וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חבורת לול: הדרך הפתלתלה של איבן פרישיץ', המנהיג של קרואטיה

22.6.2016 / 6:30

פעם לא היה לו אופי, אבל היכרות קרובה עם איביצה אוליץ' שינתה את איבן פרישיץ', שהפך למנהיג של נבחרת קרואטיה. סיפור על קריירה שהחלה בלול תרנגולות ועשויה להימשך תחת יורגן קלופ בפעם השנייה

איביצה אוליץ' פרש הקיץ מכדורגל בגיל 36, אבל רוחו ממשיכה לדחוף את נבחרת קרואטיה קדימה. החלוץ, שהיה תמיד סמל אמיתי למחויבות ולהקרבה, שינה את חייו של איבן פרישיץ' וגרם למהפך פנומנלי בדרכו המקצועית. כיום, כאשר הקיצוני מצעיד את הנבחרת המשובצת להישגים נהדרים באליפות אירופה ומשמש מנהיג על המגרש, המעבר שלו לוולפסבורג בינואר 2013 מקבל משמעות חדשה. אפשר להגדיר אותו כרגע מכונן.

"שמעתי על האופי של אוליץ' כבר מזמן, אבל רק כשהתחלתי לשחק ולהתאמן לצידו הבנתי עד כמה אני חייב להשתנות וכמה קשה אני צריך לעבוד על מנת שאוכל להתקרב לרמתו. הוא המודל שלי לחיקוי. הוא הרחיב את האופקים שלי ועזר לי לבחור בדרך הנכונה בשלב קריטי בקריירה שלי", אמר פרישיץ' לקראת המונדיאל לפני שנתיים.

עוד בנושא:

קרואטיה ניצחה 1:2 את ספרד, פרישיץ' כבש את שער הניצחון
סרחיו ראמוס: "אנחנו חייבים להסיק מסקנות מההפסד הזה"

שחקני וולפסבורג איבן פרישיץ', איביצה אוליץ'. GettyImages
האיש ששינה לו את הקריירה. אוליץ' עם פרישיץ'/GettyImages

רפאלוב היה היורש בברוז'

הוא נהנה משיתוף הפעולה עם המנטור במשך שנה וחצי בשורות הזאבים, למד ממנו גם באימוני הנבחרת, וגביע העולם היה מצוין מבחינתו. אמנם קרואטיה הודחה בשלב הבתים, אבל פרישיץ' בישל לאוליץ' וכבש שער מרהיב בעצמו ב-0:4 על קמרון, וגם מצא את הרשת בהפסד למקסיקו. רוב שחקני הנבחרת ספגו ביקורת, אבל פרישיץ' ואוליץ' קיבלו רק מחמאות.

כך התחולל על אדמת ברזיל המפנה בגישת האוהדים הקרואטים כלפי פרישיץ'. עד המונדיאל הוא נחשב לשחקן חסר יציבות וקצת אנוכי, אשר מסוגל לספק מהלכים קסומים אך גם להיעלם במשך משחקים שלמים. על הכישרון הטהור שלו מעולם לא הייתה מחלוקת, אך היכולת למצות אותו – זה כבר סיפור אחר לגמרי. הכוכב הצעיר התקשה לנגן כינור שני כשצריך, לא השקיע מספיק בהגנה, והסטיגמה הזו הייתה עלולה להרוס את תדמיתו לחלוטין. למעשה, היא הפריעה לו מאוד גם בקדנציה הבעייתית בבורוסיה דורטמונד.

הסקאוטים של יורגן קלופ עקבו במשך שנתיים אחרי ביצועיו של הקרואטי במדי קלאב ברוז' ולא הפסיקו להעביר דיווחים מעודדים. פרישיץ' היה אחד הכוכבים הבולטים בליגה, ואף נבחר לשחקן המצטיין בעונת 2010/11 עם 22 שערים ואינספור מצבים שבישל לחבריו. הצהובים-שחורים שילמו תמורתו 5 מיליון יורו וסברו שמדובר בעסקה חלומית. ברוז', אגב, השקיעה מחצית מהסכום בהחתמתו של ליאור רפאלוב ממכבי חיפה, והקשר הישראלי היה היורש הישיר של פרישיץ' במועדון הבלגי.

ליאור רפאלוב שחקן קלאב ברוז'. GettyImages
נכנס לנעליים גדולות. רפאלוב במדי ברוז'/GettyImages

קלופ המליץ לסתום את הפה

ההתאקלמות בסגל הקבוצה שזכתה זה עתה באליפות בונדסליגה לא הייתה פשוטה עבור הכוכב הצעיר, בין היתר כי הוא היה קצת רב-גוני מדי. התפקיד המועדף של פרישיץ' בברוז' היה מאחורי החלוץ, אבל הוא הפגין יעילות גם בשני האגפים, וקלופ ייעד לו בעיקר את תפקיד סותם החורים השונים ברוטציה. הייתה זו החלטה הגיונית, ופרישיץ' אף הוכיח את עצמו לא פעם. כבר בספטמבר 2011 הגיע הרגע העצום שלו, כאשר נכנס כמחליף לבכורה בליגת האלופות נגד ארסנל והבקיע שער שוויון מרהיב ביופיו. אלא שקלופ נתן לו לפתוח בשמונה משחקי ליגה בלבד בעונתו הראשונה, בסיומה זכתה בורוסיה בדאבל, וכאשר המצב לא השתנה גם בשלהי 2012, סבלנותו של הקרואטי פקעה.

"אני מרגיש שיש למאמן משהו נגדי. הוא לא מתייחס אלי, ומתייעץ רק עם ארבעה שחקנים שמקורבים אליו", התלונן פרישיץ' בתקשורת. "עדיף לו לסתום את הפה. אף אחד מעולם לא פילס את דרכו להרכב בדיבורים. שיתמקד במעשים", השיב קלופ. שבועות ספורים לאחר מכן, מכרה אותו דורטמונד לוולפסבורג תמורת 8 מיליון יורו. הרווח היה צנוע יחסית, אבל לקלופ היה חשוב לשמור על שקט תעשייתי בחדר ההלבשה, והבכיינות של פרישיץ' חרצה את גורלו. בדיעבד, התברר שזה היה לטובה. עם אוליץ' לצידו, כל השקפת עולמו של הקשר השתנתה. בנוסף, המאמן דיטר הקינג לא רק העניק לו מקום קבוע בהרכב, אלא גם השתמש בו אך ורק באגף, והדבר אפשר לקרואטי להתמקד ולהתמקצע בתפקיד המוגדר.

יורגן קלופ מאמן ליברפול עצבני. GettyImages
עלה לו על העצבים. קלופ/GettyImages

הלול נקלע לקשיים, הילד נשלח לצרפת

תרומתו לעונה הנהדרת ב-2014/15, בה סיימה וולפסבורג במקום השני וזכתה בגביע, הייתה משמעותית ביותר, והוא אף בישל שער בגמר מול דורטמונד, שהיווה משחק פרידה עבור קלופ. אם תרצו, סוג של סגירת מעגל. על תקן קיצוני נרכש פרישיץ' לפני שנה על ידי רוברטו מאנצ'יני באינטר, ששילמה 15 מיליון יורו וקיבלה את אחד השחקנים היציבים והנחושים בעונה נטולת יציבות. שבעה שערים ושישה בישולים היו לו בליגה האיטלקית, אך חשוב מכך – הוא המשיך את התנופה מהמונדיאל כדי להפוך לגורם חיוני ביותר בנבחרת, עם שישה כיבושים במוקדמות היורו. מעמדו השתדרג באופן דרמטי, ואפילו אוהדי היידוק ספליט סלחו לו על הבריחה הגדולה ב-2006.

כאשר היה בן 17, נחשב פרישיץ' להבטחה הגדולה בהיידוק, והמאמן זוראן ווליץ' שקל לכלול אותו בסגל הבוגר, כאשר השחקן נעלם לפתע וחתם בסושו הצרפתית. הזעם היה עצום, והמועדון הקרואטי קיבל תמורתו 360 אלף יורו בלבד. רק שמונה שנים מאוחר יותר, במהלך המונדיאל בברזיל, נחשפה הסיבה האמיתית למהלך. אביו של השחקן התראיין וגילה כי איבן דווקא לא רצה לנטוש את היידוק, אך הוא הכריח אותו לעשות זאת על מנת לשלוח את כל משפחתו לצרפת ולשקם את הלול שלו שנקלע לחובות כבדים.

מבחינת משפחת פרישיץ' התוכנית עבדה לא רע, גם אם המאזנים הפיננסיים של הלול עדיין לא מזהירים. אחותו של איבן סיימה לא מכבר בהצטיינות לימודים באוניברסיטת ליל, והמעבר עשה רק טוב גם לאימו של השחקן. באופן אירוני, דווקא סושו כלל לא ידעה להשתמש בנער שקיבלה. המאמן אלן פראן, שביקש להחתימו, פוטר, ובלעדיו הוזנח הכישרון הצעיר בקבוצת המילואים, ואף נשלח לחצי עונת השאלה בקבוצה הבלגית הצנועה רוסלארה. שם גילו אותו הסקאוטים של ברוז', ומאז הכל היסטוריה.

איבן פרישיץ' שחקן נבחרת קרואטיה. רויטרס
הלולן שהפך ללוליין. פרישיץ'/רויטרס

מצטיין בכל המשחקים ביורו

מי יודע, אולי ללא ההתנסות בבלגיה כל הקריירה של פרישיץ' היתה יורדת לטמיון, ואביו היה כועס מאוד על עצמו על ההימור הכושל. אלא שהכל הסתדר, וכיום אין גאה ממנו. המונדיאל הפך את פרישיץ' לכוכב, המוקדמות ביססו את מעמדו, וכעת הוא חזר לצרפת אחרי עשור כדי לזנק לעמדה חדשה לגמרי. בתום שלב הבתים, פרישיץ' בן ה-27 הוא אחד השחקנים המצטיינים בטורניר כולו – לא פחות.

את תשומת הלב הוא משך עוד לפני שריקת הפתיחה, בזכות תספורת מיוחדת מאוד עם ציור של מפת קרואטיה. זה מצא חן בעיני מחנה האוהדים שתומך בנבחרת, אבל הם התלהבו עוד יותר מביצועיו. פרישיץ' היה השחקן הטוב ביותר בניצחון על טורקיה, הבקיע שער נאה לרשת צ'כיה, ואתמול היה הגיבור הגדול בקאמבק המפואר מול ספרד שהזניק את קרואטיה למקום הראשון ועזר לה לקבל יריבות נוחות הרבה יותר בשלבים הבאים. פרישיץ' בישל את השיוויון של ניקולה קאליניץ' והכניע בעצמו את דויד דה חאה שלוש דקות לסיום. קשה לחשוב על תסריט טוב יותר מבחינתו.

הדיווחים שמגלה ליברפול בכוכב הקרואטי החלו עוד בשלהי העונה שעברה, ודובר על הצעה של 30 מיליון יורו. כעת, כאשר פרישיץ' הוא סופרסטאר אמיתי, אוהדי האדומים ממרסיסייד לא יכולים לחכות להשלמת העסקה וחוששים שמישהו יטרפד אותה. אם היא אכן תצא לפועל, ירכוש אותו קלופ, שלעולם לא שומר טינה, בפעם השנייה – רק שהפעם הוא יקבל שחקן בוגר יותר ומאוזן יותר. את הכישרון מכיר המאמן הגרמני מקרוב באופן אישי, ועכשיו התווסף אליו גם האופי הנכון. אופי של אוליץ'. אם פרישיץ' יצעיד את ליברפול להישגים בשנים הקרובות, כדאי לקלופו לשלוח זר פרחים גדול לחלוץ הקרואטי, שרואה את יורו 2016 בטלוויזיה, אבל עדיין שותף לכל מהלך.

איבן פרישיץ' שחקן נבחרת קרואטיה (ימין). רויטרס
איבן פרישיץ' שחקן נבחרת קרואטיה (ימין)/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully