וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רונאלדו בעקבות פאולו רוסי: הנבחרות שלא ניצחו בבתים והגיעו רחוק

25.6.2016 / 6:30

פורטוגל שרדה את הבתים בלי לנצח, ובעולם יש תקדימים. איטליה זכתה במונדיאל, פרגוואי העפילה לגמר הקופה, פנמה כמעט עשתה היסטוריה. הסיפורים שיעודדו את רונאלדו לקראת קרואטיה

אימג'בנק GettyImages

השער הדרמטי של ארנור טרוסטאסון בשניה האחרונה בבית 6 העניק לאיסלנד ניצחון היסטורי על אוסטריה ושלח את השדר האיסלנדי לחגיגות מטורפות, אך הוא היטיב בפועל דווקא עם פורטוגל. עד אז, דורגו הפורטוגלים במקום השני, בדרך למפגש עם אנגליה בשמינית הגמר ולצד החזק של יורו 2016 שכולל גם את גרמניה, ספרד ואיטליה. סיכוייו של כריסטיאנו רונאלדו להעפיל לגמר לא נראו מזהירים בלשון המעטה. השער האיסלנדי הוריד את פורטוגל למקום השלישי, ושיפר באופן ביזארי את מצבה. היא תתמודד כעת הערב בשמינית הגמר מול קרואטיה, ואם תצלח את ההתמודדות השקולה תפגוש את שווייץ או פולין ברבע הגמר. בחצי הגמר תחכה לה ככל הנראה בלגיה או וויילס. משימות לא טריוויאליות, אך הרבה יותר נוחות מהאופציה הקודמת.

לפיכך, פורטוגל אמנם טרם ניצחה עד כה בטורניר וסיימה את כל שלושה המשחקים בתיקו, אך יש לה סיבות טובות לחלום בגדול. ואם זה המצב, הגיוני להיזכר במקרים הקודמים בהם העפילו נבחרות לשלבים מתקדמים באליפויות שונות מבלי להשיג נצחונות בשלב הבתים.

עוד בנושא

שחקני נבחרת פורטוגל כריסטיאנו רונאלדו, נאני, ז'ואאו מוטיניו. רויטרס
ותודה לאיסלנד/רויטרס

תיקו מול פרו, ניצחונות על מראדונה וזיקו

המקרה הבולט והמפורסם ביותר שייך, כמובן, לאיטליה שזכתה בגביע העולם ב-1982 על אף שסיימה את כל משחקיה בשלב הבתים בתיקו. הנבחרת של אנצו ביארזוט ספגה ביקורת קטלנית במולדתה עוד לפני תחילת הטורניר, ועצם זימונו של פאולו רוסי שחזר זה עתה למגרשים אחרי השעיה ארוכה גרם להלם בחוגים מסוימים. היא פתחה עם 0:0 סביר מול פולין, אבל ספיגת שער שיוויון מאוחר מול פרו בדרך ל-1:1 לא היתה בתוכניות. למזלם של הכחולים, שני המשחקים הנוספים בבית הסתיימו ללא שערים, ולכן כל הנבחרות הגיעו למחזור הסיום עם שתי נקודות. כאשר פולין הביסה את פרו 1:5, ידעה איטליה שתיקו מול קמרון יספיק לה על מנת לסיים במקום השני, כי היא כבשה שער אחד יותר מהאפריקנים. באופן לא מפתיע, זה בדיוק מה שהושג בתיקו 1:1, והאיטלקים המשיכו לשלב הבא עם שלוש נקודות.

ההמשך ידוע – ניצחון נהדר על ארגנטינה, 2:3 על ברזיל שהפך לקלאסיקה, 0:2 על פולין בחצי הגמר, ו-1:3 נגד מערב גרמניה בגמר. רוסי כבש שישיה במשחקים אלה והוכתר למלך השערים. זה התסריט החלומי של הפורטוגלים הפעם, והוא לא בלתי אפשרי. הם אפילו לא יצטרכו לפגוש את דייגו מראדונה, סוקרטס, זיקו וקרל היינץ רומניגה.

פאולו רוסי, נבחרת איטליה, מול ג'וניור, נבחרת ברזיל, מונדיאל 1982. GettyImages
פאולו רוסי ואיטליה הלכו כל הדרך/GettyImages

הפיאסקו של הולנד

שמונה שנים מאוחר יותר, העפילו שתי נבחרות לשמינית גמר גביע העולם עם שלוש תוצאות תיקו באותו בית. היו אלה אירלנד והולנד, אשר הגיעו לאיטליה 90' עם ציפיות שונות בתכלית. הכתומים, אלופי אירופה הגאים, חזרו למונדיאל לראשונה מאז שני ההפסדים בגמרים בשנות ה-70' ושאפו לשחזר את ההישג לפחות. עבור הירוקים, עם ג'קי צ'רלטון האנגלי על הקווים, היתה זו הופעה ראשונה אי פעם על הבמה הגדולה.

בעוד הולנד, קרועה כהרגלה מבפנים בגלל סכסוכים בחדר ההלבשה, איכזבה, הצליחה אירלנד מעבר לציפיות. שתיהן סיימו בתוצאות תיקו מול אנגליה ומצרים לפני המפגש הישיר במחזור האחרון, והאירים סחטו תיקו 1:1 מצוין אחרי שניאל קווין ביטל את שער היתרון המוקדם של רוד חוליט. היריבות סיימו עם מאזן זהה לחלוטין, ונערכה הגרלה על מנת לקבוע את המיקום. הירוקים זכו במקום השני, ניצחו בפנדלים את רומניה בשמינית הגמר אחרי תיקו מאופס, וכך העפילו באופן אבסורדי לרבע הגמר ללא אף ניצחון. הולנד דורגה שלישית, קיבלה את הגרמנים בשמינית הגמר והפסידה אחרי שפרנק רייקארד ירק על רודי פלר.

פרנק רייקארד חוגג את זכיית הולנד ביורו 1988. Bongarts, GettyImages
אחרי הזכייה ביורו, הולנד נפלה במונדיאל/GettyImages, Bongarts

חוסר המזל של סמוראנו וסאלאס

נבחרת נוספת שצלחה את שלב הבתים במונדיאל עם שלוש תוצאות תיקו היתה צ'ילה המלהיבה ב-1998. היתה זו אחת הנבחרות הטובות בתולדות המדינה, עם איבן סמוראנו ומרסלו סאלאס האדירים בחוד, והמשחק ההתקפי המשובח שלה היה ראוי להישג מרשים. אלא שהצ'יליאנים סבלו מחוסר מזל. הם כמעט ניצחו את איטליה בזכות צמד של סאלאס, אך ספגו שיוויון מאוחר בתיקו 2:2. גם אוסטריה הישוותה מולם ל-1:1 בזמן פציעות, ונגד קמרון הושגה תוצאה זהה. מאחר והאיטלקים ניצחו את שתי היריבות האחרות, הספיקו שלוש הנקודות לדרום אמריקאים כדי לסיים במקום השני ולהמשיך לשמינית הגמר, אך הם הובסו שם 4:1 בידי ברזיל.

אם נלך להיסטוריה רחוקה יותר, ניזכר בהופעה הקודמת היחידה אי פעם של וויילס בטורניר גדול. היה זה במונדיאל 58', אליו העפילו הוולשים אחרי ניצחונות על ישראל וכל משחקיהם בשלב הבתים הסתיימו בתיקו – מול הונגריה, מכסיקו ושבדיה. גם ההונגרים סיימו עם שלוש נקודות (ניצחון, תיקו והפסד), ולפי התקנון המוזר הפרש השערים לא היה רלוונטי. נערך משחק הכרעה מיוחד בין שתי היריבות, הבריטים ניצחו והמשיכו לרבע הגמר, שם נכנעו לשער הבכורה של פלה בן ה-17.

מרסלו סאלאס במדי נבחרת צ'ילה. AP
צ'ילה של סאלאס הייתה מלהיבה, אך נתקלה בברזיל/AP

טאטה מטאטא את כולם

דוגמא מעודדת במיוחד מבחינת פורטוגל התרחשה ממש לא מזמן, בקופה אמריקה ב-2011, כאשר פרגוואי הצליחה להעפיל לגמר מבלי לנצח כלל. הנבחרת, שהציגה משחק מבוקר בהדרכתו של המאמן הארגנטיני טאטה מרטינו, סיימה בתיקו מאופס מול אקוואדור, ולאחר מכן לא עמדה בלחץ בדקות הסיום וספגה שערי שיוויון מאוחרים מול ברזיל (2:2) ו-ונצואלה (3:3). למרות זאת, היא המשיכה לרבע הגמר כאחת הנבחרות הטובות מהמקום השלישי, ונקמו בשתיהן בלי לכבוש. פרגוואי העיפה את סלסאו בדו קרב פנדלים אחרי 0:0 ב-120 דקות – הברזילאים החמיצו את כל הבעיטות מהנקודה הלבנה. הם עשו זאת גם לונצואלה בחצי הגמר והפכו לפינאליסטית היחידה אי פעם שלא מצאה את הרשת בשלבי הנוקאאוט. המזל נגמר בתבוסה 3:0 לאורוגוואי, אבל מרטינו בכל זאת עשה היסטוריה משונה.

מקרה מוזר לא פחות, ואולי אפילו יותר, היה בקופה אמריקה ב-1993, אז סיימה מקסיקו את שלב הבתים עם שתי נקודות בלבד והמשיכה עד הגמר. המכסיקנים הפסידו לקולומביה, סיימו בתיקו עם ארגנטינה, ובכל זאת ידעו לפני המחזור האחרון שנקודה נוספת מול בוליביה תספיק להם כדי להיות אחת הנבחרות "הטובות" במקום השלישי. המטרה הושגה עם 0:0, ודווקא אז פירקה מכסיקו 2:4 את פרו ברבע הגמר ואת המארחת אקוואדור 0:2 בחצי הגמר. גבריאל באטיסטוטה עשה לזה סוף, כבש צמד והוביל את ארגנטינה ל-1:2 בגמר, אבל זו היתה התמודדות צמודה ולא רחוקה מסנסציה.

מאמן נבחרת ארגנטינה טאטה מרטינו. AP
כל הדרך לגמר הקופה. מרטינו/AP

מפנמה ועד מאלי

מעבר לכך, תתפלאו לדעת שרק בשנה שרדו ארבע נבחרות את שלב הבתים באליפויות היבשת שלהן מבלי לנצח. את הסיפור הגדול ביותר רשמה פנאמה, שלא היתה רחוקה מזכיה בגולד קאפ – אליפות צפון אמריקה ביולי 2015. הנבחרת הצנועה, עם הרנאן דאריו גומס הקולומביאני הנהדר כמאמן, עלתה ליתרון בכל משחקיה בשלב הבתים מול הייטי, הונדורס וארצות הברית, אך סיימה את כולן בתיקו 1:1. זה הספיק כדי להיות הנבחרת הטובה ביותר במקום השלישי, וגם ברבע הגמר המשיכה פנאמה במתכונת המוכרת, תוך שהיא שומטת יתרון מול טרינידד וטובאגו, מסיימת ב-1:1.

היא ניצחה בדו קרב הפנדלים מתיש של 18 בעיטות, ואז כמעט הדיחה את מכסיקו בחצי הגמר. הסנסציה נמנעה בגלל שריקה שגויה לפנדל בזמן פציעות, ופנאמה אף איימה להפסיק את המשחק במחאה על החלטת השיפוט השערורייתית. שחקניה שוכנעו להישאר, והמכסיקנים ניצחו 1:2 בהארכה. באותו טורניר עלתה גם קוסטה ריקה לרבע הגמר עם שלוש תוצאות תיקו בשלב הבתים, וגם היא הפסידה למכסיקו בהארכה ברבע הגמר, בנסיבות ביזאריות, בגלל פנדל שנוי במחלוקת.

באליפות אפריקה ב-2015 היו אלה גינאה והרפובליקה הדמוקרטית של קונגו שסיימו את כל משחקיהן בשלב הבתים ללא הכרעה. הראשונה הובסה על ידי גאנה של אברהם גרנט ברבע הגמר. השניה לא הובילה אפילו פעם אחת בשלב הבתים, אבל התעוררה עם קאמבק ב"דרבי" מול קונגו בדרך ל-2:4 ברבע הגמר, ונעצרה רק על ידי חוף השנהב בחצי הגמר. ואם כבר מדברים על אפריקה, אז ב-1972 הגיעה מאלי לגמר אחרי שסיימה את כל המשחקים בשלב הבתים בתיקו, ואז ניצחה את זאיר בהארכה בחצי הגמר.

באליפות אירופה זה טרם קרה, ופורטוגל היא הראשונה שעושה היסטוריה מסוג זה. האם היא מסוגלת ללכת רחוק כמו איטליה ופרגוואי? השער של איסלנד, שמנע גם ממנה לסיים את כל המשחקים בשלב הבתים בתיקו, בהחלט עזר בדרך למשימה, אבל לקרואטיה יש תוכניות אחרות לגמרי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully