וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פורטוגל 2004

אם עד קיץ 2004 יורו 1992 נחשב למפתיע מכולם, הרי שהאליפות שנערכה בפורטוגל הגיעה וקבעה רף חדש להפתעות. היה זה הטורניר שהצביע יותר מכל על צמצום הפערים בכדורגל בשנות האלפיים, כשרק שבועות ספורים לפני כן זכתה פורטו בליגת האלופות בצורה מפתיעה ביותר.

כל הגדולות העפילו לאליפות, אבל יוון, שהמשיכה עד לזכייה סנסציונית, אותתה על כוונותיה כבר בשלב המוקדמות, בו הקדימה את ספרד בעיקר בזכות ניצחון 0:1 בסראגוסה. הפתעה נוספת נרשמה במוקדמות לאחר שטורקיה, שרק שנתיים לפני כן סיימה במקום השלישי במונדיאל 2002, הודחה בשלב הפלייאוף על ידי לטביה הקטנה ולא העפילה לטורניר הגמר.

משחק הפתיחה של הטורניר הפך בדיעבד לסממן הגדול ביותר שלו, כשיוון של אוטו רהאגל הפתיעה את פורטוגל הנרגשת וניצחה אותה 1:2. במחזור המשחקים השני של בית 1 סיימה יוון בתיקו 1:1 מול ספרד ולמעשה הבטיחה את עלייתה לרבע הגמר. ניצחון של פורטוגל על ספרד במחזור המשחקים האחרון שלח אותה לשלב הבא ואת הספרדים הביתה.

מבית 2 עלו אנגליה וצרפת לרבע הגמר ובבית 3 נרשמה דרמה כשאיטליה, שבדיה ודנמרק הגיעו למחזור האחרון כשלכולן סיכוי טוב לעלות. האזורי היו זקוקים לניצחון על בולגריה ולכל תוצאה שלא תהיה 2:2 בין הנבחרות הסקנדינביות כדי לעלות. שער של אנטוניו קסאנו בתוספת הזמן העניק לאיטלקים את 3 הנקודות מול הנבחרת הבלקאנית, אבל שבדיה ודנמרק סיימו ב-2:2, וגרמו לאיטלקים לטעון לקונספירציה סקנדינבית נגדם.

בית 4 התנהל בשליטה מוחלטת של צ'כיה הנהדרת, שהגיעה עם פאבל נדבד, תומאס רוזיצקי, יאן קולר, מילאן בארוש ואחרים בכושר שיא וצברה 9 נקודות מתוך 9 האפשריות, אחרי ניצחונות על גרמניה, לטביה והולנד. המאכזבת הגדולה הייתה גרמניה, שהמשיכה את השנים הרעות שלה עם הדחה מהטורניר אחרי שלא הצליחה לנצח אפילו את לטביה.

הצ'כים המשיכו להרשים גם ברבע הגמר, בו הביסו 0:3 את דנמרק, אבל במשחקים האחרים נרשמו דרמות. הולנד סופסוף הצליחה לנצח משחק בפנדלים אחרי שעשתה זאת מול שבדיה (0:0 בתום 120 הדקות), ואילו פורטוגל ואנגליה סיימו ב-2:2 מרתק, כשהלדר פוסטיגה משווה ל-1:1 בדקה ה-83 וכופה הארכה ואילו פרנק למפארד משווה ל-2:2 בדקה ה-115 וכופה פנדלים. דריוש ואסל ודייויד בקהאם רשמו שתי החמצות מול אחת בודדת של רוי קוסטה, והמארחת עלתה על חשבון עוד כישלון אנגלי. את ההפתעה הגדולה בשלב רבע הגמר רשמה יוון, שבזכות 0:1 קטן של אנחלוס חריסטאס בדקה ה-65, הדיחה את האלופה צרפת, שבאותו שלב כבר איבדה סופית את שליטתה בכדורגל העולמי, שנתיים אחרי הכישלון המהדהד במונדיאל במזרח הרחוק.

לחצי הגמר לא עלתה אף אחת מהנבחרות המעוטרות ביבשת, כשארבע המעפילות חולקות ביניהן שני תארים עולמיים בלבד. המשחק הראשון הפגיש את הולנד עם המארחת פורטוגל, שלא הרשימה בזכות כדורגל מבריק, אבל הפכה לנבחרת עיקשת שנעזרת בקהל שלה כדי לעבור כל משחק בשלום. כריסטיאנו רונאלדו, אז עדיין שחקן בתהליכי הבשלה, כבש ראשון ומאניש הכפיל. שער עצמי של ז'ורז'ה אנדראדה בדקה ה-63 רק צימק עבור ההולנדים, אבל פורטוגל ניצחה 1:2 ועלתה לראשונה בהיסטוריה שלה לגמר היורו.

לחצי הגמר השני עלתה צ'כיה כפייבוריטית ברורה מול יוון. המשחק לא התעלה לרמה גבוהה, ולמרות שרוזיצקי הפציץ את המשקוף כבר אחרי שתי דקות, היוונים הצליחו למנוע מהצ'כים לפתח את המשחק האטרקטיבי שלהם בזכות מרכז שדה חזק מאוד שכלל שחקנים כמו גאורגיוס קראגוניס, תאודוראס זאגוראקיס וקונסטנטינוס קאצורניס. פאבל נדבד נפצע במהלך המחצית הראשונה והוחלף 5 דקות לסיומה ואחרי 90 דקות הורה לוח התוצאות על 0:0. כשנדמה היה שעוד משחק באליפות הזו הולך לפנדלים, הגיע הבלם טריאנוס דלאס ראשון לכדור קרן של ואסיליוס צראטס ונגח פנימה בדקה ה-105. שער הכסף, לפיו יכולה להיות הכרעה אחרי המחצית הראשונה של ההארכה, הופעל, וצ'כיה המצוינת, שכבשה יותר מכל נבחרת אחרת בטורניר, נשלחה הביתה. יוון מצדה רשמה את ההישג הגדול ביותר בתולדותיה.

משחק הגמר, אם כן, היווה שחזור למשחק הפתיחה של הטורניר. אם בתחילת הטורניר נראה היה שפורטוגל נקלעה לפנצ'ר חד פעמי מול יוון, עכשיו היא עלתה למשחק על התואר כפייבוריטית ברורה לזכייה מול הקהל הביתי שלה. 62,865 צופים הגיעו לסטדיו זה לוז בליסבון כדי לראות את לואיס פיגו מניף את הגביע, אבל ליוון שוב היו תכניות אחרות. דקו הגיע פעמיים להזדמנויות טובות, אבל נבלם, כריסטיאנו רונאלדו לחץ, אבל ההגנה היוונית, שלא ספגה מאז שלב הבתים, עמדה בפני כל הניסיונות של מארחת הטורניר. פורטוגל בעטה ונגחה 16 פעמים לכיוון השער של אנטוניוס ניקופולידיס מול 4 ניסיונות בלבד מהצד השני, אבל לא מצאה את הרשת. גם 58 אחוזי החזקה בכדור מול 42 בלבד לא סייעו לה לכבוש. בדקה ה-57 נרשם השער שחתם את ההפתעה המרעישה. כמו בחצי הגמר מול צ'כיה, גם הפעם היה זה כדור קרן, שהפעם מצא את ראשו של אנחלוס חריסטאס, שנגח פנימה וקבע 0:1 שנשמר עד הסיום.

יוון - שעלתה לפני כן פעם אחת בלבד למונדיאל ורשמה בו כישלון חרוץ, אותה נבחרת שלה הייתה זו הופעה שנייה בלבד באליפות אירופה - רשמה את ההפתעה הגדולה ביותר בתולדות הכדורגל העולמי. הנבחרת שלפני הטורניר ההימורים על זכייה שלה נעו בין 1/80 ל-1/150, הדהימה וזכתה בגביע. היא עשתה זאת ללא סטייל ועם כדורגל נוקשה וחסר דמיון, אבל בסופו של דבר מיליוני יוונים בכל רחבי העולם יצאו לרחובות לחגוג הישג שאולי לא יחזור לעולם.

מלך השערים: מילאן בארוש עם חמישה שערים.

הנבחרות המשתתפות בטורניר: פורטוגל, יוון, ספרד, רוסיה, צרפת, אנגליה, קרואטיה, שוויץ, שבדיה, דנמרק, איטליה, בולגריה, צ'כיה, הולנד, גרמניה, לטביה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully