וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להכביר במיליק: ארקדיוש מיליק הפולני, מלך ההחמצות של יורו 2016

מתלוצץ עם המבקרים, מקבל טיפים מברגקאמפ, מעביר מסר לרונאלדו. ארקדיוש מיליק, "הכישרון הטבעי הכי גדול של פולין", מרבה להחמיץ על המגרש, אבל לא מסוגל לפספס מחוצה לו. שליחנו ליורו על החלוץ "שיכול היה לשבור את שיא השערים של פלאטיני"

ליאור נאור

10 דקות אחרי תחילת מסיבת העיתונאים של נבחרת פולין לקראת רבע גמר היורו מול פורטוגל, העסק צבר תאוצה. אחרי שאלות בנאליות למאמן אדם נבאלקה ולמגן ארתור ידזייצ'יק, הגיעה פנייה לנציג השלישי של הנבחרת על הבמה - ארקדיוש מיליק.

"תגיד, אתה קורא את מה שכותבים עליך באינטרנט, את הביקורות על ההחמצות שלך?", שאל אחד העיתונאים הפולנים. מיליק דאג להפיג את השעמום והגיב ללא היסוס: "לא מזיז לי מה כותבים ומה אומרים, זה עובר לידי. היו לי מצבים טובים, זה נכון. אולי לא הגעתי אליהם עם 'דם קר', אבל יש לי את הכישורים לשים את הכדור ברשת. ברבע הגמר מתחיל פרק חדש".

ומיליק, "הכישרון הטבעי הכי גדול שלנו", כפי שמגדירים אותו אנשי התקשורת בארצו, מזמין גם אתכם לצפות.

עוד בנושא

חלוץ נבחרת פולין ארקדיוש מיליק חוגג. GettyImages
כמה אפשר להחמיץ? מיליק/GettyImages

במהלך המשחק נגד שוויץ, האוהדים ביציע הפצירו בנבאלקה להוציא את מיליק. אחד העיתונאים נופף באצבעו לשלילה כדי לסמן להם: זה לא יקרה. נבאלקה, שבגיל 19 לבש את מדי הנבחרת במונדיאל 1978 ומיישם את הגישה הזו של אמון בצעירים גם כמאמן (ברטוש קפוטסקה, למשל), יילך עם מיליק באש ובמים. הוא זה שגילה את "ארק" בליגה הרביעית (רוזבוי קטוביצה) ונתן לו חוזה בגורניק זאבז'ה, בגיל 17. ארבעה שבועות לאחר החתימה, הילדון כבר פתח בהרכב של נבאלקה. לפני שלוש שנים, הגיע האיחוד שלהם בנבחרת.

באייר לברקוזן הייתה זו שרכשה אותו בגיל 18, אבל הקפיצה הייתה כנראה מוקדמת מדי ומיליק לא התאקלם. גם ההשאלה לאוגסבורג לא תרמה והשנתיים שלו בגרמניה הסתיימו עם שלושה שערים בלבד. ההשאלה הבאה, לאייאקס, הייתה מועילה יותר. אחרי 11 שערים בעונת הבכורה בהולנד, מיליק נרכש על ידי הקבוצה מאמסטרדם עם חוזה עד 2019, זכה לליווי אישי מדניס ברגקאמפ שעבד איתו (בהצלחה חלקית) על הטכניקה והסיומת, ובעונה החולפת הבקיע 21 שערים (שבקלות יכולים היו להפוך ל-40) ובישל עוד שמונה.

המספרים הללו העלו את ערכו בשוק השחקנים ואייאקס ממתינה ומייחלת לסיום טוב של היורו, כדי לעשות עליו אקזיט. גם פטר בוס מחכה. מאמן מכבי תל אביב לשעבר התחיל אתמול (רביעי) באופן רשמי את עבודתו באייאקס, ובמסיבת העיתונאים באמסטרדם הבהיר: "אני רוצה לדעת מיד בסיום היורו מה קורה איתו, לא נגיע למוקדמות ליגת האלופות בלי חלוץ". את העדכון לגביו הוא כנראה יקבל מברגקאמפ, שמחלק למיליק טיפים גם במהלך היורו ומנסה לעודד אותו לאחר ההחמצות. ולצערו של החלוץ, יש לא מעט כאלה.

פטר בוס מאמן מכבי תל אביב. ברני ארדוב
מחכה לדעת מה קורה עם החלוץ שלו. בוס/ברני ארדוב

"האמת שמיליק היה צריך להיות מלך השערים של הטורניר", מודה בחיוך העיתונאי מרצ'ין ויבראל. "הוא כבש את שער הניצחון במשחק הראשון נגד צפון אירלנד, אבל היה צריך לסיים שם עם שלושער לפחות. מול גרמניה היו לו שתי החמצות גדולות וגם נגד שוויץ הוא בזבז מצבים מעולים שלבנדובסקי למשל היה עושה מהם שער. אבל זה חלק מהחבילה - ים כישרון וים החמצות. הוא גבוה, מהיר, יודע לכדרר. אם היה יותר חד ומדויק מול השער, כנראה היה כבר באחת הקבוצות הבכירות באירופה ולא באייאקס. אולי זה יבוא בהמשך, עוד עדיין צעיר".

הביקורות על אחוז ניצול המצבים האיום של מיליק מובנות. הוא שביעי בטורניר באיומים על השער (3.8 למשחק, מתוכן 2 לא למסגרת) וחמישי בבעיטות מתוך הרחבה. למרות זאת, במאזנו כאמור רק שער אחד. ברטוש זימקובסקי, שספר למיליק 10 החטאות בטורניר, כתב: "אנחנו ברבע הגמר, אבל אי אפשר להתעלם מכמות הפספוסים של ארק. הוא כבר יכול היה לשבור את שיא תשעת השערים של מישל פלאטיני מ-1984".

אבל צריך לזכור גם מה תרם. בגיל 22, יש לו כבר 11 שערים ב-30 הופעות בינלאומיות, כולל שישה (בתוספת שישה בישולים) במהלך המוקדמות. ביורו הזה, הוא העניק לפולין את הניצחון הראשון שלה אי פעם במסגרת אליפויות אירופה, בישל את שער הניצחון נגד אוקראינה וגם במשחק המתסכל מול שוויץ ביצע פעולה חכמה כשנתן לכדור הרוחב לעבור אותו בדרך לשער של קובה בלאשצ'יקובסקי, ובנוסף דייק בדו קרב מהנקודה הלבנה. "מיליק נהנה מתשומת הלב שההגנות מעניקות ללבנדובסקי", אומר ויבראל. "עד עכשיו הוא היה מעורב בכל שלושת השערים של פולין, וזה לזכותו. אי אפשר לדבר רק על ההחמצות. הוא מורגש, הוא נמצא שם".

שחקן נבחרת פולין רוברט לבנדובסקי. רויטרס
לבנדובסקי מקבל את כל תשומת הלב מההגנות ומיליק נהנה מזה/רויטרס

גם במסיבת העיתונאים מיליק הורגש. כמו שהמבקרים לא מפסיקים לדבר עליו, כך הוא לא חדל לספק כותרות. דווקא כמרואיין, הוא לא מסוגל לפספס. "ניצחון שלנו? הו, זו תהיה מכה קשה לסוכנויות ההימורים", הגיב בחיוך כאשר נשאל את מי תפתיע הדחה של פורטוגל. כאשר עיתונאית שבדית ביקשה לדעת מה הלך הרוח ברחוב הפולני בעקבות ההצלחה של הנבחרת בצרפת, מיליק גרם לפרץ של צחוק באולם כשהשיב: "לא הייתי שם כבר תקופה, איך אדע מה קורה?".

רק שאלה בנוגע לכריסטיאנו רונאלדו הצליחה לעצור את רצף משפטי המחץ. מיליק חזר להיות ילד. גרופי. "אני לא מסתיר את זה שאני מעריץ את רונאלדו, אמרתי לפני כמה שנים שניסיתי ללמוד ממנו עוד כשראיתי אותו משחק במנצ'סטר יונייטד", אמר החלוץ הפולני לקראת המפגש מול אלילו. "הוא אחד הגדולים בעולם, מהווה דוגמה לעבודה קשה. זה שחקן ששווה לשאוב ממנו השראה. ברור שאתרגש, זה מפגש מיוחד עבורי, אבל במשחק הזה אשים את ההערצה בצד".

ואולי, בהשראת רונאלדו, גם ישים את הכדור ברשת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully