וואלה
וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בולמי זעזועים: כיצד צריכה בלגיה להשתמש בשלושת הבלמים שלה?

7.6.2016 / 14:00

אלדרווירלד ו-ורטונגן בלטו בטוטנהאם, אבל וילמוטס לא ממהר לשחזר את ההצלחה בנבחרת בלגיה, ולא בטוח גם לגבי התפקיד של ורמאלן. האם השלישיה שצמחה באותה קבוצת נוער תעמוד בלחץ ביורו?

מערכת וואלה!

בווידאו: נבחרת החלומות של יורו 2016

היה היה באנטוורפן, העיר הגדולה ביותר בבלגיה, מועדון כדורגל עם היסטוריה מפוארת בשם ברסחוט. ב-1999, כאשר נקלע לקשיים כלכליים והתדרדר לליגה השלישית, הוא התאחד עם השכנה העירונית ז'רמינל אקרן ששיחקה בליגה הבכירה, והישות החדשה חתמה מיידית על הסכם לשיתוף פעולה עם אייאקס. היתה זו אחת ההחלטות העסקיות הטובות בתולדות המועדון מאמסטרדם, ויש לה השפעה עצומה גם על נבחרת בלגיה הנוכחית.

תומאס ורמאלן בן ה-15 היה אחד השחקנים הראשונים שנדד צפונה במסגרת ההסכם, בשנת 2000. הוא נולד בפרבר הצפוני של אנטוורפן, עשה את צעדיו הראשונים באקדמיה של אקרן, וסומן כהבטחה גדולה בברסחוט. לסקאוטים של איאקס לא היה קשה להבחין בפוטנציאל הגדול. חלפו שלוש שנים, וגם יאן ורטונגן בן ה-16 עשה את הדרך מברסחוט לאיאקס. הוא נולד בפרבר המערבי של אנטוורפן, טופח באקדמיה המצוינת של הבלגים, והצטרף לחברו לעתיד.

באותו שלב כבר החזיקה אייאקס ברוב מניותיה של ברסחוט, אולם שינוי מפתיע בהנהלת המועדון הבלגי הביאה להרעה חדה ביחסים בין הצדדים. ב-2003 מכרה אייאקס את חלקה חזרה לברסחוט תמורת יורו אחד ויצאה מהמשחק. ובכל זאת, הקשרים העסקיים שעוד נותרו איפשרו לה להחתים בקיץ 2004 ילד פלא נוסף יליד אנטוורפן. טובי אלדרווירלד בן ה-15 הצטרף לאקדמיה באמסטרדם.

טובי אלדרוויירלד במדי אייאקס. GettyImages
אייאקס היתה בית לכולם. אלדרווירלד/GettyImages

התותחן לשעבר הלך לאיבוד

באליפות אירופה תושתת ההגנה הבלגית על השלישיה הזו. השורשים המשותפים, הן בעיר הולדתם והן בהולנד, מהווים נכס עצום עבור הנבחרת, ושיתוף הפעולה המופלא של ורטונגן עם אלדרוויירלד יצר את חוליית ההגנה הטובה ביותר בפרמיירליג בעונה החולפת במדי טוטנהאם. ואולם, הם חולקים גם בעיה משותפת. כבוגרי אייאקס הם שחקנים רב גוניים, שמסוגלים לשחק לא רק כבלמים, אלא גם באגפים. המאמן הלאומי מארק וילמוטס, שסובל ממצוקה בעמדות המגנים, העדיף לפיכך להשתמש בהם דווקא שם, והתעקשותו זו – אפילו אחרי הפציעה של הקפטן וינסנט קומפאני – גרמה לאינספור דיונים בקרב הפרשנים והאוהדים במדינה. זו הסוגיה השנויה ביותר במחלוקת, ופתרונה הנכון עשוי להפוך את בלגיה למועמדת אמיתית לזכיה, כי הרי בקישור ובהתקפה לא צפויות בעיות מיוחדות.

ורמאלן, החבר המבוגר בשלישיה, כיום כבר בן 30, נחשב פעם למוכשר ביותר, אך כיום הוא החוליה החלשה. אחרי שנים ארוכות של פציעות, שהחלו עוד כאשר החמיץ כמעט את כל עונת 2010/11 בארסנל, הוא כבר לא יוכל לחזור לרמה הנהדרת שהציג בצעירותו. ארסן ונגר הגדיר אותו כאחד הבלמים הטובים בתקופתו כאשר התותחנים שילמו לאייאקס 10 מיליון יורו בקיץ 2009, וזו לא היתה הגזמה, מה גם שהבלם תמיד היה מנהיג. תוך שלוש שנים הוא קיבל את סרט הקפטן באיצטדיון האמירויות, אך לרוע מזלו זה היה גם השלב בו איבד את מקומו בהרכב. ההימור של ברצלונה לשלם 15 מיליון יורו כדי להקדים את מנצ'סטר יונייטד במרדף אחרי הבלגי התברר כטעות בקנה מידה מפלצתי. ורמאלן בקושי שיחק בקאמפ נואו, ובינתיים התפתחו שני חבריו לרמה של כוכבי על בפרמיירליג.

תומאס ורמאלן שחקן ברצלונה. AP
כישלון קולוסאלי בבארסה. ורמאלן/AP

התרנגולים מאושרים ביחד

דרכו של ורטונגן לצמרת היתה פשוטה יחסית. הארי רדנאפ סיכם על החתמתו בטוטנהאם ימים ספורים לפני שפוטר בקיץ 2012, והבלגי הפך למעוז ההגנה של התרנגולים. אנדרה וילאש בואש הגדיר אותו כ"אחד הבלמים הטובים בליגה", אם כי נאלץ מדי פעם להשתמש בו כמגן שמאלי. גם טים שרווד שהחליף את הפורטוגלי בשלהי 2013 עשה זאת, והוא דווקא לא העריך את הבלגי ומתח עליו ביקורת פומבית אחרי התבוסה 4:0 לצ'לסי. שינוי נוסף בעמדת המאמן היטיב עם ורטונגן. מאוריסיו פוצ'טינו טען: "אולי היתה ליאן נסיגה ביכולת בעונתו השניה בקבוצה, אבל הוא עדיין שחקן קריטי עבורנו". ואכן, ורטונגן קיבל אשראי בלתי מוגבל מהארגנטיני, והגיע לשיאו כאשר חברו הטוב הצטרף אליו בקיץ 2015.

עבור אלדרוויירלד היה זה מסע קצת יותר מורכב. אחרי שכיכב בשלוש אליפויות רצופות של איאקס, הוא נמכר ב-2013 לאתלטיקו מדריד לדרישתו האישית של דייגו סימאונה, אך התקשה לפלס את דרכו להרכב שהיה חסום על ידי דייגו גודין ומירנדה. לכן פתח הבלגי ב-10 משחקי ליגה בלבד בעונת האליפות, ובכל זאת היתה לו תרומה כבירה להישג – היה זה אלדרווירלד שהבקיע את שער השיוויון המאוחר מול מלאגה וסייע לקולצ'ונרוס להישאר בפסגה. כאשר ראה שאין לו סיכוי בספרד, ביקש הבלגי להיות מושאל, ורונאלד קומאן לא פיספס את ההזדמנות להביאו לסאותהמפטון. המאמן ההולנדי, שעבד באייאקס כאשר אלדרווירלד הגיע לאמסטרדם כנער, סמך עליו בעיניים עצומות, והעונה היתה כה נהדרת שהמחיר ששילמה טוטנהאם, 16 מיליון יורו בלבד, נראה מגוחך למדי.

הציוות של אלדרווירלד עם ורטונגן הצעיד את התרנגולים למאבק על התואר. זה היה הסלע עליו ביסס המאמן את המערך, והאוהדים התאהבו ברכש החדש מהשניה הראשונה. אלדרווירלד נבחר לשחקן העונה של טוטנהאם, ובמקביל נכלל גם בנבחרת העונה של הפרמייר-ליג. "מעולם לא עבדתי קשה כמו אצל פוצ'טינו", אמר הבלגי, בעוד הארגנטיני שיבח אותו בכל הזדמנות: "טובי היה יציב והפגין יכולת עילאית לאורך כל העונה, והיה צריך להיכלל ברשימת המועמדים לשחקן המצטיין".

שחקני נבחרת בלגיה טובי אלדרוויירלד, יאן ורטונגן. GettyImages
ציוות נהדר בטוטנהאם. ורטונגן ואלדרווירלד/GettyImages

וילמוטס מעדיף אותם כמגנים

קל לומר, אם כן, כי יש למאמן בלגיה מזל גדול. שני הבלמים הנהדרים שהחלו את דרכם יחדיו בקבוצת הילדים של ברסחוט וגדלו יחד באייאקס מגיעים לאליפות אירופה אחרי עונה משותפת אדירה בצמרת הליגה האנגלית. שניהם בכושר נהדר, ואך טבעי לתת להם את המפתחות למרכז ההגנה באליפות אירופה. ואולם, ל-וילמוטס תמיד היו תוכניות אחרות לגביהם. לאורך כל הקדנציה, הוא ראה בהם בעיקר מגנים.

כך הם שיחקו, למשל, במונדיאל בברזיל. קומפאני צוות במרכז ההגנה עם דניאל ואן בויטן, אלדרווירלד אייש את משבצת המגן הימני, בעוד ורטונגן שיחק משמאל. משחק מול רוסיה בשלב הבתים, אגב, בחר וילמוטס לפתוח דווקא עם ורמאלן כמגן שמאלי, אך כוכב ארסנל נפצע אחרי חצי שעה, ובכך תם חלקו בטורניר.

כך היה גם במוקדמות, למרות פרישתו של ואן בויטן. ניקולאס לומברטס האלגנטי והשברירי שמשחק בזניט נבחר לחברו החדש של קומפאני במרכז ההגנה, בעוד שני הכוכבים מהפרמיירליג המשיכו לרוץ באגפים, גם בשני המשחקים נגד ישראל. וילמוטס לא התכוון לשנות דבר, אך הנה לכם צחוק הגורל – אחרי הפציעה של קומפאני נאלץ גם לומברטס לפרוש מהסגל רגע לפני פרסומו מסיבות בריאותיות. האוהדים דאגו, אך לפחות היו בטוחים שכעת נסללה הדרך להחזיר את הצמד מטוטנהאם למקומו הטבעי.

שחקן נבחרת בלגיה תומאס ורמאלן לצד המאמן מארק וילמוטס. AP
כאב ראש. וילמוטס ו-ורמאלן/AP

גם נאינגולן ודמבלה גדלו בברסחוט

לא כל כך מהר! במשחק הידידות מול שווייץ נוסה באופן ביזארי אקסל ויסטל כמגן ימני, בעוד ורטונגן המשיך כמגן שמאלי. אלדרווירלד שובץ עם ורמאלן במרכז. התוצאה לא מצאה חן בעיני המאמן, ובמשחק מול פינלנד נזרק ג'ייסון דנאייר, העילוי הצעיר של מנצ'סטר סיטי שהושאל העונה לגלאטסראי, כבלם לצד ורמאלן. שני החברים מטוטנהאם שיחקו שוב באגפים. "אני רואה בדנאייר כבלם, כי אני זקוק לשחקן מהיר שם", הצהיר המאמן. עם זאת, שלשום מול נורבגיה, הוא הסיט את דנאייר ימינה, ושילב סוף כל סוף את אלדרוויירלד עם ורטונגן במרכז. איש לא יודע אם זה תהיה בחירתו במשחק הראשון מול איטליה, והמתח בשיאו.

לא רק שלישיית ההגנה, אלא גם ראג'ה נאינגולן ומוסא דמבלה עשו את הצעדים הראשונים בכדורגל במדי ברסחוט, אך אם אתם תוהים לגבי גורלה, הרי שהוא עצוב מאוד. אחרי פירוק השותפות עם אייאקס דירדרה ההנהלה את המועדון לחובות כבדים. דור מלול ורועי דיין הספיקו לשחק בקבוצה לפני שהיא פשטה את הרגל ב-2013 ונעלמה מהמפה. לאנטוורפן אין כיום נציגה בליגה הבכירה בבלגיה, וזו עוול גדול, אבל לפחות המועדון שהוקם על הריסותיה על ברסחוט הצליח לעלות בחודש שעבר לליגה השניה. זו היתה שמחה לא קטנה עבור האוהדים למודי הסבל, והם יהיו מאושרים עוד יותר עם בלגיה תניף את הגביע בצרפת, כשמחצית מההרכב שלה מגיע מבוגרי המועדון שהפסיק להתקיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully