וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שלטון החוליגנים: היחס ברוסיה לאלימות ביורו מוכיח שאסור לה לארח את המונדיאל

13.6.2016 / 13:00

ההתפרעות המאורגנת של חוליגנים רוסים במהלך היורו מתבצעת בעידוד תקשורתי חסר בושה, תוך העלמת עין מצד השלטונות. מיכאל יוכין עם זווית מקומית מבעיתה ומזעזעת על הרוח הגבית לאלימות

מערכת וואלה!

בווידאו: משדר הספורט היומי

"האוהדים הרוסים הביסו את האנגלים בנמל הישן במארסיי". את הכותרת המדהימה הזו סיפק אתר האינטרנט של ספורט אקספרס, עיתון הספורט הנפוץ ביותר ברוסיה, וכאן טמונה אחת הבעיות המרכזיות ביותר של האירועים האלימים במהלך אליפות אירופה. בעוד במדינות מערביות כמו אנגליה רואים את התנהגות החוליגנים בחומרה, הרי שהתקשורת הרוסית מעודדת בחלקה את המהומות, וכך עושים גם השלטונות. זהו סוד גלוי שהמשטר הרוסי העביר הנחיה ברורה ונחרצת לאמצעי התקשורת במדינה להציג את האירועים באור חיובי ככל הניתן. מדובר, להזכירכם, במדינה שתארח את המונדיאל בעוד שנתיים.

עוד בנושא

אופ"א הזהירה את רוסיה ואנגליה: אם האלימות תימשך, תורחקו מהיורו
גם אחרי המשחק: מהומות ביציע בין אוהדי רוסיה לאנגליה
גל האלימות נמשך: קטטה בין אוהדי גרמניה לאוקראינה

אוהד נבחרת רוסיה מכה אוהד נבחרת אנגליה. AP
השלטונות והתקשורת מעודדים במקום לגנות. המהומות במארסיי/AP

הכוונות היו ידועות מראש

תתבוננו בציוץ הזה, שנשלח בזמן אמת כאשר פורעים רוסים תקפו את האוהדים האנגלים מיד עם שריקת הסיום באיצטדיון ולודרום במארסיי. "האוהדים הרוסים מנקים את היציע האנגלי. רצים מהר יותר מללאנה", נכתב שם. דמיטרי יגורוב, שחתום על ההומור העלוב, הוא לא אוהד אקראי, אלא עיתונאי בכיר ושליח מיוחד ליורו 2016 מטעם championat.com, אחד האתרים הפופולריים ביותר ברוסיה.

דיווחו של יגורוב התנוסס במשך שעות ארוכות כידיעה ראשית באתר תחת הכותרת: "300 נגד 10,000. כיצד החוליגנים הרוסים פירקו את היורו". וכך כתב הפרשן המלומד: "כשבועיים לפני הטורניר פנו אלי עיתונאים בריטים שרצו לדעת כיצד הרוסים יתנהגו ביורו. השאלות היו פשוטות – האם הרוסים ירביצו לאנגלים והאם תהיה זו פעולה פוליטית. עניתי להם כך – אכן ירביצו, אבל אין לזה כל קשר לפוליטיקה". במסגרת הסיבות להתפרעות הצפויה מנה יגורוב את הטיעון המרשים הבא: "בניגוד ליורו בפולין לפני ארבע שנים, כל המחנות הרוסים יגיעו לצרפת מאוחדים".

כזכור, החוליגנים הרוסים עשו בעיות רבות מאוד במהלך האליפות הקודמת, וההתאחדות אף נענשה בידי אופ"א בהפחתת שש נקודות על תנאי במוקדמות יורו 2016. הבעיה מוכרת מזמן לשלטונות, אך לא נעשה דבר על מנת להשתלט עליה. מערכת המשפט במדינה מתייחסת בסלחנות בלתי נתפסת לפושעים, ואת הדוגמא הטובה ביותר לכך ניתן למצוא לפני שנתיים.

אוהדי זניט סנט פטרבורג פורצים למגרש במשחק מול דינמו מוסקבה ב-2014. GettyImages
אוהדי זניט פורצים למגרש ב-2014/GettyImages

מכה שחקן באגרופן - זכאי

במאי 2014, כאשר אלפי אולטרס של זניט פרצו למגרש במהלך המשחק מול דינמו מוסקבה. אחד מהם, חוליגן ידוע בכינוי גוליבר, היכה את ולדימיר גרנט, בלם הקבוצה האורחת, בפניו באמצעות אגרופן. המשחק פוצץ, זניט ספגה הפסד טכני, והיה זה שפל חסר תקדים אפילו במציאות העגומה ברוסיה. לאור העובדה כי גוליבר נשפט בעבר וסחב עונש מאסר על תנאי, כולם ציפו שייכנס לכלא לתקופה ממושכת. בפועל, כעבור חודש בלבד הוא זוכה מכל אשמה אחרי שנערכה סולחה בינו לבין גרנט, אשר סבל מזעזוע מוח כתוצאה מהתקיפה. ההמשך היה הזוי לא פחות – זניט הגישה תביעת נזיקין אזרחית נגד גוליבר על הנזקים הכספיים והתדמיתיים שנגרמו למועדון, והפסידה. כל מילה נוספת מיותרת.

זהויות החוליגנים ידועים היטב, אך איש לא מנע את נסיעתם של כל האולטראס לצרפת, על אף שכוונותיהם היו ברורות לחלוטין לא רק לעיתונאים בזויים מסוגו של יגורוב. הם מנוסים מאוד בקרבות רחוב, כי הרי מדובר למעשה במומחיות העיקרית שלהם בחיים. הם תקפו באלימות את האוהדים האנגלים בנמל הישן של מארסיי, וגרמו להם לברוח לכל הכיוונים. יגורוב, שעודכן ככל הנראה על המהומות מראש, התמקם באיזור נוח, תיעד את ההתרחשויות במצלמה ועשרות סרטונים ברשתות החברתיות, לצד הערות ציניות.

אוהד אנגלי נעצר אחרי הקטטה בין אוהדי נבחרת רוסיה מול אוהדי נבחרת אנגליה. AP
העיתונאים תודרכו על המהומות מראש. אוהד אנגלי במארסיי/AP

"הניצחון בנמל – זה מצוין"

במאמר המערכת הוא הדגיש שהניצחון המפואר הושג על אף שהרוסים היו בנחיתות מספרית ברורה, וסיים אותו במילים: "זה לא משנה אם האירוע חיובי או שלילי, ואם אנחנו צריכים להתגאות באוהדינו או לא. דברים כאלה קורים בכל טורניר ומייצרים הד גדול לא פחות מההתרחשויות על הדשא. חשוב יותר שהמהומות במארסיי לא ישפיעו את התוצאות שתשיג הנבחרת". את היום הוא סיים בציוץ המופלא הבא, בו התריע על האוהדים הרוסים שמחכים לפולנים ואוקראינים בניס: "זה יהיה יום מזוין לאופ"א ולצרפת". יש לחזור ולהדגיש – מדובר בעיתונאי המייצג את אחד מכלי המדיה המרכזיים ברוסיה. הוא לא יכול לפרסם דבר ללא אישור מגבוה.

יגורוב ממש לא לבד. נא להכיר את אנדריי מלוסולוב, שהקים לפני עשור את איגוד האוהדים הארצי ברוסיה, ובהמשך הפך לעיתונאי, פרשן, שדר רדיו, ואף כיהן במספר תפקידים רשמיים. בין היתר, שימש מלסולוב כדובר המארגנים של הסופר-קאפ הרוסי-אוקראיני שנערך בישראל בינואר 2014 בהשתתפות זניט, צסק"א מוסקבה, שחטאר דונצק ומלאליסט חארקוב. בקיצור, לא חוליגן אלא דמות ציבורית מוכרת. וכך כתב מלוסולוב על אירועי מארסיי בבלוג האישי באתר אינטרנט נפוץ, תחת הכותרת: "למה ניצחונם של האוהדים הרוסים בנמל מארסיי זה מצוין".

"החוליגנים ראויים להערצה"

"יש לנו במה להתגאות, ואנחנו צריכים לומר מילים טובות על האוהדים שלנו. ראינו בחורים בריאים, חזקים, נאים ולבושים היטב, אשר העיפו באגרופיהם אנגלים גדולים כאילו היו פינים בבאולניג. לא אנחנו התחלנו את המהומה. האנגלים פלשו לאיזור הנמל, שתו כמו שרק הם יכולים, והתעמתו עם הסובבים. הרוסים פשוט אספו 250 אנשים וניקו את האיזור הזה. הם עמדו נגד עשרות אלפים. האם הם לא ראויים להערצה על האומץ שגילו? על זה שכיסחו את הצורה לאזרחי המדינה שנחשבת באופן היסטורי וגיאו-פוליטי לאויב מספר אחת של רוסיה? אם השחקנים שלנו היו נערכים לטורניר כמו האוהדים, היינו זוכים מזמן באליפות אירופה", כתב מלוסולוב. בחשבון הטוויטר הוא צייץ: "האנגלים כבר מזמן לא קיבלו מכות כאלה. עשרות נפגעים, חלקם מחוסרי הכרה, כל הבארים רוסקו עד היסוד". כאמור, זו סיבה לגאווה.

במסע ההרס המאורגן הזה השתתפו האולטראס של כל הקבוצות הרוסיות. חלקם אפילו הגיעו לצרפת בתלבושת אחידה שמזהה אותם עם מועדונים מסוימים. הכל נעשה באופן גלוי ומופגן, וגם התקיפה הברוטלית של האוהדים האנגלים ביציעי ולודרום התבצעה לעיני המצלמות. אין להם מה להסתיר. ויטאלי מוטקו, שר הספורט ונשיא ההתאחדות בו זמנית, הלך להודות להם תוך כדי המהומות, ואף תועד כאשר ביצע תנועות עידוד ברורות מאוד.

"השר הודה לאוהדים על התמיכה"

כאשר נשאל על האירועים בתום המשחק, השיב מוטקו באיפוק: "אנחנו עלולים לספוג קנס כספי". הוא התלונן על כך שהאירועים נופחו מעבר לכל פרופורציה, ובא בטענות למארגנים שמיקמו את מחנות האוהדים ללא איזורי חיץ ביניהם. עובדה זו נכונה, כמובן, אך היא לא הבעייתית מכולן. לאחר מכן נערכה פגישה של מוטקו עם היו"ר הנוכחי של איגוד האוהדים, אלכסנדר שפריגין, אשר הקים בזמנו את הארגון לצד מלוסולוב. "השר היה במצב רוח טוב והודה לנו על התמיכה. הוא לא היה מרוצה משימוש בחזיזים, והתנצלנו בפניו על כך. על הקטטות לא דיברנו כלל. הוא אפילו לא הזכיר אותן", דיווח שפריגין לתקשורת.

כאשר פירסמה אופ"א איום להשעות את רוסיה מהטורניר בשל התנהגות אוהדיה, שינה מוטקו את הטון והסכים עם הצורך לחקור את האירועים. "הרוב הם אוהדים מצוינים, אך יש כאלה שלא באים לראות כדורגל אלא לעשות בעיות. צריך לזהות אותם ולא לאפשר להם להגיע לשום מקום. הם מביישים את המדינה שתארח את המונדיאל הקרוב", אמר השר, אחד האנשים המקורבים ביותר לנשיא ולדימיר פוטין. אלא שהליך הזיהוי בוצע כבר מזמן. הפורעים קיבלו יד חופשית לפעול בצרפת בעידוד תקשורתי, והממשל העלים עין.

איגור לבדב, חבר הוועד הפועל של ההתאחדות הרוסית, אמר: "האוהדים שלנו לא עשו שום דבר יוצא דופן. 90 אחוזים מהאוהדים הולכים למשחקים כדי ללכת מכות, וזה מצב נורמלי. החבר'ה הגנו על כבוד המדינה ולא נתנו לאנגלים לפגוע במולדת. צריך להבין אותם ולסלוח להם".

seperator

"ברוסיה נזיין את הבריטים"

סביר להניח שהמדיניות תהיה שונה בקיץ 2018, והמשטרה תפעל בנוקשות בלתי מתפשרת אל מול החוליגנים בתקופת המונדיאל ברוסיה. אבל מי ירצה להגיע לשם? האם האוהדים מרחבי העולם יסכנו את חייהם כדי להגיע למדינה, בה המנטליות השולטת היא להוכיח לכולם "למי יש גדול יותר"? תופעות הגזענות לא מטופלות ברוסיה כבר מזמן. הומופוביה היא כמעט מדיניות מוצהרת של הממשל. שנאת זרים בכלל, ושנאת המערב בפרט, היא מרכיב קריטי בתעמולת המשטר הנוכחי, ובלעדיה אין לו זכות קיום. אתם יכולים לדמיין לעצמכם אוהדים אמיתיים נוסעים לשם? בטוח הרבה יותר להישאר בבית.

לסיום, קבלו את הציוץ האחרון של העיתונאי המוערך יגורוב. הוא מיועד לרוסים, ולכן נכתב בשפתם: "באשר לבריטים: ברוסיה נזיין אותם)))". הסמיילים במקור, אבל זו ממש לא בדיחה. זו המציאות. ולכן יש לשלול מרוסיה את אירוח הטורניר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully