וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוסטריה ושוויץ 2008

בפעם השנייה בהיסטוריה, אליפות אירופה לאומות נערכה בשתי מדינות. אוסטריה ושוויץ זכו באירוח המשותף של יורו 2008, אליו הגיעה יוון כאלופה המכהנת, אך בסיומו של הטורניר חגגה הנבחרת הכי לוזרית באירופה ובישרה על שינוי כיוון בכדורגל האירופי. זו הייתה האליפות של ספרד, שהניפה את גביע אירופה בפעם השנייה בתולדותיה והראשונה מאז 1964, לאחר שסיימה את הטורניר הנפלא בלתי מנוצחת והציגה מאזן מושלם בשלב הבתים.

שלב המוקדמות סיפק הפתעה אחת ענקית, כאשר אנגליה סיימה שלישית (עם אותו מספר נקודות כמו ישראל) ונעקפה על ידי קרואטיה ורוסיה. בכך הפכה רוסיה לנבחרת הבלתי מדורגת היחידה שהעפילה ליורו 2008. עבור אוסטריה המארחת ופולין הייתה זו הופעת בכורה בטורניר, בעוד שיאנית ההשתתפויות גרמניה רשמה הופעה תשיעית וחלמה על תואר ראשון מאז 1996.

משחק הפתיחה הפגיש בין שוויץ לצ'כיה, אבל המארחים הפסידו למרות התקוות הגדולות של אוהדיהם, איבדו את הכוכב אלכסנדר פריי בגלל פציעה ובהמשך הפכו לראשונים שמסיימים דרכם בטורניר. פורטוגל וטורקיה העפילו לרבע הגמר עם שש נקודות לכל אחת בבית א', כאשר הטורקים עשו זאת עם 2:3 דרמטי במחזור הסיום מול צ'כיה, אחרי שפיגרו 2:0 עד הדקה ה-75 ונהנו מטעות של פטר צ'ך דקה לסיום. גם המארחת הנוספת אוסטריה כשלה כבר בשלב הבתים, כשסיימה את בית ב' עם נקודה בלבד. האוסטרים הגיעו עם סיכוי למשחק האחרון מול השכנה גרמניה, אבל מיכאל באלאק הכריע את המשחק הטעון וחתם את הסיפור מבחינת האוסטרים.

בית ג' הוגדר כ'בית המוות' של הטורניר. אלופת העולם איטליה הוגרלה יחד עם צרפת, רומניה והולנד, שלא התחשבה בהערכות ושמרה על מאזן מושלם בשלושה משחקים. צרפת המאכזבת נותרה במקום האחרון עם נקודה עלובה, כאשר לאיטליה הספיקו ארבע נקודות על מנת להמשיך. אלא שהפרס של איטליה היה רבע גמר מול ספרד, שלא התקשתה לטייל עם תשע נקודות בבית ד' הנוח. רוסיה עלתה יחד איתה, בעוד יוון נפרדה מהכתר עם טורניר מביך בו לא צברה נקודות וכבשה שער בודד.

שלב רבע הגמר יצא לדרך בבאזל, שם גרמניה של יורגן קלינסמן ניצחה 2:3 במשחק נהדר את פורטוגל של לואיז פליפה סקולארי. בסטיאן שווינשטייגר החזיר את החוב על ההרחקה שעלתה בהפסד לקרואטיה בשלב הבתים, עם שער ושני בישולים במשחק מרשים, מול אותה נבחרת לרשתה כבש פעמיים במונדיאל 2006. היה זה רבע הגמר היחיד אשר הסתיים ב-90 דקות. יממה לאחר מכן טורקיה שוב חגגה בתום מותחן אדיר, כשעברה את קרואטיה עם 1:3 בפנדלים (1:1 ב-120 דקות). שער של איבן קלאסניץ' בדקה ה-119 נראה כשער הניצחון של הקרואטים, אבל עמוק בתוך תוספת הזמן של ההארכה איזן סמיח שנטורק, ובדו קרב מהנקודה הלבנה דאג השוער רושטו, שעלה לעזרת ההתקפה ובישל את השוויון של סמיח, לסדר לטורקיה חצי גמר אירופי ראשון.

הדרמה הייתה שם המשחק גם ברבעי הגמר האחרים. אחרי שלב בתים מושלם, הולנד נוצחה 3:1 בהארכה, דווקא בידי רוסיה של חוס הידינק. המאמן ההולנדי העמיד נבחרת מצוינת ולא שמר חסד למולדתו. רוד ואן ניסטלרוי עוד השווה בנגיחה ושלח את המשחק להארכה, אבל שם היה זה אנדריי ארשבין שבישל וכבש כדי לסגור עניין בשמונה הדקות האחרונות. רוסיה המתינה לדעת את זהות יריבתה בגמר, וגילתה כי ספרד נפרדה מתדמית הלוזרית עם ניצחון בפנדלים על איטליה. אחרי 0:0 ב-120 דקות ולעיני המלך חואן קרלוס ביציע, איקר קסיאס עצר בעיטות של דניאלה דה רוסי ואנטוניו די נטאלה, והעלה את ספרד לחצי הגמר אחרי שלושה רבעי גמר בהם הודחה בפנדלים.

מסע הקסם הטורקי הגיע לסיומו בסט. יאקוב פארק, כאשר גרמניה המלהיבה לימדה אותם איך נראה הצד הכואב של הדרמה. סמיח שוב הציל את הטורקים והשווה ל-2:2 בדקה ה-86, אבל פיליפ לאם כבש בדקת הסיום והעלה את המנשאפט לגמר אירופי שישי. ספרד עשתה את זה הפעם קל יותר, כשפגשה לעימות שני בטורניר את רוסיה וניצחה 0:3, אחרי 1:4 בשלב הבתים. צ'אבי, דני גוויסה ודויד סילבה הבקיעו במחצית השנייה באצטדיון ארנסט האפל בווינה, ולואיס ארגונס ענה לכל המבקרים עם גמר ראשון של הלה רוחה מאז 1984.

שחקני נבחרת ספרד חזרו שלושה ימים לאחר מכן לאותו אצטדיון, במטרה להיכנס לספרי ההיסטוריה כשמי שהחזירו את הכדורגל הספרדי לפסגה האירופית. לפני משחק הגמר נערך טקס הסיום, בו הזמר הספרדי אנריקה איגלסיאס שר את השיר הרשמי של יורו 2008. זה כנראה סימן על הבאות, שכן ספרד, גם ללא דויד סילבה ובשיטת משחק שונה מזו שהביאה אותה למעמד, הפגינה דומיננטיות בגמר שהיה מתחת לרמה הגבוהה של הטורניר, וגברה 0:1 על גרמניה משער של פרננדו טורס בדקה ה-33. בחגיגות על כר הדשא ולאחר המשחק, אף אחד כבר לא הזכיר לארגונס את ראול אותו התעקש להשאיר בבית. המאמן הוותיק צחק על כולם עם תואר ראשון לספרד זה 44 שנים והפיכתה של הנבחרת למעצמת היבשת. האיכות סוף כל סוף באה לידי ביטוי - יורו 2008 נצבע אדום.

מלך השערים: דויד וייה (ספרד) עם ארבעה שערים.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: אוסטריה, שוויץ, פולין, פורטוגל, איטליה, צרפת, יוון, טורקיה, צ'כיה, גרמניה, קרואטיה, רוסיה, ספרד, שוודיה, רומניה והולנד.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully