וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שאק של סנטימנטים: סיכום שמינית הגמר בין פולין לשוויץ

הלבטים הלאומניים/אמוציונליים של ג'רדאן שאקירי, סגירת המעגל המרגשת של קפטן נבחרת צרפת בעבר ("אני פטריוט פולני") והבוס האמיתי של העולה הראשונה לרבע הגמר. רמז: לא לבנדובסקי

אימג'בנק GettyImages

ז'ורז' ברטה השקיע מאמץ כדי להיכנס לאצטדיון שלו. למשחק נטול סקס-אפיל בין שוויץ לפולין. הוא זכה בשש אליפויות עם סנט אטיין וערך 44 הופעות במדי נבחרת צרפת, כולל כקפטן בשנות ה-70', אבל מה לעשות, ההתאחדות הצרפתית לא שומרת כרטיסים לשחקני עבר. וברטה אמנם נולד וחי בצרפת (ממש בז'ופרואה גישאר) מכיוון שהוריו הגיעו לצרפת לפני מלחמת העולם השנייה, והוא גם הפך ליקיר העיר סנט אטיין, אבל הוא קודם כל פולני. בעבר שיחק עם צרפת בורוצלאב נגד פולין והפתיע את חבריו כששר, כקפטן הטריקולור, את ההמנון הפולני. עכשיו, בגיל 70, הוא שוב שר בפולנית, בגרון ניחר ועל סף דמעות. אלא שהפעם זה היה בבית שלו.

"זו סגירת מעגל סנטימנטלית עבורי", אמר לוואלה! ספורט ברטה הנרגש, שקיבל בסופו של דבר כרטיס למשחק מברנאר קאיאסו, נשיא סנט אטיין. "תמיד הייתי פטריוט פולני, הרגשתי אפילו שעשיתי טעות שלא שיחקתי עבור פולין. אני שמח שזכיתי לראות אותם כאן, זו חוויה מיוחדת במינה".

הקבוצה היחידה בה שיחק ברטה פרט לסנט אטיין, הייתה מארסיי. וזו גם התחנה הבאה של נבחרת פולין. ברטה מתכוון לעשות את המסע בעקבותיה. עוד אוהד שינסה לגרום לשחקנים שלו להרגיש בבית גם ברבע הגמר, ואולי יעזור לרוברט לבנדובסקי לשבור את הקרח. "היום הוא כובש, אני מוכן לשים על זה כסף", הבטיח חלוץ העבר לפני המשחק. הוא יבטיח שוב במארסיי.

עוד בנושא:

פולין חגגה, קובה: "הלוואי שנגיע עד הגמר"
פולין ניצחה את שוויץ בפנדלים ועלתה לרבע הגמר

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
"סגירת מעגל סנטימנטלית". ברטה/מערכת וואלה!, צילום מסך

שוב, כמו לאורך כל שלב הבתים, פולין הסתמכה על שחקנים אחרים בזמן שלבנדובסקי נראה אבוד לחלוטין. הכול הלך הפוך למלך שערי הבונדסליגה, גם מול שבעה שחקנים מהליגה בה הפציץ 30 שערים העונה. אפילו המשרוקית של מארק קלאטנברג לא הפיקה צלילים לטובתו. לפחות הוא בעט פנדל מצוין והחברים דאגו להעניק לו הזדמנות נוספת בשבוע הבא. קמיל גרוסיצקי נצץ במחצית הראשונה, קובה בלאשצ'יקובסקי שוב כבש (וכשזה קורה, פולין אף פעם לא מפסידה) וגז'גוז' קריכוביאק היה הבוס במרכז המגרש. ברגע יוצא דופן, כאשר הוא איבד כדור במהלך ההארכה, ניגשו אליו שלושה שחקנים לפני ביצוע קרן של שוויץ, כדי לבדוק שהוא בסדר. הם פשוט לא רגילים לראות אותו טועה.

קריכוביאק היה הרבה יותר מבסדר. כמה סמלי שאת הפנדל המכריע הוא בעט, ובצורה מושלמת. בזמן שביציע מדברים על החזרה שלו לצרפת, אותה עזב תמורת 5 מיליון יורו לפני שנתיים וכעת צפוי להירכש על ידי פריס סן ז'רמן ב-45 מיליון, הקשר הנהדר של סביליה ניווט את המשחק במחצית הראשונה וידע להרגיע אחרי ספיגת השוויון. הוא ניצח בדו קרב הישיר מול גרניט ג'אקה, עוד לפני ההבדל בין הפנדלים שלהם.

"ידענו שזה יהיה סוג המשחק שיתפתח, שוויץ נבחרת ברמה גבוהה שמחזיקה הרבה בכדור, וקריכוביאק עשה לנו סדר בקישור. הוא גם דאג שנחזור לשלוט לאחר הספיגה, הוא שחקן מצוין", אמר המאמן הפולני אדם נבאלקה, שנבחרתו קבעה שיא חדש לפתיחת יורו, עם 352 דקות רצופות ללא ספיגה. עד הצ'ילנה הפנטסטית של ג'רדאן שאקירי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
שחקן נבחרת פולין, גז'גוז' קריכוביאק. GettyImages
הבוס הגדול במרכז המגרש. קריכוביאק/GettyImages

עם כל הסימפטיה לגיבור הטרגי ג'אקה, שאקירי היה ה-סיפור בצד השני. מיד עם פתיחת המחצית השנייה, הוא ביצע פעולה אישית נהדרת וסחט כדור קרן. בריצה אל דגל הקרן, קשר סטוק סיטי נעמד מול האוהדים השוויצרים והחל להלהיב אותם. הקהל האדום נענה, העלה ווליום וכך גם הוא וגם האוהדים נכנסו לעניינים. התגובה של הקהל לא הייתה מובנת מאליה. הרי לפני המשחק מול רומניה בשלב הבתים, שאקירי הודה שקיימת אפשרות שיעבור לייצג את המדינה בה נולד - קוסובו. את מה שלא יכול היה לעשות ברטה בזמנו, יכול "שאק" לעשות היום מפני שמדובר בנבחרת חדשה. "אם המאמן יתקשר אליי ויציע לי לבוא כקפטן, אני אשקול את זה", אמר לפני 11 ימים ובכך לא רק השאיר את כולם במתח, אלא גם עקץ את מאמנו הנוכחי ולדימיר פטקוביץ'.

על שום מה ולמה העקיצה? על כך שפטקוביץ' התעלם ממנו כאשר חיפש קפטן במקום גוקאן אינלר שלא נכלל בסגל לטורניר. שטפן ליכטשטיינר קיבל את המינוי, ואלון בהראמי וגרניט ג'אקה נבחרו כסגנים, ורק לשאקירי לא נשאר. הוא ספג ביקורות קשות במהלך שלב הבתים ("הוא איבד את החשק לכדורגל, רק בוכה ומתלונן", האשים פלוריאן מאייר בטור אישי ב"לה מטן") והרגע הגדול שלו ביורו עד לשמינית הגמר היה הבדיחה על חשבון פומה בעקבות החולצות הקרועות במשחק נגד צרפת ("אני מקווה שהם לא מייצרים קונדומים"). אך למרות כל הביקורות, בשוויץ ידעו שהוא היחיד שיכול לספק את הברק ולהעניק להם ניצחון ראשון על פולין אחרי 40 שנה. ניצחון לא הושג, אבל כשנחה עליו הרוח, זה בדרך כלל מסתיים עם שער בלתי נשכח.

"אתה כנראה לא מכיר אותי מספיק, אני תמיד כובש שערים יפים", ענה שאקירי לעיתונאי ששאל אותו האם המספרת הזו, שקטעה עבורו בצורת של יותר משנה במדי הנבחרת והגיעה בדיוק שנתיים אחרי השלושער במונדיאל, שווה את תואר השער היפה בקריירה. "יכולנו להשיג משהו גדול בטורניר הזה, נצטרך ללמוד מזה לקראת העתיד". האם זה אומר שיש עתיד משותף ושזה לא היה השער האחרון של הקשר במדי נבחרת שוויץ? שאקירי לא סיפק הצהרה חד משמעית, וסיכם: "אני תמיד גאה לכבוש עבור הנבחרת שלי, המדינה שלי". בינתיים, זו עדיין שוויץ.

קשר נבחרת שוויץ ג'רדאן שאקירי מבקיע. Alex Livesey, GettyImages
בינתיים עדיין בנבחרת שוויץ. שאקירי/GettyImages, Alex Livesey

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully