וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גב לאומה: ההזדמנות הגדולה של נבחרת אלבניה להיסטוריה לאומית

19.6.2016 / 14:00

היא אמנם עדיין ללא נקודה ביורו, אך אלבניה כבר הביאה גאווה עצומה למדינה, ויכולתה המצוינת צריכה להדאיג את אלישע לוי לקראת מוקדמות המונדיאל. אלא שהקמת נבחרת קוסובו מאיימת על הפרוייקט של ג'אני דה ביאזי

AP

בווידאו: אחת האוהדים האלבניות שהלהיבו את היורו

יש לה אפס נקודות ואפס שערי זכות אחרי שני מחזורים, ובכל זאת אלבניה היא הפתעה נעימה מאוד ביורו 2016. הנבחרת הזעירה שהעפילה לטורניר גדול לראשונה בתולדותיה עושה חיים משוגעים, מאחדת את העם האלבני על כל גווניו בכל רחבי העולם, ומביאה גאווה עצומה עם נחישות אדירה, לכידות ודבקות במשימה. הם אולי נכנעו לשתי אימפריות שהיו עדיפות על הנייר, אך לא היו רחוקים מסנסציה בשני המקרים, וכעת חולמים על שלוש נקודות מול רומניה הערב.

עוד בנושא

22:00: רומניה ואלבניה נאבקות על מקום בשמינית הגמר
האוהדות האלבניות ריקה רוקי ואיריד אוקסה הפכו ללהיט
ובמקום ה-14: מד הכח המעודכן שלנו מחמיא לאלבניה

seperator

היה זה סמלי ביותר שהמשחק הראשון של אלבניה היה סוג של "דרבי" מול שווייץ, כולל מפגש בין האחים ג'אקה. הם רק חלק מהפאזל, כי 10 שחקני הסגל האלבני היו יכולים לייצג את שווייץ, ושישה שחקני הסגל השווייצרי יכלו לייצג את אלבניה. זה התחיל רע כאשר טעות של השוער אטריט ברישה העניקה ליריבה שער במתנה כבר בדקה החמישית.

המצב החמיר שבעתיים כאשר לוריק צאנה, הקפטן והמנהיג הבלתי מעורער בלב ההגנה, הורחק בצהוב שני מיותר עוד במחצית הראשונה. רוב הנבחרות הקטנות היו נשברות בנסיבות אלה. לא אלבניה. היא נתנה פייט אדיר, הנחיתות המספרית כלל לא הורגשה, שווייץ נכנסה בשלב מסוים לפאניקה, ושקלזן גאשי המחליף החמיץ הזדמנות מצוינת להשוות. בתקשורת האלבנית התמקדו לא בתוצאה אלא במאמץ ובגאווה הלאומית. "ההמנון שלנו נוגן, וכל העולם הקשיב", זעקה הכותרת בעיתון "טמה".

נבחרת אלבניה. AP
מתמקדים בעצם ההופעה ביורו. נבחרת אלבניה/AP

הנבואה של זמאן התגשמה

שברון הלב היה גדול עוד יותר נגד הצרפתים ביום רביעי. גם ללא צאנה המושעה, שנעדר באופן טרגי מהמשחק באיצטדיון ולודרום במארסיי שהיה ביתו במשך ארבע עונות עד 2009, האלבנים עמדו באופן כמעט מושלם ולא איפשרו למארחת להגיע למצבי הבקעה. הם כלל לא הסתגרו בהגנה, יצאו למתפרצות מסוכנות, והקשר האנרגטי לדיאן ממושאי אף פגע בקורה של הוגו לוריס. רק טעות קריטית של המאמן האיטלקי ג'אני דה ביאזי הרסה את החלום.

בדקה ה-85 הוא הכניס את שחקן האגף פרדריק וסלי על תקן בלם במקומו של ארלינד אייטי שהסתדר נפלא עם אנטואן גריזמן. כאשר קיבל וסלי, שחקן לוגאנו, את הזימון לנבחרת, אמר מאמן קבוצתו זדנק זמאן: "אני שמח בשבילו, אך מודאג בשביל אלבניה". ואכן, וסלי היה זה שפיספס לחלוטין את גריזמן שנגח פנימה בדקה ה-90. דימיטרי פאייה הכפיל את התוצאה, אבל הפסד 2:0 לא שיקף את מאזן הכוחות האמיתי.

ג'אני דה ביאזי מאמן נבחרת אלבניה. AP
יזם את פרוייקט גיוס האלבנים האתניים בכל רחבי אירופה. ג'אני די ביאזי/AP

יום הולדת למאמן שהתחתן עם הנבחרת

הדמעות זלגו מעצמן, אבל מעטים מאוד באלבניה האשימו את דה ביאזי. אחרי הכל, זו הנבחרת שהוא בנה כנגד כל הסיכויים, וההצלחה הזו שייכת קודם כל לו. האיטלקי בכלל שקל לפרוש כאשר קיבל שיחת טלפון מפתיעה מההתאחדות האלבנית ששינתה את חייו. הוא יזם את פרוייקט גיוס האלבנים האתניים בכל רחבי אירופה, כולל ילידי חבל קוסובו. הוא גם שינה את הגישה מהקצה אל הקצה. "שינוי המנטליות היה האתגר הקשה ביותר עבורי. כאשר הגעתי, הבנתי שלאלבנים יש נטייה להסתפק במועט. הם לא האמינו ביכולתם להשתפר, וגם לא רצו בכך. עבדתי המון כדי להחדיר בהם רעב להתקדם", הוא סיפר.

מגוון רחב יותר של שחקנים איכותיים ונכונות להתמודד עם אתגרים גדולים הם שאיפשרו לאלבניה לחגוג העפלה שנראתה עד לא מכבר בלתי אפשרית. "ג'אני היקר, מילים לא יכולות להביע עד כמה אני מודה לך בשם העם כולו", אמר ראש הממשלה אדי ראמה אחרי שהמשימה הושלמה למיליונים יצאו לחגוג ברחובות. הוא באמת דיבר בשם כולם, והאיטלקי הפך מזמן לאלבני בעצמו. הוא לא רק קיבל אזרחות בשנה שעברה, אלא הצהיר: "התחתנתי עם הנבחרת הזו". זה סיפור אהבה לכל דבר. האוהדים אפילו העניקו לו שם אלבני ייחודי.

לכן הצטרפו כל האלבנים ברחבי תבל לציון יום הולדתו ה-60 של המאמן יום אחרי ההפסד לצרפת. עוגה מיוחדת הוכנה עבורו, ונשיא ההתאחדות ניצח על הברכות הרבות. המטרה היתה להעניק לו מתנה נאה מול צרפת, וזה לא היה רחוק, אך כעת הפרס יצטרך להגיע באיחור, אם בכלל. ניצחון הערב יאפשר לאלבנים לחלום על שמינית הגמר בהתאם לתוצאות בבתים האחרים, והם משוכנעים שאפשר לעשות זאת.

אלסעיד הוסאי שחקן נבחרת אלבניה מול בלס מטוידי שחקן נבחרת צרפת. GettyImages
כוכב על פוטנציאלי ברמה עולמית. אלסעיד היסאי/GettyImages

ניצחון על רומניה עשוי להספיק

"אנחנו מסוגלים לנצח את רומניה ולהבקיע את השערים שחמקו מאיתנו עד כה", אמר דה ביאזי. אם ישיגו שלוש נקודות, הם צפויים להנות ממאזן טוב יותר מהנבחרת במקום השלישי בבית 5 (שבדיה או אירלנד). הם עשויים להקדים גם את צפון אירלנד אם תובס על ידי גרמניה. הם יהיו לפני צ'כיה אם לא תשכיל לנצח את טורקיה במחזור האחרון, וגם בבית 2 עשויה הנבחרת במקום השלישי להיות עם מאזן גרוע יותר אם אנגליה תביס את סלובקיה ובמקביל רוסיה לא תנצח את וויילס.

"ההתלהבות לא פחתה מאז תחילת הטורניר, אלא אולי אפילו התעצמה. כל הרחובות מתרוקנים כאשר הנבחרת משחקת. זהו רגע השיא של הספורט האלבני, ואנחנו חשים גאווה גדולה. מבחינתו, אין הבדל בין ילידי אלבניה ולשחקנים שגדלו בשווייץ ובמדינות אחרות. כולם אלבנים ומייצגים את האומה. אוהדים רבים רואים בשחקנים ממוצא אלבני שבחרו לשחק בנבחרות אחרות בוגדים", מספר לוואלה! ספורט אוהד אלבני.

כאשר צופים במשמעת הטקטית המופתית של האלבנים, בהתעלות שחקנים אלמונים יחסית כמו ממושאי, אייטי, אמיר אברשי וארמיר לניאני, מבינים כי בנקודת הזמן הנוכחית יריבת ישראל במוקדמות מונדיאל 2018 טובה הרבה יותר בהשוואה לנבחרת שלנו. קל וחומר כאשר לוקחים בחשבון שעומד לרשותם כוכב על פוטנציאלי ברמה העולמית בדמותו של המגן הימני בן ה-22 אלסעיד היסאי מנאפולי, השחקן המצטיין במגרש במפגש מול צרפת. אלישע לוי, שעוקב בעניין, עשוי להסיק מסקנות לא מעודדות לקראת הקמפיין הקרוב.

אוהדי נבחרת אלבניה. AP
האוהדים קרועים/AP

שתי נבחרות לעם אחד?

ואולם, סוגיה גדולה אחת מטרידה מאוד את אלבניה ומסכנת מאוד את הפרוייקט הנהדר של דה ביאזי. פיפ"א אישרה לאחרונה את חברותה של קוסובו בארגון, והנבחרת של החבל העצמאי אף שולבה במוקדמות המונדיאל הקרוב. מצד אחד, אלבנים רבים לא מסוגלים להתנגד פוליטית למהלך. מאידך, רבים עוד יותר סבורים כי כל האלבנים צריכים לייצג נבחרת אחת, ולכן ארגון האוהדים הגדול במדינה החרים בשנה שעברה את משחק הידידות עם השכנה.

מאחר וקוסובו היא ישות חדשה, מותר לשחקנים להחליף את הזהות הלאומית ולשחק במדיה גם אם הם מייצגים כיום נבחרות אחרות. באופן טבעי, הדבר מהווה איום עצום על אלבניה. כבר לפני שנתיים, כאשר קוסובו עוד קיימה משחקים לא רשמיים בלבד, בחר השוער סמיר אויקאני לנטוש את אלבניה לטובתה. מאז ההצבעה בפיפ"א נפוצו דיווחים על אפשרות כי שחקנים מרכזיים חשובים הרבה יותר ילכו בעקבותיו.

אטריט ברישה שוער נבחרת אלבניה מול האריס ספרוביץ' שחקן נבחרת שוויץ. AP
עתידם של שחקנים רבים בספק. אטריט ברישה/AP

המשחק האחרון של הקפטן?

השם הבולט ביותר שהוזכר בהקשר זה הוא הקפטן צאנה, יליד בירת קוסובו פרישטינה. לאחרונה הכחיש המנהיג האלבני את השמועות, והוא בכלל עשוי לפרוש מכדורגל בינלאומי בגיל 33 אחרי אליפות אירופה, אך מילה אחרונה בנושא טרם נאמרה. אביו של טאולנט ג'אקה הודיע לאחרונה בשמו כי בנו יישאר בנבחרת אלבניה, אך גם זה לא ודאי. עתידם של השוער אטריט ברישה, הקשר בורים קוקלי ואחרים כלל לא בטוח נכון לעכשיו. אגב, גם נבחרות אחרות עלולות לספוג אבידות לטובת קוסובו, ואפילו ג'רדאן שאקירי וגרניט ג'אקה השווייצרים עלולים "לערוק".

גם אם כל הכוכבים יישארו בנבחרת אלבניה, הרי שהיא תצטרך להיאבק עם קוסובו על כוכבים צעירים טרם נאלצו להתמודד עם שאלה הזהות הלאומית. הדבר עלול להחליש את אלבניה בטווח הארוך ולהשפיע עליה משמעותית כבר בקמפיין מוקדמות המונדיאל. לכן, אם לא תהיה המשכיות, ההזדמנות הטובה ביותר של אלבניה לכתוב היסטוריה מחדש היא כאן ועכשיו. המשחק מול רומניה חשוב מכל הבחינות האפשריות, והוא עשוי להיות מרתק ומרגש.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully