וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו”ח: שפל חדש באמון הציבור באולמרט

פנחס וולף

10.6.2008 / 10:01

המכון הישראלי לדמוקרטיה: מידת האמון של הציבור בראש הממשלה ירדה ל-17%. ירידה חדה באמון בבית המשפט העליון

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

המכון הישראלי לדמוקרטיה פרסם הבוקר (שלישי) את מדד הדמוקרטיה לשנת 2008. מהמדד, שהוגש לנשיא המדינה שמעון פרס, עולה כי מידת האמון שהציבור רוחש לבית המשפט העליון ירדה מ-61% בשנת 2007 ל-49% השנה.

המוסד שנהנה מרמת האמון הגבוהה ביותר הוא צה"ל - 71%, ואילו הגורם שזוכה לרמת האמון הנמוכה ביותר הוא ראש הממשלה, עם 17% בלבד. מידת האמון בכנסת עומדת רק על 29%. האמון בנשיא המדינה קפץ מ-22% בשנה שעברה ל-47% השנה. לעומת זאת, האמון במשטרה צנח מ-41% ל-31%.

"פחות חוקים, יותר תרבות"

נשיא המדינה שמעון פרס הגיב לנתוני הדו"ח: "אני מצטער על מוסדות שקרנן ירדה, יש לנו עניין שהיא תעלה. אנו זקוקים לזה לא פחות מהם משום שדמוקרטיה היא משטר של אמון ולא של כפייה, היא ממשל של המילה ולא של הפגיון". פרס קרא בטקס הגשת הדו"ח בבית הנשיא בירושלים, להפוך את האוניברסיטאות לאזורי בחירה, אם תשונה שיטת הבחירות לבחירות אזוריות, כך שגם סטודנטים יוכלו להיבחר לכנסת. לדבריו, "נתנו להם רובים ומטוסים כשהם היו בצבא, הם הרבה יותר מפותחים פיזית ואינטלקטואלית מצעירים של דורות קודמים וצריך לפתוח להם את הדלת, אפילו באופן מלאכותי".

פרס גם הציע "שהפוליטיקה לא תהיה מקצוע לכל החיים ושהפוליטיקאים יוכלו להיבחר רק למשך קדנציה או שתיים משום שאחרת הפוליטיקאי נמצא תחת אש צולבת של התקשורת, המשפט וחבריו וזה שוחק אותו". לדבריו, "חיוני שהצעירים ייכנסו לפוליטיקה. אם הפוליטיקה דורשת תיקון, שיבואו לתקן אותה ושלא יטיפו לאחרים". נשיא המדינה קבל על כך שבמדינה יש יותר מדי חוקים ופחות מדי הסתמכות על תרבות. "חוץ מחוקה מוכרחים תרבות, ערכים והתנהגות", אמר פרס.

בתגובה לדו"ח, נשיא המכון הישראלי לדמוקרטיה, ד"ר אריק כרמון אמר בטקס, כי "אנו במצב מסוכן ביותר. הישראלים מפנים עורף לפוליטיקה. דוחים את כל הפוליטיקאים, מביעים אי אמון במוסדות מרכזיים, עד כדי סכנה מוחשית לפוליטיקה הישראלית".

"שר המשפטים מסכן הדמוקרטיה"

"המשך כהונת שר המשפטים דניאל פרידמן בתפקידו מסכנת את הדמוקרטיה הישראלית", אמר היום (שלישי) ח"כ אופיר פינס (העבודה) בתגובה לפרסום מדד הדמוקרטיה הישראלית לשנת 2008 של המכון הישראלי לדמוקרטיה. לדבריו, "ממצאי המדד מוכיחים שהרשות השופטת נמצאת תחת איום קיומי וממשי. שר המשפטים הצליח בשנה אחת להרוס את האמון והיוקרה שנבנו במשך שנים".

"העמותה לדמוקרטיה מתגוננת" תוקפת דווקא את המכון הישראלי לדמוקרטיה לאור פרסום הדו"ח. לטענת מנכ"ל העמותה, שבי גטניו, "למכון הישראלי לדמוקרטיה יש יותר מיד ורגל בקידומו של התהליך המסוכן שהדו"ח מציג. ב-16השנים האחרונות הפך המכון הישראלי לדמוקרטיה לספינת הדגל של קשרי הון-שלטון. הטקטיקה בה המכון הישראלי לדמוקרטיה מציג מדי שנה נתונים המעידים על קריסת אמונם של אזרחי המדינה כלפי השיטה הדמוקרטית, מבלי לערוך חשבון נפש עצמי, חייבת להיחשף ברבים. למכון הישראלי לדמוקרטיה אחריות רבה לפגיעה בערכים הדמוקרטיים בישראל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully