקאקו כבר היה יותר רגוע. בראיון שהעניק ל"מטרו" האנגלי, הוא סיפר מה סוד ההצלחה שלו: "אני רואה כל דקה של כל משחק פרמיירליג. אני יושב בבית ולומד את החלוצים האחרים בליגה, את התנועות שלהם ואת שחקני ההגנה היריבים. אני משקיע בזה את כל הזמן שלי, אלה שיעורי הבית שלי. כדי להיות אחד הטובים בעולם, כמו שאני רוצה להיות, אני חייב ללמוד מהטובים ביותר. אחרי כל אימון אני הולך הביתה וצופה במשחקים, יש לי לווין מיוחד בשביל זה. המטרה שלי בקריירה היא להיזכר כאחד השחקנים הגדולים שהיו".

רומלו לוקאקו אולי שכח איך הוא הבקיע שער פרמיירליג אחד, אבל זה לא נורא. יש לו המון אחרים להיזכר בהם ולא נראה שהשטף הזה עומד להיגמר. מי שמלקקת את האצבעות כרגע, היא בעיקר בלגיה, שאחרי שנים ארוכות ולא מעט בזכות ילד הפלא שלה, חולמת בענק לקראת המונדיאל שבפתח. לוקאקו מצידו, יצטרך להוכיח שהוא עושה שיעורי בית גם בנבחרת ולא רק בקבוצות שלו.

רומלו לוקאקו חלוץ אברטון. Ian Walton, GettyImages
שכח את שער הבכורה באברטון, אבל יש לו הרבה אחרים לזכור. לוקאקו אחרי הכיבוש והמכה שחטף/GettyImages, Ian Walton

לפני כשלושה שבועות, רומלו לוקאקו חגג בסך הכול את יום הולדתו ה-21. עד לגיל הזה, הוא הספיק לכבוש לא פחות מ-65 שערי ליגה לאורך הקריירה שלו, שהחלה בליגה הבלגית ונמשכה בפרמיירליג. 65 שערים. עד גיל 21, לאלן שירר, גדול כובשי הפרמיירליג בכל הזמנים, היו עשרה שערי ליגה בלבד. לוויין רוני, שפרץ מוקדם מאוד, היו 44. למייקל אואן היו 55. ליאונל מסי עמד על 57. רק כדי לעשות קצת סדר. אחרי שלוקאקו, במשחקו השני בלבד באברטון, כבש צמד (ובישל שער נוסף) ב-2:3 על ניוקאסל, הוא הפך את עצמו לשחקן השישי הכי צעיר ולשחקן הלא-בריטי הכי צעיר ברשימה הזו, שמגיע ל-20 שערי פרמיירליג.

בגיל 21, לוקאקו גם הספיק לעבור המון. הוא ערך בכורה 11 ימים אחרי יום הולדתו ה-16, במדי אנדרלכט. בעונה הראשונה המלאה שלו במועדון, 2009/10, לוקאקו כבר סיים כמלך שערי הליגה הבלגית והוביל את הקבוצה לאליפות. אחרי 41 שערים ב-98 הופעות במדי אנדרלכט, צ'לסי שמה עליו את היד בקיץ 2011. העסקה הוערכה תחילה ב-12 מיליון יורו, אולם בסופו של דבר הבלוז שילמו, כולל תוספות כאלה ואחרות, לא פחות מ-20 מיליון.

אלא שמי שהביא אותו היה אנדרה וילאש בואש, שבקושי נתן לו צ'אנס. וכאשר הפורטוגלי פוטר ורוברטו די מתאו תפס את מקומו, גם הבקושי הזה הפך לכלום. לוקאקו ישב על הספסל, ובעיקר ביציע, ישב ולמד מאליל ילדותו דידייה דרוגבה, שסחף את הבלוז לזכייה מדהימה בגביע האנגלי ובליגת האלופות. הבלגי הצעיר אומנם למד, אבל ממש לא הרגיש שייך. בקיץ שאחרי הזכייה בצ'מפיונס, הוא סיפר: "כשסלומון קאלו שם את הגביע על הברכיים שלי באוטובוס, ביקשתי ממנו שייקח אותו משם מיד. לא רציתי לגעת בו, כי לא היה לי שום חלק בתואר הזה. צ'לסי ממש רצתה אותי בתחילת העונה, אבל אחרי כמה זמן התחלתי לחשוב שהם סתם זורקים כסף לכל עבר".

שחקן מנצ'סטר יונייטד ויין רוני. Alex Livesey, GettyImages
גם לרוני לא היו מספרים כאלה/GettyImages, Alex Livesey

העניינים בצ'לסי היו תקועים ולמזלו של לוקאקו, אחרי עונה של 12 הופעות בלבד ואפס שערים, הוא הושאל בפעם הראשונה ונחת בווסט ברומיץ'. במדי הבאגיס, הוא חזר להפציץ, עם 17 שערים ב-38 משחקים, תוך שהוא מוביל את הקבוצה לעונה נהדרת ולמקום השמיני ומסיים כמלך השערים שלה. בלעדיו, העונה, ווסט ברום נפלה עד למקום ה-17. לוקאקו גם היה אחראי על רגע היסטורי אחד גדול. ב-19 במאי 2013, מחזור סיום העונה, ווסט ברומיץ' אירחה את האלופה הטרייה מנצ'סטר יונייטד, במשחקו האחרון של סר אלכס פרגוסון כמנג'ר המועדון. השדים האדומים חגגו בדרך ל-2:5, אבל לוקאקו, שעלה כמחליף בדקה ה-46, כבש "שלושער מושלם" (אחד בימין, אחד בשמאל, אחד בראש) וקבע 5:5 מטורף בסיום.

עם תום העונה, הוא חזר לצ'לסי החדשה, של ז'וזה מוריניו, אבל גם התקופה הזו נגמרה במהירות. בסופרקאפ האירופי מול באיירן מינכן, לוקאקו החמיץ ברשלנות את הפנדל האחרון וצ'לסי הפסידה. ארבעה ימים חלפו, והחלוץ הצעיר הושאל בפעם השנייה, הפעם לאברטון. 16 שערים ב-33 משחקים כנראה גרמו למוריניו להבין בטעות הענקית שהוא עשה, בעיקר בשל העובדה ש"המיוחד" נאלץ להעביר את העונה עם כל מיני חלוצים זקנים או סתם כושלים.

לוקאקו התבגר באברטון. העובדה שחברו לנבחרת קווין מיראלס היה חלק מהקבוצה, עזרה לו לבחור להגיע אליה והתיאום שהשניים יצרו ביניהם לאורך העונה בוודאי משמח גם את מאמן הנבחרת, מארק וילמוטס, שבונה עליהם מאוד. בדירוג היכולת של אתר הפרמיירליג, המשקלל בתוכו שלל נתונים שונים, לוקאקו סיים את העונה החולפת במקום השישי מבין כל שחקני הליגה. רק לואיס סוארס, סטיבן ג'רארד, יאיא טורה, חברו לנבחרת אדן הזאר ו-וויין רוני הקדימו אותו. המנג'ר שלו באברטון, רוברטו מרטינס, אמר עליו במהלך העונה: "הוא כל כך משמעותי. הוא בלתי ניתן להחלפה. יש שחקנים כאלה בעולם. ברצלונה היא הקבוצה הכי טובה שיש, אבל בלי מסי גם היא סובלת".

שוער באיירן מינכן מנואל נוייר עוצר את הפנדל של שחקן צ'לסי רומלו לוקאקו. GettyImages
החמצת הפנדל מול נוייר ששלחה אותו מצ'לסי לאברטון/GettyImages

ועכשיו כאמור, מגיע המבחן הגדול מכולם - המונדיאל. לוקאקו יופיע לראשונה בטורניר היוקרתי כשהוא רק בן 21, כך שאם הקריירה שלו תתנהל ללא תקלות מיותרות ואם בלגיה תמשיך להפיק כוכבים בכמויות כאלה, לוקאקו בהחלט יכול לשחק בארבעה עד חמישה מונדיאלים. הוא כבר הצהיר לפני כמה חודשים בלי היסוס: "המטרה שלי היא להניף את הגביע עם בלגיה, מתישהו". הפעם האחרונה בה הבלגים שיחקו במונדיאל הייתה ב-2002, אז הם הפסידו 2:0 לאלופה שבדרך ברזיל בשמינית הגמר (מארק וילמוטס היה קפטן הנבחרת באותו משחק). ההצלחה הגדולה האחרונה של הנבחרת הייתה לפני 28 שנים, אז הגיעה לחצי הגמר במקסיקו 1986 ונכנעה לצמד גדול של דייגו מראדונה.

לטורניר הנוכחי בלגיה מגיעה עם רשימת שמות מדהימה, לא פחות. בזהירות רבה, אפשר אפילו להגיד שיש בה מעט דימיון לספרד של לפני ארבע שנים, זו שהניפה את התואר. אומנם לבלגים חסר הניסיון שהיה לספרדים מהזכייה ביורו ומברצלונה וריאל מדריד, אבל יש לא מעט קווים מקבילים. לבלגיה יש את אחד השוערים הטובים בעולם, אם לא הטוב מכולם כרגע, טיבו קורטואה, ממש כמו שהיה קסיאס בנבחרת ההיא. יש לה הגנה קשוחה בראשות וינסנט קומפני (אבל גם כמה נקודות תורפה בחולייה הזו), יש לה קישור אדיר ויש לה חלוץ מטרה שיכול לעשות את ההבדל. לספרד מודל 2010 היה את דויד וייה. "אל גואחה" כבש צמד מול הונדורס ושער קריטי נוסף מול צ'ילה בשלב הבתים ואז גם את שערי הניצחון ב-0:1 על פורטוגל בשמינית הגמר ועל פרגוואי ברבע. אם לוקאקו ייספק מספרים דומים, והוא בהחלט מסוגל, בלגיה יכולה למצוא את עצמה בין ארבע הגדולות. משם, כל דבר כבר באמת יהיה בונוס.

למרות גילו הצעיר, ובזכות הניסיון הרב שצבר עד כה, בבלגיה בונים על לוקאקו, שיידע לסחוב את הנבחרת. הוא ייאלץ להסתדר ללא שותפו לחוד, כריסטיאן בנטקה הפצוע, שיחמיץ את הטורניר. בלי חלוץ אסטון וילה, הבלגים נשארו רק עם דריס מרטנס מנאפולי ודיבוק אוריגי מליל כחלוצים לצד לוקאקו, כך שהכול ייפול ויקום עליו. ג'ון קרוס מה"מירור" כתב: "בלי בנטקה, בלגיה תזדקק ללוקאקו בשיאו במונדיאל. הוא יצטרך להביא את היכולות שלו מאברטון. הוא עשה הכול נכון העונה וניצל את ההזדמנות. במקום לשבת על הספסל של צ'לסי, הוא כיכב באברטון. הוא יעיל ואחד החלוצים הכי טובים בעולם. בלגיה מגיעה למונדיאל עם נבחרת מבורכת בכישרון ומי שיצטרך להפוך את הכישרון הזה לשערים הוא לוקאקו".

מארק וילמוטס מאמן נבחרת בלגיה. רויטרס
לולימוטס יש מאגר כשרונות חלומי, אבל הוא חייב את לוקאקו בשיאו/רויטרס

ב-27 ההופעות הראשונות שלו בנבחרת, לוקאקו מצא את הרשת רק חמש פעמים. שתיים מתוך אותן פעמים היו בצמד הגדול שלו ב-1:2 על קרואטיה במוקדמות. במשחק ההכנה הראשון של בלגיה לקראת המונדיאל, ה-1:5 על לוקסמבורג בשבוע שעבר, הוא הצית את הדימיון. אומנם זו הייתה רק לוקסמבורג, אבל השלושער של לוקאקו הראה שיש על מי לסמוך: "סיימתי את העונה עם שני שערים בשני משחקים באברטון ועכשיו כבשתי עוד שלושה שערים במשחק אחד", הוא אמר, "אני בכושר טוב ומקווה שזה יימשך במונדיאל. אין סיבה שלא". סוכנויות ההימורים מציבות אותו במקום השמיני לזכייה בתואר מלך שערי הטורניר, עם יחס של 1 ל-25, בדיוק כמו קארים בנזמה ודייגו קוסטה. רק מסי, ניימאר, רונאלדו, אגוארו, סוארס, היגואין ופרד לפניו.

ומה הלאה? החתימה הצפויה של דייגו קוסטה בצ'לסי עשויה לגרום ללוקאקו למצוא את עצמו שוב מחוץ למועדון, הפעם לתמיד. מאוריסיו פוצ'טינו חולם להביא אותו לקבוצתו החדשה טוטנהאם, אברטון תילחם ותנסה לשמור עליו איכשהו (למרות שגם היא מבינה את המצב ודני וולבק כבר סומן כמחליף) וגם דורטמונד ואתלטיקו מדריד נכנסו למרוץ. על פי הדיווחים האחרונים, צ'לסי הציעה אותו ועוד 18 מיליון ליש"ט לרומא, תמורת הבלם מהדי בנעטיה.

בינואר האחרון לוקאקו נכלל ברשימת עשרת הצעירים וכוכבי העתיד הגדולים בעולם שערך ה"גארדיאן": "בשנתיים וחצי שחלפו מאז צ'לסי הביאה אותו לאנגליה, החלוץ הבלגי התפתח להיות אחד השחקנים הכי מפחידים בפרמיירליג, אפילו אם ז'וזה מוריניו נותר לא משוכנע לגביו", נכתב עליו, "לוקאקו הוכיח את עצמו בתקופות ההשאלה בווסט ברום ואברטון. הוא יודע להשתמש בכוח, בפיקחות ובסיומת שלו מול השער ורק שיפר אותם בשנים האחרונות".

שחקן נבחרת בלגיה, רומלו לוקאקו. רויטרס
מי תזכה בשירותיו? לוקאקו חוגג את העלייה למונדיאל/רויטרס

ולסיום: אחד מחשבונות הטוויטר הכי משעשעים שיש נקרא "Lukaku Facts" (עובדות לוקאקו). הוא מתבסס על בדיחות בסגנון צ'אק נוריס. הנה המיטב:

- למה אנשים משווים את לוקאקו לאלוהים? נכון, הוא טוב, אבל הוא לא רומלו לוקאקו.
- רומלו לוקאקו יכול לתת ספרינט בזמן שהוא הולך.
- יש קוסמים שיודעים ללכת על המים, אבל רק לוקאקו מסוגל לשחות דרך היבשה.
- לוקאקו וסופרמן פעם התערבו מי ינצח בקרב. המפסיד היה צריך להתחיל ללכת עם תחתונים על המכנסיים.
- סופרמן לובש פיג'מות של רומלו לוקאקו כשהוא הולך לישון.
- סנטה קלאוס משאיר חלב ועוגיות לרומלו לוקאקו.
- רומלו לוקאקו לימד את וולטר ווייט איך להכין קריסטל מת'.
- לוקאקו יכול לגרום לבצל לבכות.
- לוקאקו יכול להרים כיסא עם יד אחת, בזמן שהוא יושב עליו.
- ביום השביעי האל נח, אז רומלו לוקאקו השתלט על העסק.
- יום אחד לוקאקו ויאיא טורה נקלעו לעימות פיזי, אנחנו מכירים את זה בתור המפץ הגדול.
- רומלו לוקאקו לא לוקח סטרואידים, סטרואידים לוקחים רומלו לוקאקו.
- רומלו לוקאקו ספר עד אינסוף. פעמיים.
- כריסטיאנו רונאלדו בועט כדור ב-88 מייל לשעה? לוקאקו רץ בכזו מהירות.
- היומן של לוקאקו עובר ישר מה-31 במרץ ל-2 באפריל. כי אף אחד לא עובד על רומלו לוקאקו.
- ההרכב של אברטון להערב: רומלו לוקאקו.

26 אלף איש לא טועים: Lukaku Facts

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully