וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורו הארוך ביותר: ההפסד האחרון של נבחרת ספרד באליפות אירופה

המלחמה של סקולארי, הכניעה של קסיאס, הבכורה של רונאלדו והסיבוב של נונו גומס. לפני 12 שנים בדיוק הדיחה פורטוגל את ספרד מאליפות אירופה. מאז, לה רוחה לא הפסידה בטורניר. אורן יוסיפוביץ, שליח וואלה! ספורט לצרפת, על הערב ההוא בליסבון והסטטיסטיקה שממשיכה להיכתב

צילום: אורן יוסיפוביץ, עריכת וידאו: מרום שפיצר

בווידאו: המסע בעקבות עדן בן בסט

נונו גומס קיבל כדור שקיבל פליק מלואיס פיגו. החלוץ הנהדר של פורטוגל הסתובב, כשפיגו נע בלי כדור וחדר לרחבה. אין צורך, קפיטן — נונו שלח את הכדור לפינה, ואיקר קסיאס ראה אותו מנשק את הרשת ושמע את ליסבון נסדקת מרוב שמחה. 0:1 לפורטוגל. קצת יותר מחצי שעה לאחר מכן, מארחת יורו 2004 תבטיח את עלייתה לשלב הבא; וספרד, אוי ספרד — היא תעוף מהטורניר עוד באותו לילה.

מחר (שלישי), ביום הארוך בשנה, ספרד תפגוש את קרואטיה. אבל היום היא מציינת הרבה ימים והרבה שנים. כי מאז נונו גומס - 20.6.2004 - לה רוחה לא הפסידה במשחק יורו. 12 שנה - אינקרדבל!


עוד בנושא:

לעמוד הפייסבוק של יוסיפון
אלבניה חוגגת ניצחון היסטורי

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דה חאה היה בן 13. הקטור ביירין בן 9. ג'ורדי אלבה בן 15. אלברו מוראטה היה בן 11, כשספרד הפסידה ביורו בפעם האחרונה.

"מבחינתי, ספרד של 2004 היתה ספרד הכי גרועה בעשרים, אפילו בשלושים השנים האחרונות", אומר לוואלה! ספורט אלפרדו מרטינס. זה עשורים שהוא מלווה את לה רוחה וברצלונה, במסגרת עבודתו כשדר הרדיו Onda Cero, וגם אם הסטטיסטיקה יכולה להתנגד לתזה — אם הוא אומר, הוא יודע. "המאמן אינאקי סאס לא נתן אמון מלא בצעירים", הוא מספר בשיחת טלפון ממחנה הנבחרת הספרדית. "צ'אבי היה על הספסל, לא שיחק בטורניר הזה, וסאס העדיף את הקשרים של ולנסיה. הוא היה מאמן שמרן. לא אהבתי את השיטה, זה לא הרגיש כמו נבחרת, לא שיחקנו טוב בשום משחק בטורניר הרע ההוא".

דווקא פורטוגל המארחת פתחה רע, עם הפסד ליוון - ההפסד הבא לאותה יוון היה בגמר, אתם זוכרים. ספרד ניצחה את רוסיה 0:1 בדוחק, משער של ואלרון. מול יוון זה נגמר ב-1:1 (מוריינטס כבש ללה רוחה; חאריסטאס התחיל להתחמם עבור האימפריה), ולמשחק האחרון בשלב הבתים, 20 ביוני, ספרד פגשה את המארחת כשתיקו מספיק לה לשלב הבא. הקבוצה של לואיז פיליפה סקולארי היתה צריכה יותר מזה. "ידעני שנצטרך לנצח כדי לעלות ולכן השתמשתי במילים כמו 'מלחמה' ו'מוות' לפני המשחק", אמר הברזילאי. "השחקנים שלי קלטו את המסר - כדורגל זה מלחמה לפעמים".

פורטוגל לא ניצחה את השכנה מאז 1981 ועד לאותו היום — 23 שנה — לא דבר שהפריע לאחד כמו סקולארי להמר. הוא ערך שינוי אחד בהרכב: הושיב את סימאו על הספסל לצדו, והעלה שחקן בן 19 להופעת בכורה רשמית. לא היתה לא ברירה - כריסטיאנו רונאלדו היה שווה את זה. עם שער במחזור הפתיחה של הטורניר והופעה נהדרת ב-0:2 מול רוסיה, המהלך היה מתבקש. וכריסטיאנו גם סיפק קבלות - עם משחק אגפים טוב מאוד בפתיחה, ונגיחה שיצאה החוצה כאילו ננגחה מול אוסטרים. הם התחילו טוב, כשדקו מנהל את העניינים - הוא סיים עם השחקן המצטיין של המשחק.

כריסטיאנו רונאלדו מול קרלס פויול ב-2004. GettyImages
הופעת בכורה רשמית. רונאלדו/GettyImages

לקראת המחצית סקולארי לא אהב את מה שראה, ובהפסקה שלח את פאולטה למקלחת והורה לנונו גומס לסדר את הקשת בשיער. תריסר דקות לאחר מכן הוא פרע את השיער של פיליפה.

את המשחק המונומנטלי, אגב, שפט אנדרס פריסק. כמה חודשים לאחר מכן הוא יחטוף מטבע לראש במשחק באולימפיקו, בין רומא לדינמו קייב. כמה חודשים לאחר מכן יפרוש מכדורגל בעקבות איומים על חייו.

הספרדים עוד ניסו, אך אלה היו הימים בהם סיימו משחקים עם שני מצבים למסגרת ופחות מ-50% פוזשן - הזוי. "זה היה המשחק הגרוע ביותר שלנו ביורו 2004", סיכם השוער הצעיר איקר קסיאס. "אנחנו הולכים הביתה כי מגיע לנו". "השער שלהם בא מחצי הזדמנות בזמן שהכי פחות ציפינו לו", תירץ המאמן סאס. "העלייה לשלב הבא היתה כבר בידיים שלנו, אבל הכדור פשוט לא נכנס".

סאס הוא זה שיצא. הוא הוחלף לאחר ההדחה המשפילה הזו, וכפי שאומר מרטינס בקולו הרדיופוני: "אני חושב שזה היה המשחק ששינה את העניינים. לואיס אראגונס שינה את הנבחרת, שינה את השחקנים, שינה את המערך. הוא הכניס את צ'אבי", ואחר כך את אינייסטה, "וזו היתה ההתחלה של העידן החדש. כן, ההפסד לפורטוגל כנראה היה הרגע — והשינוי היה רדיקלי".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

העסק הכן הומר באופן קיצוני. מאז, ספרד והסגנון שלה כבשו את העולם. זה לקח קצת זמן, במונדיאל 2006 לה רוחה הודחה על ידי צרפת בשמינית, אבל החל מ-2008 המכונה הכתיבה את הקצב. 98 משחקים תחרותיים שיחקה ספרד מאז אותו ערב בליסבון - היא ניצחה ב-76 והפסידה רק בתשעה. סטטוס חולני של 81.97% (ותודה לניצן ליבנה על הנתון). ונכון, ברזיל היתה נפילה ענקית, אבל בעשרת המשחקים התחרותיים האחרונים ספרד לא ספגה שער אחד, ובטורניר הזה היא בהחלט עדיין פייבוריטית ודומיננטית ומשחקת נהדר.

עם כל הכבוד למאזן הכולל, אנחנו כאן בשביל היורו, וביורו — המאזן גובל במדע בדיוני. 14 משחקים עברה לה רוחה באליפויות אירופה מאז הנונו. 11 ניצחונות, שתי העפלות בפנדלים, תיקו אחד ואפס הפסדים. וכן, שני גביעים. בשבעת המשחקים האחרונים שלה במסגרת היורו, היא אפילו לא ספגה שער. ליסבון, כריסטיאנו, דקו, פיגו ונונו נראים כמו זיכרון רחוק.

ואם הטקסט הזה לא ינחס את את הספרדים במשחק האחרון בשלב הבתים, מול קרואטיה, מחר בבורדו, ביום הארוך ביותר בשנה - לרונאלדו אולי תהיה אפשרות לשבור את הרצף בעצמו.


orenjos@walla.co.il

שוער נבחרת ספרד, איקר קסיאס. GettyImages
14 משחקים מאז ההפסד לפורטוגל; 11 ניצחונות, שתי העפלות בפנדלים, תיקו אחד ואפס הפסדים/GettyImages

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully